اتحاد شافعی و پیرموذن در رقابت با تهرانی‌ها

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۵۶

گروه تشکل‌ها|فراز جبلی|

درحالی که بسیاری انتظار داشتند در جلسه روز گذشته شورای روسای اتاق‌های بازرگانی کشور بحث انتخابات مطرح شود، این بحث به جلسه آتی موکول شد و حتی این پیشنهاد مطرح شد که در جلسه انتخاباتی شورای روسا، اعضای هیات رییسه که عضو شورای روسا نیستند، حضور نداشته باشند تا موضوع انتخابات به مساله‌یی کاملا درون شهرستانی بدل شود. با وجود این در حاشیه این جلسه اتفاقاتی رخ داد که می‌تواند سرنوشت انتخابات را کاملا تغییر دهد.

بر این اساس دو کاندیدای شاخص جریان شهرستان‌ها یعنی غلامحسین شافعی و حسین پیرموذن با یکدیگر ائتلاف کردند تا به نظر برسد همکاری آنها می‌تواند برگ برنده شهرستان‌ها در مقابل گزینه تهران یا دولت باشد.

ورود شافعی به انتخابات

غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی مشهد است و به واسطه یک سال و نیم ریاست بر اتاق ایران در رسانه‌ها شناخته شده است. وی در دوره ششم و هفتم نایب‌رییس هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بود و در میانه راه با حضور نهاوندیان در سمت مسوول دفتر رییس‌جمهور عملا شافعی موفق شد در رقابتی تنگاتنگ با مسعود خوانساری بر کرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران تکیه بزند. هر چند انتقادهایی از وی در ابتدای کار مطرح بود و اکثر فعالان به این موضوع که یک فعال اقتصادی بخش خصوصی بتواند بر کرسی ریاست تکیه بزند با دیده تردید می‌نگریستند اما مشی میانه‌روی وی باعث شد که بسیاری از فعالان اقتصادی از دوران وی به عنوان دورانی خوب و مناسب با اوضاع یاد کنند. در آن زمان اتاق انتقادهای خود از دولت را مطرح می‌کرد و در عین حال وضعیت ارتباطی خوبی میان اتاق و دولت وجود داشت. با وجود این در لابی‌های صورت گرفته در انتخابات ریاست دوره هشتم تهرانی‌ها اصرار بر کنار گذاشتن شافعی از صندلی ریاست داشتند و در نهایت شهرستان‌ها برای آنکه بتوانند با تهرانی‌ها به توافق برسند، شافعی را کنار گذاشتند و وی به نایب‌رییسی بسنده کرد. همچنین در روز انتخابات نیز بعضی از آرای توافق شده به نفع شافعی به صندوق ریخته نشد تا در نهایت وی مظلومانه بر صندلی نایب‌رییس آخر تکیه بزند درحالی که توافق به شکلی دیگر بود.

طرفداران شافعی در ابتدای دوره به جز شهرستان‌ها شامل چهره‌های سنتی و جریان تحول بودند. در حقیقت چهره‌های قدیمی دو جریان سابق اتاق همگی روی شافعی توافق داشتند.

با استعفای جلال‌پور بحث حضور شافعی در محافل گوناگون مطرح می‌شد و اکثر شهرستان‌ها به یکی از دو گزینه مطرح شهرستان‌ها یعنی شافعی و پیرموذن تمایل داشتند. در کنار شهرستان‌ها بخش مهمی از تشکل‌ها نیز به پیرموذن خزانه‌دار اتاق ایران تمایل داشت. این موضوع در حقیقت به پاشنه آشیل شهرستان‌ها در انتخابات ریاست اتاق بازرگانی بدل شده بود.


وضعیت آرا

برآورد آرای تهران از رای تهرانی‌ها، دولتی‌ها، تشکل‌ها و شهرستانی‌های نزدیک به آنها در‌حدود 150رای است. در حقیقت اگر شهرستان‌ها یک کاندیدا ارائه دهند این کاندیدا می‌تواند رای بالاتری از تهرانی‌ها داشته باشد و اگر این کار را نکنند و بیش از یک چهره مطرح شهرستانی کاندیدا شود، شکسته شدن آرا باعث پیروزی تهرانی‌ها خواهد شد.

در این شرایط استراتژی تهران کاملا مشخص است. تهران دو گزینه مطرح یعنی پدرام سلطانی و مسعود خوانساری دارد اما هیچ کدام از آنها تا مشخص شدن شرایط حاضر به اظهار نظر نمی‌شود تا هر دو حالت ممکن باشد و رقیب نتواند در مقابل آنها برنامه‌ریزی کند. همچنین برنامه دیگر تهران اضافه کردن حالت‌های دیگر مانند حضور یک چهره دولتی مانند محمود اسلامیان، رییس صندوق بازنشستگی برای افزایش تعداد حالت‌هاست تا در این شرایط هیچ کس نتواند استراتژی درستی برای انتخابات طراحی کند. همچنین این مساله باعث افزایش اختلاف میان شهرستان‌ها و رقبای احتمالی می‌شود چراکه هر کس بنا به احتمالی که می‌دهد، برنامه‌یی متفاوت را در پیش می‌گیرد.


اتحاد پیرموذن، شافعی

اما در حاشیه جلسه دیروز شورای روسا اتفاق مهمی به ثمر نشست. بر همین اساس دو گزینه اصلی شهرستان‌ها یعنی شافعی و پیرموذن به این توافق رسیدند که تنها یکی از آنها در انتخابات شرکت کند همچنین طرف دیگر به صورت کامل آرای خود را در اختیار کاندیدای دیگر شهرستانی قرار دهد.

اما بخش مهم‌تر این اتحاد مساله تعیین استراتژی میان شافعی و پیرموذن در قبال تهران است. شافعی و پیرموذن در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کردند که یک استراتژی مشخص برای مقابله با حالت‌های مختلف تهران در نظر دارند. بر این اساس اگر پدرام سلطانی یا مسعود خوانساری کاندیدای ریاست اتاق بازرگانی ایران شوند، غلامحسین شافعی به نفع حسین پیرموذن کنار خواهد رفت. در مقابل اگر هیچ کدام از این دو کاندیدای ریاست نباشند، پیرموذن به نفع شافعی از انتخابات انصراف خواهد داد. با این روش عملا وضعیت بازی انتخاباتی تا حد زیادی روشن می‌شود و در مقابل شهرستان‌ها هم به صورت یکپارچه باقی می‌مانند.


توپ در زمین سلطانی، خوانساری

مهره‌چینی تهرانی‌ها امروز با چالش مهمی روبه‌رو است. سلطانی ثابت کرده است که به خوبی می‌تواند بازی‌های انتخاباتی طراحی کند ولی این ‌بار تمامی حالت‌ها در مقابل استراتژی وی نوشته شده است و به اصطلاح توپ در زمین وی قرار دارد. حال باید دید که چه استراتژی توسط تهرانی‌ها در پیش گرفته خواهد شد. آیا تهرانی‌ها گزینه‌یی دولتی را علم خواهند کرد تا در عمل امکان ریاست فردی ایجاد شود که از ابتدای دوره با ریاستش مخالفت کردند یا یکی از دو گزینه خود را مطرح می‌کنند. در حقیقت همکاری 3سال گذشته خوانساری و سلطانی باعث موفقیت‌های زیادی برای آنها شده است ولی این ‌بار اتحادی از جنس اتحاد خودشان پیش روی آنهاست.


زمان، رمز موفقیت تهران

هر چند شهرستانی‌ها با طراحی استراتژی جدید موفق شدند یک شرایط مساعد در انتخابات را به دست آورند اما در مقابل هنوز یک نقطه قوت برای تهرانی‌ها وجود دارد و آن به تعویق افتادن انتخابات است. براساس توافقات انجام شده، انتخابات به روز 28شهریور ماه موکول شده و در عمل بیش از 40 روز به انتخابات زمان باقی است. این زمان طولانی می‌تواند تا حد زیادی باعث اتفاقاتی باشد که امروز در معادلات در نظر گرفته نمی‌شود. در حقیقت اگر در جلسه آتی هیات نمایندگان انتخابات برگزار می‌شد همه ‌چیز تا حد زیادی مشخص بود اما بیش از 40 روز زمان باعث تغییرات اساسی و اتفاقاتی جدید خواهد شد. شهرستان‌ها 40 روز باید اتحاد کامل خود را حفظ کنند و تهرانی‌ها 40روز فرصت برای تغییر شرایط به سود خود دارند.

از سوی دیگر سلطانی قصد دارد تا حدی مساله اتحاد شهرستان‌ها را به بهانه مساله برداشتن خط‌کشی‌ها کمرنگ کرده و شرایط را تغییر دهد. وی در پیامی تلگرامی و خصوصی به اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران چنین نوشت:

«سلام خدمت دوستان ارجمند و همکاران محترم

نخست، از اینکه جریاناتى در این شرایط به فکر افتاده‌اند از این کلاه نمدى براى خود درست کنند و از همه روش‌ها و ابزارها از جمله برخى روزنامه‌ها و رسانه‌ها، استفاده مى‌کنند متاسفم در عین حالى که انتظارى غیر از این هم نمى‌رفت.

بنده معتقدم که بهترین رویکرد در قبال این تحرکات حفظ آرامش و انسجام است. حتما مهم‌ترین مقصود کسانى که آگاهانه وارد این بازى شده‌اند، گل‌آلود کردن آب و صید ماهى از آن است. لذا ما نگذاریم که این اتفاق بیفتد. شناخته شده‌ترین و البته موثرترین استراتژى این دسته، قطبى کردن فضاى هیات نمایندگان و ایجاد تشنج بین ایشان است و این موضوع سابقه طولانى در اتاق دارد.

ترفندهایى مانند خط‌کشى تهرانى-شهرستانى، اتاقى-تشکلى، صنعتى-بازرگانى و امثالهم از این دست قرآن بر سر نیزه کردن‌هاست که متاسفانه برخى مواقع نتیجه هم داده است.

پختگى و درایت همه دوستان اقتضا مى‌کند که وقعى به این ترفندهاى تکرارى نگذارند و وارد این بازی‌ها نشوند.

همه ما به خوبى مى دانیم که تصمیم خوب در فضاى آرامش و تعقل گرفته مى‌شود و البته هیجان و احساسات تصمیم بد را زمینه‌سازى مى‌کند.

از درایت و توجه شما سپاسگزارم.»


جلسه شورای روسا 24 مرداد

با وجود اعلام اتحاد میان شافعی و پیرموذن اما هنوز مساله انتخابات باید در جلسه شورای روسای شهرستان‌ها مطرح شود. این جلسه هر چند در ساختار اتاق تعریف نشده اما به بخشی از سنت‌های پارلمان بخش خصوصی بدل شده و بسیاری از مسائل مهم در آنجا تصمیم‌گیری

می‌شود.

بر این اساس قرار است روز یک‌شنبه 24مرداد بار دیگر تمامی روسای اتاق‌های بازرگانی شهرستان دور یکدیگر جمع شوند و به مساله انتخابات ورود کنند اما در این جلسه هیات رییسه حضور نخواهند داشت. به نظر می‌رسد اتحاد دو کاندیدا با موافقت شهرستان‌ها روبه‌رو خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه