حوالی تعاون

۱۳۹۴/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۶۹۴

همزبانی در اقتصاد مقاومتی

برای علاج مشکلات اقتصادی

نماینده بهشهر در مجلس شورای اسلامی داشتن مدیریت و برنامه‌های تخصصی را از لازمه‌های پیروزی در زمان پسا برجام اعلام کرد.

شرایط پسا برجام یکی از موقعیت‌های ویژه در اقتصاد ایران است که با موفقیت گذر از تحریم‌ها، درهای رونق و شکوفایی تولید و اشتغال در اقتصاد ایجاد شده و افق‌های روشنی را ایجاد کرده است. دولتی‌ها، رفع تحریم‌ها و اجرای برجام را مقدمه‌یی برای ایجاد رونق اقتصادی می‌دانند و معتقدند در کوتاه‌مدت در منابع ارزی کشور، بهبود صورت خواهد گرفت که قاعدتا بهبودی در بودجه کشور ایجاد می‌کند و در تحرک اقتصادی کشور موثر خواهد بود که موجب می‌شود تحرک کوتاه‌مدتی در اقتصاد ما ایجاد شود اما بر این باورند که این تحرک باید بتواند استمرار داشته و به رشد تبدیل شود و این موضوع در گرو بخشی از اصلاحات اقتصادی است، یعنی پایدار بودن رشد در گرو پایدار بودن عواملی است که رشد را ایجاد می‌کند.

در این راستا احمدعلی مقیمی با بیان اینکه پسا برجام یک موقعیت بین‌المللی از نظر اقتصادی و سیاسی برای کشورمان ایجاد کرده است، گفت: با داشتن مدیریت و برنام‌های تخصصی می‌توان در این شرایط به موفقیت دست یافت و بدون برنامه مطالبات و خواسته‌های مردم به هیچ نتیجه‌یی نخواهد رسید. وی با تاکید بر برخورداری از یک برنامه مدون برای این دوران، از اینکه دولتمردان تاکنون هیچ برنامه مدونی در هیچ زمینه‌یی ارائه نکرده‌اند، انتقاد کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس بیان داشت: نگرانی اصل این است که دولت در محاسبات خود اشتباه کرده باشد و آنچه وزرا بیان می‌کنند، به مرحله عمل نرسد. همه انتظار دارند که با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، از رکود در تولید خارج شده و شاهد افزایش اشتغال باشیم، دولت در ریل‌گذاری برای حرکت در شرایط پسا برجام اشتباه کرده است. در حال حاضر یکی از مشکلات اقتصادی در کشور ما واردات است که تولید را فلج کرده است و اگر بخواهیم از بحران رکود اقتصادی خارج شویم، اقتصاد بیمارمان را درمان کنیم و سرمایه در گردش برای تولید ایجاد کنیم، باید به اجرای اقتصاد مقاومتی بیندیشیم. آنچه در این میان مطرح است، همزبانی در اقتصاد مقاومتی است، نه همدلی و همراهی با حوزه اجرایی و عملیاتی. وی درخصوص ایجاد رشد 8درصدی در اقتصاد که رییس‌جمهور نیز به آن اشاره کرده است، گفت: این موضوع در گفتمان سیاسی و دیپلماتیکی ارزشمند است، اما آنچه در این میان مطرح است، داشتن برنامه، مدیران کارآمد و مدیریت جهادی است.


نگاه مصرف‌کنندگان

به مشکلات تولید

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف راه‌آهن بر اطلاع تولیدکنندگان از دیدگاه مصرف‌کنندگان نسبت به مشکلات تولید تاکید کرد. محمد بداقی با بیان اینکه تشکیل کمیسیون مشترک بین کمیسیون‌های کشاورزی و مصرف اتاق تعاون کار جدیدی است، گفت: هماهنگی کمیسیون‌ها تاثیر قابل‌توجهی در کارکرد آنها خواهد گذاشت. وی بااشاره به اینکه در این کمیسیون از نظرات تولیدکننده‌ها آگاه شدیم، گفت: تشکیل این کمیسیون از این جهت که دیدگاه مصرف‌کنندگان را نسبت به مشکلات تولید بیان می‌کند و به اطلاع تولیدکنندگان می‌رساند، می‌تواند بسیار ثمربخش باشد. بداقی با بیان اینکه اقدام جدید اتاق تعاون را درباره تشکیل این کمیسیون جدید به فال نیک می‌گیریم، بیان داشت: امیدواریم بخش تعاون و تعاونگران با بهره‌گیری از تجارب در این بخش راه توسعه آن را بیش از پیش فراهم کنند. وی با ارائه پیشنهاد تشکیل کمیسیون متشکل از همه تولیدکنندگان بخش‌های مختلف و اعضای تعاونی‌های مصرف، بر پیگیری مشکلات توزیع کالاهای تولیدی ازسوی دو طرف تاکید کرد.


بازاریابی و فروش

حلقه مفقوده تولید

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران حلقه مفقوده بخش تولید را بازاریابی و فروش ذکر کرد و گفت: از طریق همکاری مناسب بین اتحادیه‌های تولید و مصرف می‌توان به این حلقه مفقوده دست یافت. حمید فاضلی با بیان مطلب فوق افزود: عوامل تولید، توزیع و مصرف باید مانند حلقه‌های یک زنجیره به یکدیگر پیوسته و متصل باشند و با دستیابی به این حلقه مفقوده می‌توانند محصولات تولیدی با قیمت اصلاح شده و کیفیت بالا را به دست مصرف‌کننده برسانند. وی تاکید کرد: حلقه‌های واسط تامین در دنیا طبق چارچوب قانونمند و با یک برنامه صحیح عمل می‌کنند و اکنون ما می‌توانیم با همکاری کمیسیون مشترک فی ما بین کشاورزی و مصرف اتاق تعاون و با برنامه قانونمند این حلقه‌ها را مدیریت کنیم. می‌توان کمیته‌یی متشکل از تعدادی از اعضای کمیسیون مصرف و چند نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون تشکیل دهیم تا در کنار این کمیسیون فعالیت کند. وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم از پتانسیل‌های دولت استفاده کنیم، گفت: باید با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود پیش برویم و به فعالیت بپردازیم.


آموزش و توانمندی مهارت‌های تعاونگران

درراستای کمک به اشتغال تعاونگران، رییس و دبیر اتاق خراسان‌رضوی طی بازدید از سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

طی بازدید رییس و دبیر اتاق تعاون خراسان‌رضوی از سازمان فنی و حرفه‌ای و با حضور مهندس رحیمی مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان، درراستای کمک به اشتغال تعاونگران، افزایش همکاری‌های آموزشی، استفاده بهینه از امکانات و توانمندی‌های دو دستگاه و برای ایجاد هماهنگی و یکپارچه‌سازی در امر سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت، اعتبار سنجی و نظارت بر آموزش مهارت‌های بخش تعاون، تفاهمنامه‌یی بین اسماعیل آذری و ناصر توکلیان‌فر رییس و دبیر اتاق تعاون استان خراسان‌رضوی و رحیمی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به امضا رسید. براساس این گزارش، از دیگر اهداف این تفاهمنامه می‌توان به ارتقای سطح توانمندی‌های مهارتی تعاونگران، ساماندهی افراد آموزش‌‌دیده و دارای مهارت و کارآموزان فنی و حرفه‌ای در قالب تعاونی‌های اشتغالزا، بسترسازی و ارائه خدمات آموزشی به جامعه هدف طرف‌های تفاهمنامه همچنین رفع مشکلات تعاونی‌های موجود اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر