این افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند

۱۴۰۳/۰۵/۲۲ - ۱۶:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۸۶۶۳
این افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند

مدیرکل هواشناسی استان تهران از رکورد گرمای هوای امسال پایتخت با ۴۲ درجه سلسیوس در روزهای ۱۷ و ۱۸ مردادماه خبر داد؛ روزهایی که به قول بسیاری از شهروندان به نظر آتش از آسمان می‌بارد و همین باعث شده تا بسیاری از مردم دچار گرمازدگی‌های مختلف شوند.

روزنامه شرق نوشت: حتی بابک یکتاپرست در روزهای گذشته به این موضوع که در تیرماه سال جاری ۲۲۵ نفر به دلیل گرمازدگی در بیمارستان‌ها بستری یا درمان شده‌اند، اشاره کرده بود. گرمازدگی نوعی اختلال در تنظیم دمای بدن است. وقتی انسان به فعالیت می‌پردازد، گرما در بدن او تولید می‌شود که بدن باید بتواند گرمای اضافی را خارج و تعادلی ایجاد کند تا سلول‌های بدن بتوانند در دمای 37 درجه سانتی‌گراد فعالیت خود را ادامه دهند.

اگر بدن نتواند حرارت اضافی را خارج کند یا دمای محیط به حدی بالا باشد که این تعادل دمایی به‌ هم بخورد، دمای درونی بدن افزایش می‌یابد و سلول‌های بدن نمی‌توانند کار طبیعی خود را انجام دهند و بدن به این موضوع واکنش نشان می‌دهد که منجر به بروز علائم تشنگی، تعریق، تند نفس‌کشیدن و افزایش ضربان قلب می‌شود.

همه اینها در حالی است که گرمای تابستان امسال به اوج خود رسیده و در روزهایی رکورد گرم‌ترین روز سال را هم گذرانده. همچنین مازیار غلامی در روز گذشته گفته بود: پیش ‌از این بیشترین دمای تهران در سال جاری ۴۱.۷ درجه سلسیوس بود که در هفته اول مردادماه به ثبت رسید، البته رکورد دمای تهران ۴۳ درجه در مردادماه است. در هفته جاری کاهش نسبی دمای هوا پیش‌بینی می‌شود، البته هوا خنک نمی‌شود، بلکه از شدت گرما کاسته می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه تابش اشعه فرابنفش همچنان بالاست، اظهار کرد: در این شرایط از ساعت ۱۰ تا ۱۶ از قرارگرفتن در تابش مستقیم خورشید به‌ویژه برای کودکان، سالمندان، بیماران قلبی-عروقی و ریوی خودداری شود. همچنین غلظت این آلاینده معمولا تا نیمه شهریورماه به تناوب افزایش می‌یابد ولی پس از آن به ‌مرور کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه هم زاویه خورشید تغییر می‌کند و هم ابرناکی افزایش می‌یابد.

گرمای هوا در شهرهای دیگر مانند مناطق جنوبی شرایط سخت‌تری دارد، به طوری که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان روزهای قبل اعلام کرده بود: ۴۲ نفر بر اثر شدت گرمای ۱۵ روز گذشته این استان در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه بستری شدند. این افراد به صورت کوتاه‌مدت در مراکز درمانی بستری شدند و اقدامات درمانی لازم بر روی آنها انجام شد.

گرمازدگی می‌تواند به مشکلات جدی سلامتی منجر شود و لازم است که افراد در شرایط گرمای شدید، علاوه بر نوشیدن آب کافی، از مصرف الکترولیت‌ها و مایعات مناسب دیگر نیز غافل نشوند. سردرد، اضطراب، تنفس سریع، ضربان قلب بالا، قرمزی صورت و در حالت پیشرفته اختلال در بینایی، شنوایی و هوشیاری، توهم، اسپاسم عضلانی و تشنج ازجمله این علائم است. برای این کار باید شهروندان و هم‌استانی‌ها به‌ویژه سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران مزمن در ساعت‌های اوج گرما، ۱۱ تا ۱۷، از خانه خارج نشوند.

بهتر است در زمانی که با فرد گرمازده مواجه می‌شوید، از اسفنج یا پارچه خیس برای خنک‌کردن او استفاده کرده و با اورژانس ۱۱۵ برای انتقال فرد گرمازده به مراکز درمانی تماس گرفته شود. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای ازجمله قلبی و دیابت که بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند، باید بیشتر مراقب بوده و تا حد امکان از رفت‌وآمدهای غیرضروری پرهیز کنند.

هرمزگانی‌ها در این روزها تا حد امکان از فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری کنند، مایعات بیشتر مصرف کنند و لباس‌های با رنگ روشن بپوشند و خودروهای خود را در شرایط سایه قرار دهند تا دچار گرمازدگی ناگهانی نشوند. به دنبال پدیده‌ گرمازدگی، معمولا بدن تا حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد و در مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند افزایش دما داشته باشد و در صورت رسیدگی‌نشدن اورژانسی به بیمار، فرد در معرض عوارض درمان‌ناپذیر و حتی مرگ قرار خواهد گرفت.