مسائل منطقه بدون حضور و نفوذ ایران قابل حل نیست

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۵۳

گروه ایران

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان، دیروز در نشستی در جمع معاونان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به بازگشایی بن‌بست مذاکرات در مورد راکتور اراک که بر اساس طرحی از متخصصان ایرانی برای باز طراحی قلب این راکتور صورت گرفت، این لحظه را از شیرین‌ترین لحظات زندگی خود عنوان کرد و اظهار داشت که در طول مذاکرات صحنه‌هایی را دیدم که به خود و دانشمندان کشورمان افتخار کرده و به خود می‌بالیدیم.

به گزارش ایسنا، عراقچی در این مراسم ضمن گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی، گفت: آنچه انقلاب به ما عطا کرد مولفه‌های تبدیل شدن به قدرت منطقه‌یی و بین‌المللی بود. ایران بعد از چهار دهه امروز قدرت بزرگی حتی فراتر از منطقه است، تنها کشوری است که از ثبات و امنیت برخوردار است و هیچ مساله‌یی نیست که در منطقه بدون حضور و نفوذ آن حل شود.


قدرت فرامنطقه‌ای ایران در پسابرجام

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی با بیان اینکه در پسابرجام ایران حتما به قدرتی فراتر از قدرت منطقه‌یی تبدیل خواهد شد، گفت: به اعتقاد من در مذاکرات هسته‌یی دو مولفه قدرت ایران از جمله قدرت علمی و دیپلماتیک در سطحی بالا شکوفا شد. ما وقتی توانستیم 6 قدرت بزرگ دنیا را پای میز مذاکره بنشانیم که در عرصه علمی و میدانی هسته‌یی جای پای خود را محکم کردیم. همچنین آنها وقتی به پای میز مذاکره آمدند که فهمیدند تهدید نظامی به ایران کارگر نیست و این مرهون سربازان و پاسداران و توانمندی نظامی کشور بود. همچنین آنها از تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران ناامید شدند و دیدند که ایران هر چند این هزینه‌ها برایش سنگین است اما به زانو در نیامد. همچنین ما توانستیم در حوزه علمی در عرصه هسته‌یی خود را تثبیت کنیم. وقتی 20 سانتریفیوژ را به 20هزار رساندیم و کیفیت آنها را ارتقا دادیم یا مواد هسته‌یی خود را افزایش دادیم این توانایی‌ها را نیز مدیون متخصصان و شهدای هسته‌یی‌مان هستیم. معاون ظریف با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه با مذاکرات هسته‌یی ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌یی دور کردند، گفت: ما نه سلاح هسته‌یی داریم و نه در دکترین خود آن را می‌بینیم و اساسا آن را حرام می‌دانیم. اگر آنها ادعا می‌کنند که توانسته‌اند از طریق مذاکره جلو دستیابی ما به سلاح هسته‌یی را بگیرند از طرف ما امتیاز فوق‌العاده‌یی نیست. در مقابل آنها برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ما را به رسمیت شناخته‌اند و حالا با برجام آنها حاضرند همکاری هسته‌یی با ما داشته باشند از جمله در تحقیق و توسعه. جامعه بین‌الملل و شورای امنیت غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسند و مازاد مواد هسته‌یی ما را خریداری می‌کنند و این یعنی به سطح علمی هسته‌یی ایران احترام می‌گذارند.

