حواستان به قبوض برق باشد

۱۴۰۳/۰۵/۲۱ - ۰۰:۱۳:۱۰
کد خبر: ۳۱۸۵۳۰

يكي از طرح‌هاي وزارت نيرو براي مديريت مصرف برق تشويق مشتركان خوش مصرف و جريمه مشتركان پر مصرف است و آنطور كه اعلام شده اگر مشتركان نسبت به مصرف حساس نباشند و در گروه مشتركان پرمصرف قرار بگيرند، بايد منتظر قبوض سنگين باشند.

يكي از طرح‌هاي وزارت نيرو براي مديريت مصرف برق تشويق مشتركان خوش مصرف و جريمه مشتركان پر مصرف است و آنطور كه اعلام شده اگر مشتركان نسبت به مصرف حساس نباشند و در گروه مشتركان پرمصرف قرار بگيرند، بايد منتظر قبوض سنگين باشند. هم اكنون ٧٥ درصد از مشتركان زير الگو، ١٥ درصد تا ١.٥ برابر بالاتر از الگو، ٨ درصد تا ٢.٥ برابر بالاتر از الگو و تنها ٢ درصد بيش از ٢.٥ برابر الگو برق مصرف مي‌كنند. گروه اول كه ٧٥ درصد از مشتركان را در بر مي‌گيرد، ٥٥ درصد و گروه دوم كه ١٥ درصد از مشتركان را شامل مي‌شود، ٢٠ درصد از مصرف برق كشور را به خود اختصاص مي‌دهند. همچنين ١٧ درصد از برق كشور را ٨ درصد از مشتركاني مصرف مي‌كنند كه در پله تا ٢.٥ برابر الگو قرار دارند و در نهايت ٨ درصد از برق كشور به ٢ درصد فوق پرمصرف جامعه تعلق دارد. مجموع ٧٥ درصد از مشتركاني كه كمتر از الگو مصرف مي‌كنند، ٥٥ درصد از مجموع برق مصرفي كشور را به خود اختصاص مي‌دهند. در اين بين تعرفه‌ها به گونه‌اي تنظيم شده كه هزينه‌هاي برق مصرفي در صورت عدم رعايت، به صورت صعودي محاسبه مي‌شود به گونه‌اي كه اگر هزينه برق مشتركي به‌طور مثال ٣٦ هزار تومان باشد، در صورت عدم توجه و مصارف بالا و افزايش ۵ برابري مصرف، با صورتحساب گاه تا ٣٠ برابري هم مواجه خواهد شد.     
البته در سال جاري ١١ ميليون مشترك با رعايت الگو و استفاده صحيح از برق، مشمول پاداش شده و بخشي از آنها قبض برق رايگان دريافت كرده‌اند، هر خانواده ايراني با كاهش ١٥ درصد مصرف برق مي‌تواند سهم بسزايي در مديريت مصرف برق داشته باشد و با رعايت موضوع مصرف بهينه برق علاوه بر عمل به رسالت ملي خود و ذخيره اين انرژي براي همگان و آيندگان، از مزايا و جوايز طرح «پويش با انرژي » نيز بهره مند شوند.
تابستان امسال رشد مصرف برق فراتر از حد انتظار بوده و حد نصاب بيش از ٧٩٠٠٠ مگاوات در نياز مصرف برق ثبت شده است كه اين يعني ٨ درصد رشد و ٦٠٠٠ مگاوات مصرف بيشتر را نسبت به سال گذشته شاهد هستيم. اين در حالي است كه تنها اندكي صرفه جويي توسط مشتركان پرمصرف، برابر با تامين برق تعداد زيادي از مشتركان جامعه است، تجهيزات مورد استفاده مانند كولرها كه براساس منطقه جغرافيايي انتخاب و درجه آن به درستي تنظيم شود و يخچال‌ها و وسايل صوتي و تصويري و... همگي از جمله دلايلي است كه مي‌تواند موجب شود يك مشترك در كدام پله قرار گيرد.
قديمي بودن يخچال و فريزرها به عنوان وسايلي كه به عنوان مصرف كنندگان دايمي برق شمرده مي‌شوند، از ديگر دلايل مهم بالا رفتن مصرف برق توسط مشتركان است لذا توصيه مي‌شود از وسايل پرمصرف برقي در ساعت‌هاي گرم روز و ابتدايي شب استفاده نشود، ورود اين وسايل به مدار موجب مي‌شود سطح مصرف افزايش يابد در حالي كه مي‌توان ساعت بهره‌گيري از اين وسايل را جابه‌جا كرد.
در بخش خانگي لازم است در ساعت‌هاي اوج بار يعني ساعت ١7-١1 و ٢2-٢0 از استفاده وسايل پر مصرف مانند اتو، جاروبرقي، ماشين‌هاي شست‌و شوي لباس و ظروف پرهيز، كولرهاي گازي را در دماي آسايش ٢٤ درجه و كولرهاي آبي با دور كند تنظيم، وسايل سرمايش فضاهايي كه در آن كسي حضور ندارد را بسته و حتي المقدور از خروج هواي سرد جلوگيري و از باز و بسته كردن بي مورد درها به خصوص در يخچال اجتناب شود.
در مصارف صنعتي و اداري نيز رسيدن به هدف‌گذاري كاهش مصرف برق در سازمان‌ها و ادارات به عدد ١٥٠٠ مگاوات، وارد مدار كردن مولدهاي اضطراري ادارات به صورت حداكثري و اطمينان از خاموش بودن دستگاه‌هاي سرمايشي و روشنايي‌ها هنگام خروج از سازمان‌هاي دولتي و شركت‌هاي خصوصي امري مهم و اجتناب‌ناپذير است.
باتوجه به اينكه رشد مصرف روند صعودي دارد و صنعت برق نيز با ناترازي ۱۷ هزار مگاواتي دست‌وپنجه نرم مي‌كند لازم است همه مشتركان نسبت به مصرف حساس باشند و با كاهش ۱۵درصدي مصرف خود صنعت برق را در گذر از پيك تابستان ياري كنند.

ارسال نظر