نبود نقدينگي در بازار سهام

۱۴۰۳/۰۵/۳۱ - ۰۱:۳۰:۴۶
کد خبر: ۳۱۹۳۰۳

نبود پول هميشه مشكل اغلب بازارها و مردم بوده؛ گاهي به واسطه ترميم شرايط اجتماعي و سياسي مردم پول خوبي در بازارها سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در برخي موارد نيز خبري از پول نيست و بازارها راكد مي‌مانند.

رقیه ندایی

نبود پول هميشه مشكل اغلب بازارها و مردم بوده؛ گاهي به واسطه ترميم شرايط اجتماعي و سياسي مردم پول خوبي در بازارها سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در برخي موارد نيز خبري از پول نيست و بازارها راكد مي‌مانند. براي مثال بيش از يك‌سال است كه بازار مسكن راكد شده و خيلي از سازندگان، معامله‌گران و حتي واسطه‌گران را بيكار كرده كه اين مساله ناشي از نبود پول و نقدينگي در دست مردم است.براي خريد يك خانه حداقل 30 الي 40 متري در ارزان‌ترين منطقه تهران بدون امكاناتي همانند پاركينگ، آسانسور و امثال اين موارد حداقل 2 تا 6 ميليارد تومان نقدينگي لازم است و با پايه حقوق 10 ميليون توماني خريد خانه تبديل به رويا شده است. اين موضوع را مي‌توان به تمامي بازارهاي مالي نيز بست داد با اين تفاوت كه ميزان و حجم سرمايه‌گذاري در بازار مسكن بيش از هر بازاري است و سرمايه‌گذار بايد نقدينگي زيادي در دست داشته باشد. 

اين نبود نقدينگي در بازارها را مي‌توان به علت نبود نقدينگي در دست مردم دانست كه اين موضوع ناشي از افزايش تورم و كاهش درآمدهاست. اين بدان معناست كه ميزان درآمد و تورم با يكديگر تناسب ندارند و ميزان تورم بيش از درآمدهاست.  در تير ماه ۱۴۰۳ شاخص قيمت مصرف‌كننده خانوارهاي كشور به عدد ۲۵۵.۲ رسيده است كه نسبت به ماه قبل، ۲.۲ درصد افزايش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۲.۲ درصد افزايش و در دوازده ماهه منتهي به ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۵.۵ درصد افزايش داشته است. بر اساس پيش‌بيني‌ها در پايان سال جاري تورم سالانه ۳۴.۳ درصد و تورم نقطه‌اي ۳۸.۷ درصد پيش‌بيني مي‌شود. مجموع اين سناريوها حاكي از آن است كه تورم نقطه‌اي در پايان امسال در بازه ميان ۲۰ درصد تا ۳۸.۷ درصد و تورم سالانه در پايان ۱۴۰۳ در محدوده ۲۶.۸ درصد تا ۳۴.۳ درصد خواهد بود. با اين اعداد و ميزان درآمد هر فرد در جامعه با توجه به پايه حقوق تعيين شده نبايد انتظار داشت كه ميزان سرمايه‌گذاري در بازارها خصوصا بورس افزايش يابد.

تا پيش از اين مردم اندك سرمايه‌هاي خود را وارد بورس مي‌كردند تا با سرمايه‌گذاري خرد سود خوبي داشته باشند و همواره بازار نسبت به ورود نقدينگي‌هاي جديد واكنش مثبت نشان مي‌داد؛ اما اكنون با توجه به دخالت‌هاي دولت سيزدهم بازار سرمايه روند نزولي گرفت و ديگر مردم سرمايه‌هايشان را  وارد بورس نمی كنند.
با توجه به شرايطي كه گفته شد كمبود نقدينگي در بازارها وجود دارد، در نتيجه نمي‌توان انتظار ورود نقدينگي سنگين به بازار سهام داشت و اگر شرايط بازار نسبت به گذشته ترميم شود و حمايت‌ها از بازار سرمايه ادامه داشته باشد، مي‌توان انتظار داشت كه نقدينگي‌هاي خرد وارد بورس شود و بازار در ميان‌مدت جاني دوباره به خود بگيرد.