استفاده از واژه هواپیمای مرجوعی به قصد تخریب

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۸۸۲

گروه راه و شهرسازی|

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اعلام اینکه ایران پیشنهاد بویینگ برای خرید هواپیمایی‌ که شرکت ترکیش از تحویل گرفتن آن انصراف داده است را بررسی می‌کند، گفت: دلیل استفاده از واژه مرجوعی از سوی برخی رسانه‌ها یا از روی ناآگاهی است یا به قصد تخریب بزرگ‌ترین اتفاق صنعت هوایی کشور است.

به گزارش ایسنا، اصغر فخریه‌کاشان گفت: دفتر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری کل امریکا (OFAC) مجوز ۲۰۰ فروند هواپیما را صادر کرده است نه ۱۸۰ هواپیما را. از این تعداد مجوزهای صادر شده از سوی اوفک ۱۰۰مورد آن برای ایرباس، ۸۰مورد آن برای بویینگ و ۲۰ مورد آن برایATR است. ضمن اینکه این رقم برای کل خریدهای ایران و نه فقط برای بویینگ صادر شده است.

مذاکره‌کننده ارشد هوایی ایران، در خصوص خبر تحویل نخستین بویینگ به ایران ۱۱ماه زودتر از موعد مقرر که از سوی برخی رسانه‌های تخریب‌کننده تاریخی‌ترین قرارداد خرید هواپیما به عنوان هواپیمای مرجوعی شرکت ترکیش ایرلاینر معرفی شده است، گفت: نخست باید بگویم استفاده از واژه مرجوعی غلط و یک اشتباه است. هواپیمای فعلی که بویینگ پیشنهاد تحویل آن به ایران را داده هواپیمای مرجوعی ترکیه نیست. این واژه غلطی است که استفاده می‌شود. هواپیمای مرجوعی به معنای آن است که از سوی یک شرکت هواپیمایی خریداری شده و سپس پس داده شده است و طرف سوم با خود خریدار روبه‌رو می‌شود نه با سازنده اصلی هواپیما. در حالی که ایران با دو کمپانی بویینگ و ایرباس به صورت مستقیم وارد مذاکره شده است. وی ادامه داد: دوم اینکه اصلا این هواپیما (هواپیمای پیشنهادی بویینگ به ایران) فروخته نشده است. یعنی مثل هواپیماهایی که ما سفارش می‌دهیم در رزرو (ترکیه) بوده است. گاهی کشور سفارش‌دهنده به دلایلی ‌مثل عدم تامین اعتبار یا نداشتن خلبان و فرودگاه تحویل را به تاخیر می‌اندازد. در مورد این هواپیما هم همین‌طور است. ترکیش ایرلاینر قرار بود هواپیمایی را از بویینگ در ماه مه یا آوریل بگیرد. به هر دلیلی منصرف شده و از تحویل هواپیما خودداری کرده است و به بویینگ اعلام کرده سال دیگر این هواپیما را تحویل می‌گیرم.

فخریه‌کاشان ادامه داد: از طرفی ایران قرار است سال دیگر هواپیماهای ثبت سفارش شده خود را تحویل بگیرد، اما بویینگ به ما اعلام‌ کرد که هواپیمایی با چنین مشخصاتی موجود است آیا شما تمایل به تحویل آن دارید؟ ایران نیز در پاسخ درخواست تحویل مشخصات فنی هواپیما را مطرح کرد. گفتیم اطلاعات را به ما بدهید تا بررسی کنیم و ببینیم به درد ما می‌خورد یا خیر؟ اگر به درد می‌خورد مذاکره می‌کنیم و نهایتا هواپیما را از بویینگ و نه از ترکیه‌ تحویل می‌گیریم.

وی تاکید کرد: این هواپیما هنوز تحویل دولت ترکیه داده نشده است. مهم‌تر اینکه برای خرید این هواپیما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم؛ کارشناسان هما در حال بررسی هستند که ببینند این هواپیما همان مشخصاتی را دارد که ایران سفارش داده و آیا مورد نیاز ایران است یا خیر؟ در صورتی که ایران این هواپیما را بپسندد و همه توافقات انجام شود تا تیرماه آینده آن هم مشروط به عدم تغییر دکوراسیون داخل هواپیما، تحویل ایران داده می‌شود.

مذاکره‌کننده ارشد هوایی ایران گفت: در صورت قبول درخواست بویینگ از سوی ایران، تحویل نخستین هواپیما از هواپیماهای سفارش داده شده به بویینگ نزدیک به ۱۱ ماه زودتر شروع می‌شود و در صورت عدم موافقت نهایی برای گرفتن این هواپیما، در فروردین ۱۳۹۷ نخستین فروند از هواپیماهای سفارش داده شده را تحویل می‌گیریم.

اصغر فخریه‌کاشان همچنین با اعلام اینکه از سه فروند ایرباس تحویلی به ایران هیچ یک مرجوعی نیستند، گفت: دلیل استفاده از این واژه از سوی برخی رسانه‌ها یا از روی ناآگاهی است یا به قصد تخریب بزرگ‌ترین اتفاق صنعت هوایی کشور است. خریدهای ما مستقیم است که تفاوت‌های زیادی با خرید مرجوعی دارد. ما خدمات بعد از فروش را از خود کمپانی می‌گیریم. طرف ما خود کمپانی‌های سازنده هواپیما هستند. ایران خریدار هواپیماهای صفر است ‌که هیچ پروازی نداشته‌اند.

قائم‌مقام وزیر راه و در امور بین‌الملل در خصوص خرید ۱۲ هواپیمای سوخو ۱۰۰ از روسیه نیز گفت: ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی در جریان این مذاکرات نیستیم و این خریدها برای شرکت‌های خصوصی است و نه دولتی.

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع در سال جاری چند فروند هواپیمای ATR به ناوگان ایران‌ایر اضافه خواهد شد؟ گفت: تا آذر ماه سال جاری یعنی تا پایان سال 2017، 9 فروند هواپیمای ATR دیگر به ایران‌ایر تحویل می‌شود و در مجموع 13 فروند ATR در این بازه زمانی وارد ناوگان ایران‌ایر خواهد شد. فخریه‌کاشان درباره ادامه تحویل ایرباس‌ها در سال جاری اظهار داشت: تا پایان سال میلادی، 4 فروند ایرباس جدید از تایپ هواپیماهای 321، ایرباس 320 به ایران‌ایر تحویل داده می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به مبلغ پیش‌پرداخت‌های هواپیماهای ATR ادامه داد: پیش‌پرداخت این هواپیما‌ها به ارزش 80 میلیون دلار تامین شده است. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت هواپیمای‌سازی ATR نیز در تازه‌ترین اظهارنظر پس از رسمی و امضا شدن قرارداد فروش 20 فروند اعلام کرده که این شرکت هواپیما‌سازی آماده تامین هواپیماهای مورد نیاز ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه