اخبار بورس

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۹۱

معاملات ثانویه اوراق مشارکت طرح قطار شهرداری تهران

سنا اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش بورس تهران ضمن بیان خبر فوق افزود: شهرداری تهران تعداد 4میلیون و 600هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش 4.600میلیارد ریال برای تامین بخشی از منابع مالی طرح فاز 3 خط 6 قطاری شهری با عاملیت بانک شهر منتشر کرد. وی با اشاره به اینکه عرضه اولیه اوراق یاد شده در شعب منتخب بانک شهر از تاریخ 10بهمن 1394 صورت می‌گیرد، افزود: این اوراق با سر رسید 4ساله با نرخ سود علی‌الحساب 21درصد منتشر می‌شود. این اوراق برای تامین بخشی از منابع مالی جهت عملیات ساختمانی و ریل‌گذاری و تجهیز فاز 3 خط 6 قطار شهری منتشر و سود آن هر 3ماه پرداخت می‌شود. شرکت تامین سرمایه آرمان تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی این اوراق را بر عهده دارد؛ در ضمن معاملات ثانویه این اوراق مشارکت از طریق بورس و کارگزاری شهر در سراسر کشور انجام می‌شود. همچنین ضامن این اوراق بانک شهر و دولت جمهوری اسلامی ایران است و معافیت مالیاتی و بدون جریمه بودن از ویژگی‌های این اوراق است.


خانه‌دار شدن 6045 نفر

از طریق فرابورس

در معاملات هفته گذشته فرابورس تعداد 6045 نفر با استفاده از 238هزارو946 اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به دوم بهمن ماه 313هزار و 266 و ارزش معاملات این اوراق درمجموع 262میلیارد ریال بود. معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار از اول دی ماه امسال سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن افزایش یافت.

شرکت فرابورس ایران اعلام کرد: بر این اساس تسهیلات حق تقدم مسکن در تهران 600میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر 500 میلیون ریال و سایر مناطق شهری 400میلیون ریال است. استفاده از سقف‌های تسهیلاتی مذکور از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای«تسه 9408» و نمادهای بعدی امکان‌پذیر است. همچنین پرداخت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره در نمادهای«تسه 9407» و ماقبل صرفا تا سقف‌های تسهیلات قبلی(500میلیون ریال برای زوجین و 350میلیون ریال برای سایر اقشار) امکان‌پذیر است. متقاضیان استفاده از تسهیلات مسکن با سقف‌های جدید می‌توانند به دو روش (خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تعداد مورد نیاز در نمادهای«تسه 9408» به بعد یا استفاده از اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن قبلی تا سقف‌های تسهیلات قبلی و خرید مابه‌التفاوت از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن جدید) از این مزایا بهره ببرند.


رد دیون، آفت خصوصی‌سازی در کشور است

تسنیم رییس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: رد دیون آفت خصوصی‌سازی در کشور است؛ چراکه معمولا قیمت‌گذاری مناسب و درستی روی سهام دولت برای رد دیون انجام نمی‌شد و بر این اساس نیز بخش خصوصی فرصت رشد و بزرگ شدن پیدا نکرد. پوری‌حسینی گفت: در کشورهایی مثل ما که تک محصولی‌اند و اقتصادشان به نفت وابسته است دولت‌ها معمولا بزرگ هستند و با وقوع انقلاب از یک سو و نیز جنگ تحمیلی، بسته به شرایط سیاست ملی کردن و بزرگ شدن اقتصاد پررنگ‌تر شد. البته با پایان یافتن جنگ تحمیلی همزمان با تدوین و اجرای برنامه اول توسعه، اجرای خصوصی‌سازی در کشور آغاز شد که در نهایت در برنامه سوم توسعه به تولد سازمان خصوصی‌سازی منجر شد.

وی با بیان اینکه پیش از سال 80 خصوصی‌سازی در کشور به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود، اذعان کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 84 و 85 این سیاست‌ها تبدیل به قانون شد و از نیمه سال 87 هم این سیاست‌ها به صورت قانونمند اجرای شد و مورد ملاک عمل قرار گرفت. در دولت نهم و دهم اصل 44 به صورت درست و مناسب اجرا نشد و با شدت گرفتن تحریم‌ها و عدم رونق اقتصاد، خصوصی‌سازی به مرور تا سال 92 منحصر به دادن سهام دولت بابت رد دیون شد. رد دیون آفت خصوصی‌سازی در کشور است؛ چراکه معمولا قیمت‌گذاری مناسب و درستی روی سهام دولت برای رد دیون انجام نمی‌شد و بر این اساس نیز بخش خصوصی فرصت رشد و بزرگ شدن پیدا نکرد. پوری‌حسینی گفت: بر این اساس با روی کار آمدن دولت یازدهم مسیر دادن سهام دولت بابت رد دیون مسدود شد و از سال 93 تاکنون دادن سهام دولت بابت رد دیون ممنوع شده است. انتظارها از اجرای اصل 44 در کشور کوچک شدن دولت، رشد بخش خصوصی، رقابتی شدن اقتصاد و افزایش بهره‌وری است که امیدواریم در شرایط پساتحریم و رفع تحریم‌ها فضای اقتصاد کشور بهبود پیدا کند و در پی آن شاهد اجرای بهتر سیاست خصوصی‌سازی در کشور باشیم. مسیر پیش روی خصوصی‌سازی در کشور سربالایی و همراه با مشکلات و مقاومت‌های بسیاری است و با وجود جاده ناهموار در این مسیر باید تلاش کنیم تا خصوصی‌سازی هر چه بهتر در کشور اجرا شود. اجرای خصوصی‌سازی در دنیا نیز سخت است اما این کار در کشور ما سخت‌تر است و در برخی موارد با زدن اتهام به مجریان این امر همراه است؛ با این وجود اقتصاد کشور درمانی جز خصوصی‌سازی ندارد و از سوی دیگر اجرای اقتصاد مقاومتی نیز در گرو خصوصی‌سازی و سپردن امور به بخش خصوصی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر