استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای توسعه اقتصادی

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۲۳

روحانی در دیدار با سفیر جدید آلمان: آلمان نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپاست

«ملاقات‌های دیپلماتیک» عنوانی است که می‌توان برای برنامه دیدارهای روز گذشته رییس‌جمهور انتخاب کرد. روزی که در آن هم سفرای جدید ایران در کشورهای «تانزانیا»، «بلاروس»، «اتیوپی»، «اروگوئه»، «گرجستان»، «برزیل» و «کره‌شمالی» پیش از عزیمت به محل ماموریت خود با رییس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند و هم سفرای کشورهای اروپایی«آلمان»، «رومانی»، «مغرب» و «اکوادور» استوارنامه‌های خود را برای دور جدید ماموریتشان در تهران تقدیم روحانی کردند. در میان دیدارهای روز گذشته رییس‌جمهور با سفیر آلمان به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپایی ایران بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های گروهی پیدا کرد. دیدار با سفیر مغرب هم که بعد از 8سال سفارتخانه رسمی خود در تهران را راه‌اندازی کرده، نیز از نکات جالب توجه دیدارهای روز گذشته رییس‌جمهور بود. همچنین روحانی در دیدار با سفرای ایران در 7کشور از آنان خواست تا زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای محل ماموریتشان را فراهم کنند.

استفاده از توانمندی‌های مشترک

رییس‌جمهوری دیروز هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید آلمان در ایران از آلمان به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا نام برد و تاکید کرد که ایران آماده توسعه همکاری‌هاست.

روحانی به سابقه همکاری شرکت‌های بزرگ آلمانی با شرکای تجاری خود در ایران اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند در حوزه‌های فنی - مهندسی و از جمله ساخت نیروگاه‌ها و راه‌آهن همکاری‌های خود را بیش از پیش توسعه دهند. «میکاییل کلور برشتولد» سفیر جدید آلمان در تهران نیز با تقدیم استوارنامه خود به روحانی تاکید کرد که برلین مصمم است سطح همکاری‌های خود را با تهران در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین ارتقا دهد.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت و نقش توافق هسته‌یی در توسعه همکاری‌های مشترک تصریح کرد: آلمان قویا متعهد به اجرای کامل و دقیق برجام است و از همه توان خود برای اجرای کامل این توافق از سوی سایر کشورها استفاده خواهد کرد.

برشتولد آماده شدن نخستین ایرباس ساخت اتحادیه اروپا در هامبورگ برای تحویل به ایران را پیامی قوی برای اجرای برجام برشمرد و گفت: ما از هیچ تلاشی برای اجرای کامل برجام دریغ نخواهیم کرد و این به نفع روابط دو کشور، منطقه و جهان است.


پل ارتباطی دستیابی به بازارهای اروپا و آسیا

رییس‌جمهوری همچنین در دیدار سفیر جدید رومانی در تهران تاکید کرد که ایران از گسترش همکاری در همه عرصه‌ها با اتحادیه اروپا و از جمله رومانی استقبال می‌کند. روحانی با اشاره به طرح‌های گسترده ایران برای تقویت راه‌های ارتباطی ترانزیتی به ویژه حمل و نقل ریلی اظهارداشت: رومانی می‌تواند دروازه ایران برای ورود به اروپا از طریق دریای سیاه باشد و از طریق ایران به بازارهای آسیا و خاورمیانه راحت‌تر و سریع‌تر دسترسی یابد.

«ادریان کوزیاسکی» سفیر جدید رومانی در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهوری تاکید کرد که بخارست مصمم است روابط خود را با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه بیش از پیش ارتقا بخشد.

توسعه روابط با مغرب

رییس‌جمهوری بر توسعه و تقویت مناسبات و همکاری‌های ایران و مغرب تاکید کرد و گفت: توسعه روابط و همکاری‌های تهران - رباط به نفع دو ملت و منطقه است. به گزارش ایرنا، روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوارنامه حسن حامی سفیر جدید مغرب در تهران اظهار داشت: ایران و مغرب علاوه بر روابط تجاری و اقتصادی می‌توانند در دیگر بخش‌ها از جمله مناسبات فرهنگی و علمی روابط خوبی با هم داشته باشند. روحانی با یادآوری ضرورت توسعه رایزنی‌ها و مشارکت بیشتر ایران و مغرب برای حل و فصل مسائل به ویژه موضوعات مربوط به منطقه شمال آفریقا اظهار امیدواری کرد که با کمک و همکاری همه کشورهای منطقه به ویژه ایران و مغرب، شاهد ثبات و امنیت در کشورهای مسلمان باشیم. حسن حامی سفیر جدید مغرب در تهران نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به روحانی، روابط ایران و مغرب را دوستانه و برادرانه دانست و گفت: ما همواره مواضع ایران را در مورد اعتقاد به حل و فصل مسائل و مشکلات بین‌المللی از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو ارج می‌نهیم. سفیر جدید مغرب در تهران اراده سیاسی و نظرات ایران برای حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه‌یی و کشورهای مسلمان به ویژه در شمال آفریقا را بسیار دوستانه و صادقانه دانست و رییس‌جمهور همچنین در دیدار با سفیر جدید اکوادور از عزم دو کشور برای توسعه مناسبات خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه