زیان میلیوندلاری لغو پروازهای ایران برای عربستان و بحرین
تنشهای سیاسی باعث شد تا شرکتهای هواپیمایی عربستان و بحرین درنتیجه لغو پروازهای خود به تهران و مشهد میلیونها دلار از دست بدهند. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی اللولوه، خطوط هوایی سعودی انتقالدهنده حجاج ایرانی به فرودگاههای جده و مدینه برای عربستان درآمد خوبی داشتند. ماهر المسلم مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی «الخلیج» بحرین طی برپایی نمایشگاه بینالمللی هواپیمایی هفته گذشته در منامه گفت: این شرکت پس از قطع روابط کشورش با ایران 16پرواز هفتگی به این کشور را لغو کرد. بازار ایران برای ما حائزاهمیت است و ما امیدواریم بتوانیم جای دیگری را برای جبران ضرر و زیان حاصل از این امر بیابیم.
ازسوی دیگر به گفته مسوولان بخش حملونقل هوایی عربستان درنتیجه قطع شدن روابط تقریبا 150پرواز مستقیم میان ایران و عربستان که هزاران نفر از حجاج بیتاللهالحرام را جابهجا میکرد، لغو شده است. آمار رسمی عربستان نشان میدهد که خطوط هوایی این کشور در سال2015، 350هزار نفر از حجاج ایرانی را انتقال دادند. خطوط هوایی عربستان درآمد حاصل از انتقال حجاج ایرانی که معمولا توسط هواپیماهای اجارهیی انجام میشود، فاش نکردند اما یکی از دستاندرکاران پروازهای اجارهیی گفت: نرخ بلیت رفت و برگشت در خط هوایی تهران-جده تقریبا 550دلار است. برهمین اساس انتقال 350هزار مسافر برای عربستان درآمدی معادل 192.5میلیون دلار بههمراه داشت. در همین رابطه «پل بایرن» مدیر اجرایی شرکت خطوط هوایی کمهزینه «فلای ناس» عربستان گفت: با انتقال تقریبا 100هزار حاجی از ایران در سال2016 توسط این شرکت موافقت شده بود اما این پروازها لغو شد. براساس ارزیابی بهعمل آمده ازسوی بایرن درمورد میانگین نرخ بلیت، این شرکت درنتیجه لغو پروازها تقریبا 62میلیون دلار ضرر کرده است. بایرن گفت: ایران بازار بزرگی برای ما بهشمار میرود. دو خط هوایی تهران و مشهد میتوانست درآمد هنگفتی برای ما بههمراه داشته باشد. بحرین و عربستان با استفاده از درآمد یاد شده میتوانستند به ناوگان هوایی خود توسعه ببخشند باتوجه به اینکه ریاض و منامه هماکنون درصدد پر کردن شکافهای مالی پدید آمده بر اثر فروپاشی قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند. شرکتهای هواپیمایی این دو کشور هماکنون با افزایش هزینه سفرهای طولانیمدت خود دست به گریبان بوده و هماکنون برای تامین بودجه خود مجبور به دریافت وام یا تلاش برای جلب سرمایهگذاریهای خارجی هستند. خطوط هوایی عربستان درنظر دارد ناوگان هوایی خود را ظرف چهار سال آینده به 200پرواز برای 157کشور جهان توسعه دهد و برای تامین 1.33میلیارد دلار بودجه موردنیاز خود برای این طرح درنظر دارد برای نخستینبار اوراق قرضه اسلامی صادر کند. ازسوی دیگر کویت نیز برای احیای خطوط هوایی خود به خصوصیسازی موقت خطوط یاد شده که تاکنون متحمل ضرر و زیانهای فراوانی شدهاند، روی آورده است.