انتظار سرمایه‌گذاران برای گزارش‌های 9 ماهه

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۳۷

گروه بورس

روز گذشته به دنبال انتشار اخباری پیرامون بازگشایی برخی نمادهای صنعت خودرویی، معامله‌گران بازار سرمایه اقبال خوبی به این صنعت نشان دادند به نحوی که تقاضا بر عرضه در نمادهای این گروه پیشی گرفته و این نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند. دلیل این استقبال نیز بیرون رفتن این شرکت‌ها از زیان و سودآوری احتمالی آنها در گزارش‌های دوره‌یی پیش رو است. به گزارش «تعادل»، روز گذشته با وجود خبرهای مثبت برای بازار سرمایه ازقبیل احتمال بازگشایی نماد سایپا، تلاش بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز و فروکش کردن قیمت‌ها پس از دوره‌یی پر تلاطم، همچنین عدم تغییر فرمول قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه برنامه ششم توسعه، شاهد معاملاتی کم‌حجم و بی‌رونق در اغلب نمادهای معاملاتی بودیم تا جایی که شاخص 205 واحد کاهش یافته و به رقم 79 هزار و 486 واحد رسید.

بنابراین برخی تحلیلگران، علت درجا زدن و پس‌رفت شاخص کل با وجود خبرهای مثبت را انتظار فعالان بازار از انتشار گزارش 9 ماهه شرکت‌ها ارزیابی می‌کنند؛ زیرا سرمایه‌گذاران منتظر انتشار گزارش 9ماهه هستند تا برای استراتژی بلندمدت و حضور در مجامع تصمیم‌گیری کنند. بر اساس این گزارش، اغلب فعالان بازار سرمایه به دلیل انتشار اخباری دال بر رشد اقتصادی بر این عقیده هستند که این گزارش‌ها به‌مراتب بهتر از دوره قبل خواهد بود. یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها که به زودی منتشر می‌شود، شاهد سودآوری مجدد در برخی صنایع خواهیم بود، گفت: عوامل بنیادی پیش‌روی بازار مثبت بوده و انتظار می‌رود روند فرسایشی بازار به زودی متوقف شود. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: در مجموع عوامل بنیادی پیش‌روی بازار، مثبت است و انتظار می‌رود روند فرسایشی بازار به زودی متوقف شود. در هفته‌های اخیر، شاخص بورس با اندکی کاهش مواجه شده و حجم و ارزش معاملات نیز شاهد کاهش و رکود بوده است که فعالان بازار سرمایه از آن به عنوان روند فرسایشی بازار یاد می‌کنند.

در 3هفته گذشته شاخص با روندی فرسایشی یک هزار و 650 واحد ریزش داشت که معادل 2 درصد می‌شود. فرابورس نیز در هفته‌یی که گذشت افت حدود 7دهم درصدی داشت. در همین رابطه بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درباره دلایل رکود حاکم بر معاملات بازار سرمایه در هفته‌های اخیر گفت: یکی از دلایل این رکود می‌تواند جذاب شدن بازارهای موازی نظیر بازار سکه، طلا و دلار برای سرمایه‌گذاران در زمان کنونی باشد. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: همچنین بسته بودن تعداد زیادی از نمادها در بازار سرمایه نیز در دامن زدن به این رکود بی‌تاثیر نبوده است. بهزادفر با بیان اینکه شواهد پیش‌روی بازار با وضعیت کنونی بورس متفاوت است، ادامه داد: نرخ دلار در 3ماه گذشته از رقم 30 هزار و 560 ریال به 40 هزار و 33 ریال رسید که رشد حدود 13 درصد را نشان می‌دهد. این موضوع می‌تواند برای شرکت‌های صادراتی‌محور پذیرفته شده در بازار سرمایه رشد سودآوری را به همراه داشته باشد. وی بیان داشت: از طرف دیگر، براساس گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی شهری نیز در آذرماه امسال 1.4درصد بوده که نسبت به ماه‌های گذشته بالاتر بوده است که این موضوع نشان می‌دهد مقداری افزایش قیمت‌ها نیز در داخل کشور وجود داشته و درنتیجه می‌توان به رشد سودآوری شرکت‌هایی که فروش داخلی دارند نیز امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از اواسط دی‌ماه گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها به تدریج منتشر می‌شود، گفت: بر این اساس، با بررسی‌های انجام شده از گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها به نظر می‌رسد در گروه‌های معدنی، فلزات اساسی و پتروشیمی باتوجه به رشد دلار، شاهد رشد سودآوری مجدد باشیم. بهزادفر افزود: در بررسی‌های فروش ماهانه گروه خودرو نیز گزارش‌ها از جلوتر بودن مقدار فروش نسبت به بودجه حکایت دارد.

وی اضافه کرد: آمارهای کلی‌تر، رشد 40 درصدی تولید خودرو را در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که این موضوع برای گروه خودرو و قطعه‌سازی مثبت است. بهزادفر با بیان اینکه رشد قیمت نفت نیز به صورت غیرمستقیم بر بورس کشور تاثیر مثبت می‌گذارد، ادامه داد: از طرفی قیمت نفت نیز در یک هفته رشد 3دلاری معادل 6 درصدی داشت که این موضوع نیز می‌تواند موجب رشد سودآوری در شرکت‌های پالایشگاهی و گروه‌های مشتقات نفتی شود و هم نوید افزایش پلکانی نفت را به محدوده‌های 60 دلاری دهد.


دادوستد در تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز، با کاهش 205 واحدی روی رقم 79 هزار و 486 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 29 واحدی به رقم 15 هزار و 640 واحد رسید. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 184 واحدی عدد 87 هزار و 618 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 146 واحدی به رقم 56 هزار و 550 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 433 واحدی به عدد 168 هزار و 429 واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 3واحدی به رقم 868 واحد رسید.

بر اساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت پتروشیمی جم با 32 واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با 30 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 25 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت ایران خودرو با 34 واحد، پتروشیمی پردیس با 27 واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 13 واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 136 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 870 میلیون و 965 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 50 هزار و 884 نوبت دادوستد بود.


معاملات بلوکی و کد به کد

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های موتوژن، سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر، شیشه و گاز، قند لرستان، فیبر ایران، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا، حق تقدم خرید سهام افرانت، حق تقدم خرید سهام داروسازی سبحان انکولوژی، اوراق اجاره «صچاد»، اوراق محاربه «صشرق» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک، اوراق رهنی بانک مسکن، سیمان شرق و ریل‌پرداز سیر متوقف شدند. دیروز همچنین آگهی عرضه 72.60درصد سهام کنترلی تولید تجهیزات سنگین هپکو به قیمت پایه بیش از 210میلیارد تومان برای عرضه در روز دوشنبه هفته جاری از طریق بازار پایه فرابورس به بازار اطلاع‌رسانی شد. از سوی دیگر دیروز 22.96 درصد سهام شرکت تامین ماسه ریخته‌گری از سوی بانک اقتصاد نوین به وکالت از یک شخص حقیقی به‌طور یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 220تومان روی میز فروش بورس تهران گذاشته شد. همچنین دیروز در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران کمتر از 30میلیون سهم به ارزش بیش از 8میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات درون گروهی همراه بود.


بررسی وضعیت گروه‌های بورسی

دیروز همزمان گروه خودرویی‌ها نیز برای برخی معامله‌گران با سیگنال‌های خرید در الگوهای تکنیکالی روبه‌رو بود. هر چند که تداوم عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها مانع از شکل‌گیری هر گونه صف خرید در این گروه‌ها شده است. در گروه معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های آنها نیز دیروز اصلاح قیمتی در حالی در دستور کار قرار گرفت که برخی معامله‌گران این موقعیت را فرصتی برای جمع‌آوری سهام در گروه‌های مذکور دانسته‌اند. در گروه پتروشیمی‌ها دیروز پتروشیمی جم شاهد معاملات کد به کد یک میلیون سهمی در جریان بازار خرده‌فروشی میان کدهای حقوقی این شرکت بود. دیروز بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که حرفه‌یی‌ها مطابق با الگوهای تکنیکالی در نمادهای معاملاتی جذاب بازار گام برمی‌داشتند. بازاری که نقطه خروج از رکود فعلی برای آن هنوز مشخص نیست و اعتماد در آن به نظر رنگ باخته است.

مشاهده صفحات روزنامه