موشک فالکون رکورد جدیدی ثبت کرد

۱۴۰۳/۰۵/۲۲ - ۱۱:۴۶:۰۱
کد خبر: ۳۱۸۶۵۰
موشک فالکون رکورد جدیدی ثبت کرد

شرکت «اسپیس‌ایکس» در بیست و دومین پرتاب و فرود موشک «فالکون ۹»، دو ماهواره را برای پوشش پهن‌باند در منطقه شمالگان به مدار زمین پرتاب کرد.

موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) در روز یکشنبه ۱۱ اوت برای بیست و دومین بار پرتاب و فرود را انجام داد و دو ماهواره را به مدار زمین فرستاد تا پوشش پهن‌باند را در منطقه شمالگان فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، موشک فالکون ۹ حامل دو ماهواره «ماموریت پهن‌باند ماهواره شمالگان»(ASBM) در ساعت ۲۲:۰۲ شب به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا بلند شد.

اولین مرحله فالکون ۹ حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب طبق برنامه‌ریزی به زمین بازگشت و روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس آرام فرود آمد. براساس توضیحات ماموریت اسپیس‌ایکس، این بیست و دومین پرتاب و فرود برای این تقویت‌کننده ویژه بود و رکورد استفاده مجدد از موشک را که در ژوئن گذشته طی جریان پرتاب ماهواره‌های اینترنتی «استارلینک»(Starlink) به ثبت رسید، شکست.

در همین حال، مرحله بالایی فالکون ۹ به حمل ماهواره‌های ASBM به سوی مدار زمین ادامه داد و اولین ماهواره را ۴۲.۵ دقیقه پس از پرتاب و دومین ماهواره را پنج دقیقه بعد مستقر کرد.

به گفته شرکت «نورثروپ گرومن»(Northrop Grumman) که دو ماهواره این ماموریت را ساخته است، ماهواره‌های ASBM به منظور گسترش پوشش پهن‌باند در منطقه شمالگان برای نیروی فضایی آمریکا و شرکت «اسپیس نروژ»(Space Norway) طراحی شده‌اند. اسپیس نروژ یک شرکت دولتی است که زیرساخت‌های فضایی راهبردی نروژ را توسعه می‌دهد و مدیریت می‌کند.

نورثروپ گرومن در شرح ماموریت نوشت: ماهواره‌های ASBM که در یک مدار بسیار بیضوی برای رسیدن به منطقه تحت پوشش خود عمل خواهند کرد، چندین نوع تجهیزات از جمله محموله‌های نظامی را برای نیروهای مسلح آمریکا و نروژ و همچنین یک محموله تجاری را برای شرکت مخابرات آمریکایی «وایاست»(Viasat) و یک نمایشگر تشعشع را برای کمیسیون اروپا حمل می‌کنند.