خودروسازهای ایرانی مونتاژ کار شده‌اند

خودروسازهای ایرانی مونتاژ کار شده‌اند

۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۱۰:۴۵:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۲۲۹۸

وزیر اسبق صمت گفت: ما با اجرای تصمیمات و سیاست‌های نادرست به بسیاری از کارآفرینان و صنایع کشور ظلم کرده‌ایم.

وزیر اسبق صمت با اشاره به اینکه ما با اجرای تصمیمات و سیاست‌های نادرست به بسیاری از کارآفرینان و صنایع کشور ظلم کرده‌ایم عنوان کرد که خودروسازهای ما مونتاژ کار شده‌اند. من از وزیر صمت دولت گذشته بارها تقاضا کردم که واردات خودرو را آزاد کنند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت زاده - وزیر اسبق صمت -  در نخستین جلسه از سلسله نشست تجربه نگاری حکمرانی اقتصادی با تاکید بر اینکه ما هر کجا به بخش خصوصی اعتماد کردیم، نتیجه گرفتیم، گفت: ما همواره باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم تا به نتایج مطلوب برسیم.

وزیر اسبق صمت با بیان اینکه بسیار برای تشکیل مجمع کارآفرینان ایران خرسندم، در پاسخ به این پرسش که کدام صنعت در کشور آینده دار است؟ گفت: صنعت بسیار متنوع است. بشر، دانش و تکنولوژی رو به تکامل است و باید بر این مسیر حرکت کنیم. لذا هرکس در هر صنعتی بتواند خود را بر این مسیر تطبیق دهد، موفق می شود.

بنگاه اگر سودده نباشد محکوم به فنا است

وی با اشاره به عملکرد بنگاه‌ها اظهار کرد: بنگاه‌ها با هدف سوددهی ایجاد شدند، بنابراین اگر سودده نشود محکوم به فنا است. اگر بنگاه دار به روند اقتصاد و بازار توجه کند قطعا موفق خواهد شد.

وزیر اسبق صمت با اشاره به تاثیرات منفی تحریم‌ها گفت: امیدواریم سایه تحریم از سر اقتصاد کشور رفع شود. تحریم نه تنها نعمت بلکه گرفتاری و بدبختی است. بخش خصوصی باید بتواند با ایجاد ارتباط با سایر کشورها به رشد اقتصادی دست یابد.

نعمت زاده در پاسخ به این پرسش که وزیر صنعت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ توضیح داد: وزیر در گام نخست باید وطن پرست باشد. نباید به این فکر کند چه کسی رئیس جمهور است. وزیر صنعت باید به بخش خصوصی اعتقاد و احترام بگذارد و آن را به رسمیت بشناسد. ما در دولت دوازدهم به ۵ نفر از مدیران بخش خصوصی حکم مشاوره دادیم اما متاسفانه پس از خروج من از وزارت صمت این احکام ملغی شد.

وی با اشاره به عملکرد خصولتی ها گفت: صندوق های بازنشستگی، خصولتی‌ها و شرکت‌های وابسته به بانک‌ها، مراکزی مانند آستان قدس رضوی، نیروهای مسلح و… مانند آمریکا و کشورهای اروپایی باید در نهادهای عمومی حضور داشته باشند، اما دخالتی در امور بخش خصوصی نداشته باشند.

وزیر اسبق صمت با اشاره به مبحث توازن بین کار و زندگی و ساعات کاری کارگران مطرح کرد: کشورهایی نظیر چین و کره جنوبی پر کارند و ساعات کار خود را افزایش دادند، اگر کشورهای اروپایی اکنون ساعت کار خود را کاهش داده‌اند برای این است که اقتصاد خود را ساخته‌اند. یکی از مشکلات جهان سوم جهالت است. این به معنای سواد خواندن و نوشتن نیست.

نعمت زاده با انتقاد نسبت به سیستم آموزشی کشور مطرح کرد: تئوری خواندن و عدد و رقم خواندن کافی نیست. نباید ذهن‌مان را از چیزهایی پرکنیم که بی فایده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چرایی وجود صنایع آب بر در استان‌هایی نظیر اصفهان مطرح کرد: در زمان پیش از انقلاب بندرعباس به عنوان هاب در نظر گرفته شد اما به علت اظهار نظر عده‌ای که معتقد بودند تاسیسات صنایع فولاد دچار زنگ زدگی می‌شود در نهایت تمام بویلرها قطع و به استان اصفهان منتقل شد. در حقیقت جهالت در تصمیم گیری سبب بروز چنین اقداماتی شده است.

ما با اجرای تصمیمات و سیاست‌های نادرست به کارآفرینان ظلم کردیم

در ادامه وزیر اسبق صمت خاطرنشان کرد: ما با اجرای تصمیمات و سیاست های نادرست به بسیاری از کارآفرینان و صنایع کشور ظلم کرده‌ایم. خودروسازهای ما مونتاژ کار شده‌اند. من از وزیر صمت دولت گذشته بارها تقاضا کردم که واردات خودرو را آزاد کنند.

بنا بر اعلام مجمع کارآفرینان ایران؛ وی در پاسخ به این پرسش که آیا باورهای غلط مانع توسعه کشور است، گفت: مقام معظم رهبری هر سال شعاری را بیان می‌کنند که چندسالی است این شعارها حول محور تولید مطرح می شود. ما انقدر عقب ماندیم که برای جهش نباید درصدی حرکت کنیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم تا جهش را ایجاد کنیم. اگر تولیدکننده تولید خود را افزایش دهد اما نتواند آن را به علت تحریم ها به خارج صادر کند عملا بی فایده است. باید مبحث FATF به زودی تعیین تکلیف شود تا بشود جهش را در حوزه تولید رقم بزنیم. اصلاح باورهای غلط از سطوح بالا باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بنده هر دوباری که با رهبر انقلاب دیدار داشتم دیدگاه‌های خود را در خصوص چشم اندازها که کمی تند بود بیان کردم اما هر دوبار ایشان اظهارات بنده را پذیرفتند. نتیجه یکی از دیدارهای بنده در سال ۱۳۷۴ در نهایت منجر به ارسال نامه‌ای به اقای خاتمی رئیس جمهور وقت شد مبنی بر اینکه کشور به منظور توسعه صادرات غیر نفتی نیاز به یک افق و چشم انداز مثبت دارد به شرطی که اگر نفت قطع شود کشور ضربه نخورد. که در نهایت این تلاش منجر به تدوین چشم انداز سال ۱۴۰۰ منجر شد.

وزیر اسبق صمت در ادامه به دو مقوله ناترازی انرژی و ارز چند نرخی اشاره کرد و گفت: در مقوله ناترازی انرژی می‌توانیم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه برق و گاز کمبودهای موجود را جبران کنیم. انحصارگران دولتی اجازه ورود بخش خصوصی در حوزه انرژی را نداده و سنگ اندازی می کنند. دولت با چند نرخی کردن ارز زمینه بروز ایجاد نرخ ارز را ایجاد کردند. من در زمان ریاست جمهوری اقای روحانی درخواست تک نرخی کردن ارز را به ریاست جمهوری اعلام کردم.

الزام همسویی دولت و بخش خصوصی

در ادامه علی سرزعیم - رئیس مرکز مطالعات راهبردی کارآفرینی - با اشاره به اینکه رکن اساسی مجمع کارآفرینان ایران، کارآفرینان و پیشران ها هستند، گفت: همسویی دولت و بخش خصوصی سبب خلق موفقیت‌های بسیار می‌شود.

وی افزود: طبیعتا در مقاطعی چرخ اقتصاد کشور بهتر چرخیده و رشد اقتصادی مناسب‌تر بوده است، اما در مقطع اخیر متاسفانه رشد اقتصادی کشور چشمگیر نبوده، کما اینکه در همین زمان رشد خوبی در بخش خصوصی رقم خورده است.

دهه نود یکی از دوره‌های باثبات وزارت صمت است

نیازی - مشاور عالی مجمع کارآفرینان ایران - در ادامه این جلسه با بیان اینکه دهه نود یکی از دوره های با ثبات وزارت صمت بود، مطرح کرد: این وزارتخانه بر اساس تکلیف قانون پنجم پس از کش و قوس‌های فراوان به جهت تفکیک و ادغام اخیر در نهایت ایجاد شد.

وی افزود: متاسفانه یکی از چالش‌های این وزارتخانه عدم ثبات سیاسی و مدیریتی به علت همین تفکیک ها یا ادغام‌ها است. در واقع در سال ۱۳۹۲ نیز مجلس به دنبال تفکیک این وزارتخانه بود، لذا نعمت زاده طی ارسال نامه‌ای به رهبر انقلاب، نظر ایشان را جویا شدند و در نهایت با اعلام نظر رهبری بحث تفکیک این وزارتخانه در همان سال به اتمام رسید.

وی ادامه داد: ثبات سیاسی و مدیریتی باید مهمترین رکن این وزارتخانه باشد. در واقع اگر بنا باشد این وزارتخانه مرتبا دستخوش تغییرات گسترده شود، شرایط خوبی برقرار نخواهد شد.