وزارت خارجه ملزم به جذب دانشجوست

عراقچی در ادامه سخنانش با اشاره به تاثیر برجام بر تعاملات دانشگاهی و علمی با رفع محدودیت‌ها گفت: فضای بعد از برجام قدرت مانور در عرصه علمی را بیش از پیش افزایش داده است. ما باید نه تنها در رشته‌هایی که قبلا در سطح بین‌المللی بوده‌اند بلکه در زمینه‌های جدید از جمله خاورمیانه‌‌شناسی و مسائل منطقه که امروز برای دنیا مورد توجه است وارد کار شویم. چرا که مورد توجه جهان است و از سویی برای ما هم مزیت‌هایی دارد. همچنین در حوزه علوم پزشکی هسته‌یی و ایمنی هسته‌یی امروز می‌توانیم قطب منطقه باشیم. وزارت امور خارجه وظیفه خود می‌داند که در این حوزه با دانشگاه‌ها همکاری کند. ما هم مثل وزارت امور خارجه انگلیس که سفارتخانه‌هایشان موظف هستند به جذب دانشجو کمک کنند این برنامه را در دستور کار خود داریم و سفارتخانه‌ها و مراکز خارجی‌مان وظیفه دارند در این خصوص عمل کنند و اگر جایی سهل‌انگاری شود با آن برخورد می‌کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان پس از پایان این مراسم در جمع خبرنگاران درخصوص واکنش ایران به قانون محدودیت صدور ویزا و تاثیر آن بر برجام و تمهیدات در این زمینه افزود: دولت امریکا و وزیر خارجه این کشور تعهد کردند این قانون به گونه‌یی اجرا شود که به منافع حاصل از برجام خدشه‌یی وارد نشود. آنها در قدم اول ترتیباتی را اتخاذ کردند که تجار و بازرگانان در سفر به ایران دچار مشکل نشوند. در مراحل بعدی قرار است تمهیداتی به خرج دهند که برای افراد دیگر مشکلی ایجاد نشود. منتظریم تصمیم مقامات امریکایی در رابطه با نوع اجرای قانون ویزا تاثیرات خود را بگذارد و ببینیم به آن شکل که تصویب شده اجرا می‌شود خللی در برجام ایجاد می‌کند یا خیر و بعد تصمیم مقتضی گرفته خواهد شد.


مشکل جهان اسلام تروریسم است

نه حمله به سفارت

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص حضورش در اجلاس فوق‌العاده جده و اینکه در این سفر دیداری حاشیه‌یی با مقامات عربستانی داشته‌اید، گفت: مذاکرات حاشیه‌یی نداشتیم. اجلاس جده به درخواست عربستان برای بررسی موضوع حمله به سفارت این کشور در تهران تشکیل شده بود و حضور ما در آن اجلاس به آن معنا بود که سازمان‌های همکاری‌های اسلامی را در سیاست خارجی خود مهم می‌دانیم و همواره در اجلاس‌ آن حضور داریم.

البته بعضی کشورها به خصوص عربستان سعی کرده‌اند این سازمان را در جهت منافع خود حرکت دهند اما موضع ما این بود که مشکلات مهم‌تری در جهان اسلام وجود دارد که سازمان همکاری‌ها باید به آنها بپردازد. بحث حمله به سفارت عربستان در تهران اگر هم مشکلی باشد حداقل بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام نیست. در حالی که بیش از یک‌سال است دولت فلسطین درخواست برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری‌ اسلامی درخصوص حمله به مسجدالاقصی را داشته است، این اجلاس برگزار نشده اما طی دو هفته این سازمان به درخواست عربستان تشکیل اجلاس فوق‌العاده داد. عراقچی گفت: حمله به سفارت عربستان از سوی دولت ایران محکوم شده و ما به دنبال مجازات مسببان آن هستیم اما همان‌طور که در اجلاس جده هم گفتیم و بسیاری از کشورها نیز بر آن تاکید داشتند، این است که مشکلات جهان اسلام ناشی از تروریسم و فرقه‌گرایی باید مورد توجه این سازمان قرار گیرد.

وی در رابطه با بیانیه اجلاس جده با بیان اینکه این بیانیه متعادل نبود، افزود: ایران و لبنان این بیانیه را تایید نکردند اما بسیاری از کشورها که این بیانیه را قبول داشتند از جهت محکومیت حمله به سفارت عربستان در تهران آن را پذیرفتند و با بخش‌های دیگر آن موافقت نداشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر