نمادهای بانکی عقربه‌های شاخص را 275 واحد عقب راندند

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۸۹

گروه بورس

پس از 8روز رشد، نمادهای بانکی شاخص کل را روز گذشته با کاهش ۲۷۵واحدی روبه‌رو کردند و با این کاهش شاخص، در ارتفاع 71هزار و 118واحد ایستاد. روز گذشته شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر با 83واحد، بانک ملت با 82واحد و بانک صادرات با 63واحد، بانک تجارت با 61واحد و بانک پاسارگاد 51واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به‌نام خود ثبت کردند. این درحالی است که روند مثبت بازار سرمایه توانست شاخص کل را از 61هزار واحدی به 71هزار واحد سوق دهد. برخی کارشناسان کاهش روزگذشته شاخص را اصلاح بازار اعلام کردند.

رو گذشته شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 10واحدی عدد 11هزار و 383واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با کاهش 714واحدی به رقم 78هزار و 754واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز درحالی با کاهش 368واحدی عدد 49هزار و 151واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 409واحد افزایش عدد 159هزار و 162واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 2واحد کاهش عدد 757واحد را به نمایش گذاشت. دیروز در فرابورس نیز اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن باتوجه به تقویت زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش حجم معاملات خرید و فروش مسکن با رشد تقاضا روبه‌رو بود. در بالاترین قیمت این اوراق به 89هزار و 999تومان رسیده است. در مقابل معاملات سهم در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 41واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با 35واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 33واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. علاوه بر ارزش بازار 300هزار میلیارد ریالی، ارزش معاملات کل بورس تهران نیز به بیش از 338میلیارد و 917میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک‌میلیارد و 767میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 111هزار و 152نوبت دادوستد بود.


معاملات کد به کد

براساس این گزارش روز گذشته در نماد معاملاتی پالایش نفت تبریز 38میلیون سهم به ارزش بیش از 12میلیارد و 800میلیون تومان ازسوی سهامدار عمده کد به کد شد. در نماد معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا نیز امروز 6میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال با بیش از 5میلیون سهم به ارزش 457میلیون تومان، بیمه اتکایی ایران با انتقال 5میلیون سهم به ارزش بیش از 900میلیون تومان و پتروشیمی شازند با کمتر از 5میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد و 597میلیون تومان ازسوی سهامدار حقوقی خود با معاملات کد به کد و درون‌گروهی همراه شدند.

همچنین در نماد معاملاتی بانک مهر اقتصاد بیش از 19میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد و 200میلیون تومان از کد سهامدار عمده معامله بلوکی شد.


رفت و برگشت نمادها

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های تولیدی گرانیت بهسرام، شیمی دارویی داروپخش، مجتمع فولاد خراسان، توسعه معدنی و صنعتی صبانور و صنایع جوشکاب یزد باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سیمان سپاهان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، شرکت صنایع لاستیکی سهند جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه اصلاح اساسنامه و حق‌تقدم شرکت لامپ پارس شهاب باتوجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، متوقف خواهند شد. نماد معاملاتی شرکت‌های لعابیران و معدنی دماوند باتوجه به ارائه اطلاعات پیش‌بینی سال مالی منتهی به 29اسفند 1394، با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله است.

همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های نسوز آذر با‌توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29اسفند1394، ایرکا پارت صنعت پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه-تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29اسفند1394، محور‌سازان ایران خودرو باتوجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30اسفند1395 و بین‌المللی محصولات پارس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی و بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس هم پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره، با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت محور‌سازان ایران‌خودرو باتوجه به بازگشایی نماد اصلی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک‌قیمتی آماده انجام معامله است. در معاملات بازار فرابورس نیز نماد معاملاتی شرکت بیمه اتکایی امین (اتکام1)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد، دادوستد شد.


در رینگ بین‌الملل بورس انرژی

در جریان معاملات روز گذشته، در تابلو سلف موازی استاندارد نفت کوره بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در مجموع پنج نماد فعال 7هزار و 11قرارداد با ارزشی قریب به 70میلیارد و 487میلیون ریال موردمعامله قرار گرفت.

از مجموع ارزش معاملات ثانویه سلف، 31میلیارد و 630میلیون ریال آن مربوط به معاملات سمانک953، 23میلیارد و 303میلیون ریال آن مربوط به معاملات سمانک 7هزار و 955میلیارد و 359میلیون ریال آن مربوط به معاملات سمانک 6هزار و 952میلیارد و 902میلیون ریال آن مربوط به معاملات سمانک 954 و 181میلیارد و 283میلیون ریال آن مربوط به معاملات سمانک 951 است.

طی جلسه معاملاتی این روز در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز کالاهای آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال402 و 404 پالایش نفت تبریز، آیزوریسایکل پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس، حلال404 پالایش نفت کرمانشاه و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و کالاهای گاز مایع خام پالایش گاز ایلام و نفت‌کوره 380‌سانتی‌استوکس شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل موردعرضه قرار گرفتند. کل معاملات صورت گرفته روی کالاها و عرضه‌های مازاد بازار فیزیکی معادل 7هزار و 120تن به ارزشی قریب به 40میلیارد و 174میلیون ریال بود که از نکات حائزاهمیت معاملات روز شنبه می‌توان به معامله گاز‌ مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر