مشکلات بازرگانان به دلیل کمبود آزمایشگاه مرزی

۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۷۵۹


با تمام تلاش‌هایی که آزمایشگاه مرکزی مرز بازرگان در جواب دادن به آزمایش بارهای وارداتی در حوزه کالاها و محموله‌های شیمیایی انجام می‌دهد ولی هنوز نیاز به دو شیفته حتی سه شیفته کردن وقت کاری این آزمایشگاه مرکزی مرزی یک واقعیت غیر‌قابل انکار است. گرچه کامیون‌داران به سلامت عمل این مرکز علمی گمرکی اذعان دارند ولی به لحاظ کمی پرسنل و ورودی‌های زیاد کامیون‌ها چه از حیث کامیون‌های تجاری که محموله به بازرگانان ایرانی حمل می‌کنند و چه کامیون‌هایی که بار به مقاصد آسیای میانه و حوزه دریای عمان و خلیج فارس بالاجبار در مبادی ورودی صف کامیون‌ها پیوسته بیش از 3یا4 کیلومتر است. یعنی بیش‌از 350 کامیون که برخی از آنها به اجبار صف در مسیر بار قرار دارند و از سوی دیگر امکان فاسد شدن بسیاری از کالاها

وجود دارد.

با توجه به اینکه بعد از تحریم مصر که مشمول حال حمل بارهای ترکیه شد و همچنین شرایط حوزه شمال عراق برای کامیون‌های حامل بار به مقاصد کردستان عراق و دولت مرکزی و همچنین بسته شدن مسیر دریایی احمر به علت عدم حمل بار در مسیر اسکندریه و دریای سرخ به عمان کامیون‌های این مناطق که بیشتر از 500 تریلر در روز است از مسیر ایران حرکت و در سه مسیر بازرگان، سرحسن، عشق‌آباد از شمال خراسان به آسیای مرکزی، از مسیر ایواوغلو به مسیر جاده کرمانشاهان به حوزه خلیج فارس و از مسیر ایواوغلو به مسیر جاده بندرعباس به حوزه دریای عمان حرکت می‌کنند. بالطبع این همه تریلر عبوری علاوه بر اینکه دارای منافع اقتصادی و درآمدهای حمل جاده‌یی است از سوی دیگر نشان‌دهنده امنیت جاده‌های ایران است، با توجه به اینکه برای هر تریلر از 500هزار ریال تا700هزار ریال هزینه آزمایشگاه پرداخت می‌شود کامیون‌داران اروپایی حاضر به پرداخت رقمی بیش از این برای سرعت بخشی و حتی پرداخت هزینه‌های شیفت دوم و سوم هستند.

این امر در شرایطی است که در پشت مرزهای خروجی، کامیون‌ها در نوبت نیستند ولی کامیون‌های ترک، اروپایی و سایر حداقل 3تا4روز در نوبت برای اخذ جواب آزمایشگاه هستند و حق‌العمل‌کاران مستقر در گمرک بازرگان در تهران و سایر مناطق حل سریع این مهم را که فقط با افزایش ساعات کارممکن است بارها به شورای بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرده‌اند.

با این وجود درخواست‌های شورای بازرگانی ایران ترکیه به عنوان تنها تشکل فعال در این بخش بی‌پاسخ باقی مانده است.

مشاهده صفحات روزنامه