وزير راه و شهرسازي اعلام كرد

ورود ١٠ فروند هواپيماي جديد به ناوگان هوايي؟

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۰۱:۳۹:۰۴
کد خبر: ۳۱۹۱۲۳
ورود ١٠ فروند هواپيماي جديد به ناوگان هوايي؟

در حالي كه سايه تحريم‌ها بر سر صنعت هوايي كشور سنگيني مي‌كند، ديروز وزير راه و شهرسازي از ورود 10 فروند هواپيماي جديد به ناوگان هوايي كشور خبر داد. پيش از اين نيز، مسوولان دولتي اعلام كرده بودند كه در دوران فعاليت دولت سيزدهم 55 فروند هواپيما خريداري و به ناوگان هوايي كشور اضافه شده‌اند.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه سايه تحريم‌ها بر سر صنعت هوايي كشور سنگيني مي‌كند، ديروز وزير راه و شهرسازي از ورود 10 فروند هواپيماي جديد به ناوگان هوايي كشور خبر داد. پيش از اين نيز، مسوولان دولتي اعلام كرده بودند كه در دوران فعاليت دولت سيزدهم 55 فروند هواپيما خريداري و به ناوگان هوايي كشور اضافه شده‌اند. اين اعلام‌ها اما هيچگاه با ذكر جزييات همراه نبود و مسوولان دولتي نسبت به درخواست رسانه‌ها مبني بر ارايه جزييات بيشتر از قبيل تايپ هواپيما، سن هواپيما، معرفي ايرلايني كه هواپيما را خريداري كرده است و ...واكنشي نشان ندادند و از همين رو، رسانه‌ها نيز به چنين اظهاراتي با ديده ترديد نگريسته‌اند. چه آنكه طي سال‌هاي اخير، علي رغم اين خريدها، تعداد هواپيماهاي فعال ناوگان هوايي به تدريج كمتر و كمتر شده و به حدود 100 فروند رسيده است. انتظار اين است كه دولت چهاردهم در اين زمينه روشنگري كرده و اطلاعات دقيقي را در اختيار خبرنگاران و مردم قرار دهد. مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي اما ديروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ايلنا مبني بر اينكه باز شدن راه‌هاي خريد هواپيما به چه معنا بوده آيا فشار تحريم‌ها كمتر شده، اظهار كرد: از ابتدا جهت‌گيري ما در وزارتخانه فعالسازي شركت‌هاي هواپيمايي در بحث وارد كردن و خريد هواپيما بوده و به جاي اينكه دولت وارد خريد هواپيما شود، ايرلاين‌ها را فعال كرديم.

وي ادامه داد: صنعت هوانوردي درگير تحريم‌هاي ناجوانمردانه است و شركت‌هاي هواپيمايي درجه آزادي بالاتري دارند و به لحاظ منابع امتيازات بهتري دارند و مي‌توانند تحريم‌ها را مديريت كنند و ما هم به عنوان دولت پشتيباني مي‌كنيم. وزير راه و شهرسازي از ورود ١٠ فرود هواپيما در يك تا دو ماه گذشته خبر داد و گفت: مسير ورود هواپيما به كشور كاملا باز شده و شركت‌ها ياد گرفتند چگونه در اين شرايط هواپيما وارد كشور كنند و به خوبي تجهيز منابع شدند و منابع ارزي را با نرخ ارز مبادله‌اي در اختيار ايرلاين‌ها قرار داديم.

بذرپاش افزود: تسهيلاتي هم براي ترخيص قطعات هواپيما به ايرلاين‌ها ارايه شد و چرخه ورود هواپيما به حركت درآمده و سرعت آن بيشتر هم مي‌شود .

وي در پاسخ به سوالي ديگر درباره اختصاص منابع صندوق توسعه ملي به هوايي اظهار كرد: قرار بر اين بود كه ٢ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به بخش حمل و نقل اختصاص پيدا كند كه تا يك ماه آينده سهم بخش هوايي تخصيص داده مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي افزود: همچنين آمادگي اين را داريم كه فرودگاه‌هاي بزرگ را به ايرلاين‌ها واگذار كنيم و سرمايه‌گذاري در اين بخش براي ايرلاين‌ها جذاب است و سبد سرمايه‌گذاري ايرلاين‌ها را جذاب‌تر و متنوع‌تر خواهد كرد‌ .

 

توصيه«بذرپاش» به «فرزانه صادق»

وزير راه و شهرسازي همچنين اظهار كرد: توصيه من اين است كه اگر خانم صادق وزير شد، موضوع سرمايه‌گذاري در فرودگاه‌ها را پيگيري كند. براي بخش سرمايه‌گذاري در بخش فرودگاهي مي‌توان صندوق پروژه ايجاد و از طريق منابع مردمي براي صنعت فرودگاهي سرمايه‌گذاري كنيم.

بذرپاش در مراسم امضاي تفاهم‌نامه بين شركت فرودگاه‌ها و سرمايه‌گذاران در صنعت فرودگاهي و رونمايي از اطلس سرمايه‌گذاري فرودگاه‌ها و سند جامع هوشمندسازي فرودگاه‌ها اظهار كرد: پس از شروع كارم در وزارت راه و شهرسازي شهيد رستم قاسمي، وزير سابق راه و شهرسازي درگذشت و دولت سيزدهم هم با شهادت رييس‌جمهور به پايان رسيد و تقريبا حدود يك سال در اين وزارتخانه حضور داشتم و در اين مدت با واگذاري فرودگاه‌ها به بخش خصوصي تاكيد داشتم. وي ادامه داد: به چند دليل بايد واگذاري انجام شود و دولت متصدي باشد اول اينكه هزينه و كيفيت كار با حضور بخش خصوصي متفاوت‌تر از دولت است و بخش خصوصي مي‌تواند خدمات را باكيفيت بالاتري ارايه دهد، از سوي ديگر دولت هم مي‌تواند به سمت توسعه‌اي حركت و بر پروژه‌هاي توسعه تمركز كند. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه سند جامع هوشمندسازي فرودگاه‌ها اتفاق خوبي است كه فرودگاه‌هاي كشور را به نسل بالاتر سوق دهد، گفت:

در اواخر ١۴٠١ به ايرلاين‌ها پيشنهاد دادم كه در بخش فرودگاهي سرمايه‌گذاري كنند و اين زنجيره را تكميل كنند و پرتفوي مناسبي با مارجين خوبي را رقم بزنند و امروز كه اطلس سرمايه‌گذاري كه فرصت‌ها معرفي مي‌‌شود اين امكان فراهم است و اين اطلس پويايي دارد به‌طوري‌كه امكان حذف و اضافه پروژه‌ها و فرصت‌ها وجود دارد و اين اطلس مي‌تواند تكليف بخش خصوصي را روشن كند. بذرپاش تاكيد كرد: مردم توقع افزايش خدمات در بخش فرودگاهي را دارند و فرصت ما در دولت سيزدهم كم بود اما سال آينده سال خوبي براي نوسازي ناوگان خواهد بود و براي ايرلاين‌ها مسير متفاوتي در جهت نوسازي ناوگان و خريد هواپيما باز كرديم و به‌جاي اينكه دولت يك هواپيما بياورد بخش خصوصي كه روش بهتري را براي ورود هواپيما دارد مي‌تواند هواپيماهاي بيشتري را وارد كند و واردات هواپيما به‌كشور با شتاب بيشتري ادامه پيدا مي‌كند.

 

هيچ ايرلايني زيان ده نيست

وي گفت: امروز هيچ ايرلايني زيان ده نيست و سطح سوددهي ايرلاين‌ها متفاوت است و همچنان ناترازي‌ بين عرضه و تقاضاي بليت بسيار بالا است و جا دارد كه ناوگان به چند برابر افزايش پيدا كند. اما بايد متناسب با اين افزايش ناوگان خدمات فرودگاهي افزايش پيدا كند و مردم وقتي خدمات فرودگاهي دنيا را مي‌بينيد از ما توقع بيشتري دارند. وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: توصيه من اين است كه اگر خانم صادق وزير شد، موضوع سرمايه‌گذاري در فرودگاه‌ها را پيگيري كند. براي بخش سرمايه‌گذاري در بخش فرودگاهي مي‌توان صندوق پروژه ايجاد كنيم و از طريق منابع مردمي براي صنعت فرودگاهي سرمايه‌گذاري كنيم.

وي ادامه داد: با همكاري نيروهاي مسلح نقاط ممنوع پروازهاي عبوري كاهش پيدا كرد و آسمان ايران بايد جذاب‌تر باشد و از اين طريق مي‌توان درآمد خوبي را براي دولت رقم زند.

 

روايتي از خريد هواپيما در دوران تحريم

به گزارش «تعادل»، در دهم تيرماه سال جاري، اظهارات ضد و نقيضي از سوي دو نفر از مديران دولتي صنعت هوايي درباره خريد هواپيما منتشر شد. يكي از اين مديران دولتي با بيان اينكه طي سال‌هاي اخير، «پول [خريد] هواپيما [ي كاركرده] پرداخت شد اما هواپيمايي نيامد» اثر تحريم‌ها روي صنعت هوايي را تاييد كرد، اما يك مدير دولتي ديگر، اظهار كرد: «صنعت هوانوردي ايران از شرايط تحريم عبور كرد.»

پيش از آن نيز عليرضا منظري، نماينده اسبق ايران در ايكائو با رد امكان خريد هواپيماي نو در دوران تحريم، اظهار كرده بود: «خريد يك فروند هواپيماي كاركرده با بيش از ۵ واسطه و ۴۰ درصد گران‌تر انجام مي‌شود» و«بايد يك مشت كاسب تحريم را پولدار كنيم تا يك هواپيماي كار كرده بخريم!»

 

پول داديم اما هواپيما نيامد!

اين اظهارات اما از سوي شمس‌الدين فرزادي‌پور، مديرعامل ايران‌اير (هما) در تاريخ 10 تير ماه سال جاري تاييد شد. او اظهار كرد: در همين مدت ٣ تا ۴ سال گذشته برخي از ايرلاين‌ها هواپيما خريدند و پول آن را پرداخت كردند اما هواپيمايي وارد كشور نشد و امروز خريد هواپيما ريسك بسيار زيادي دارد.

فرزادي پور كه در يك نشست خبري سخن مي‌گفت، درباره نوسازي ناوگان و اينكه آيا براي ايرلاين‌ها خريد هواپيماي نو مي‌صرفد ادامه داد: شايد ايرلاين‌ها نسبت به خريد هواپيماي نو اقدام مي‌كردند ورشكسته مي‌شدند چراكه هزينه‌هاي آن بسيار سنگين است، خريد هواپيماي نو به‌طور متوسط ۵٠ ميليون دلار است يك ايرلاين بايد چقدر بليت بفروشد كه اين سرمايه بازگشت داشته باشد؟! وي درباره اينكه آيا ايرلاين‌ها از شرايط تحريمي و عدم خريد هواپيماي نو سود مي‌برند، اظهار كرد: در واقع ايرلاين‌ها از اجبار سود مي‌برند در همين مدت ٣ تا ۴ سال گذشته برخي از ايرلاين‌ها هواپيما خريدند و پول آن را پرداخت كردند اما هواپيمايي وارد كشور نشد و امروز خريد هواپيما ريسك بسيار زيادي دارد.

 

صنعت هوانوردي از شرايط تحريم عبور كرد

با اين حال، در همان روز، محمد محمدي بخش، رييس سازمان هواپيمايي با بيان اينكه صنعت هوانوردي از شرايط‌تحريم ها عبور كرد، گفت: نوع برنامه‌ريزي عربستان ما را در شرايط بسيار سختي در پروازهاي حج قرار داد. به گفته مسوولان دولت سيزدهم، در دوران فعاليت اين دولت، 55 فروند هواپيما خريداري و وارد ناوگان هوايي كشور شده است.

وي با بيان اينكه نوع برنامه‌ريزي عربستان ما را در شرايط بسيار سختي قرار داد، افزود: با صنعتي مواجه هستيم كه امروز خبرهاي خوبي از آن منتشر مي‌شود. صنعت هوانوردي شرايط سخت تحريم و كرونا را سپري كرده است‌. اين صنعت با وجود تحريم‌ها امروز رو به رشد حركت مي‌كند. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: هفته گذشته شاهد الحاق ناوگان‌هاي هلي‌كوپتري و هواپيما به يك شركت بوديم و امروز مركز كنترل و هماهنگي عمليات ايران‌اير بعد از دو سال به بهره‌برداري رسيد. وي از بازيافت هواپيماها و از بازگشت قطعات به چرخه مصرف خبر داد و گفت: براي اين كار شهر همدان به عنوان پايلوت انتخاب شده و شركت‌هاي دانش بنيان مي‌توانند در اين زمينه فعاليت داشته باشند.