اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۴۱

خروج تامین‌ سرمایه‌ها از نظارت بورس منطقی نیست

مدیرعامل شرکت بورس تهران با غیرمنطقی خواندن تغییر راهبری شرکت‌های تامین‌ سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سازمان بورس به بانک مرکزی گفت: مطابق قانون، نهاد ناظر این موسسات سازمان بورس است. حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با مهر درخصوص موضوعات مطرح‌ شده در بند ۴ ماده ۱۵ لایحه برنامه ششم توسعه مبنی بر خروج تامین ‌سرمایه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس این لایحه قرار است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین ‌سرمایه تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرند که البته این موضوع در برنامه ششم توسعه مطرح شده و صرفا یک پیشنهاد بوده است. مدیرعامل شرکت بورس افزود: نکته قابل توجه این است که طبق قانون بازار سرمایه که مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۴ است، این موسسات و افراد حقوقی باید مجوز خود را از سازمان بورس گرفته و زیر نظر این سازمان فعالیت خود را آغاز کنند؛ بنابراین به استناد این ماده قانونی، نهاد ناظر این موسسات سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و خواهد بود. وی تصریح کرد: بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد؛ چراکه به لحاظ منطقی امکان چنین اتفاقی وجود ندارد.


اعلام برنامه معارفه و عرضه شرکت صنایع تجهیزات نفت

حبیب محمدیان‌پور، معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع تجهیزات نفت درخصوص زمان معارفه و عرضه این شرکت گفت: معارفه در تاریخ سیزدهم دی ماه جاری ساعت ١٤و در محل سازمان مدیریت صنعتی انجام می‌شود. عرضه اولیه سهم 10درصد از سهام شرکت معادل ٤٤میلیون سهم است.

شرکت صنایع تجهیزات نفت با نماد «فنفت» در گروه فلزات اساسی جای گرفته و در زمینه تامین و ساخت تجهیزات مورد نیاز خطوط انتقال نفت و گاز (PipingMaterial) همچنین سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول فعالیت می‌کند. شرکت صنایع تجهیزات نفت درحال حاضر 5 شرکت وابسته (فناوری تجهیزات سرچاهی(وتکو)، پارس پنگان، تهران سوفا، (گسترش شیرسازی و توس پیوند) و یک شرکت تابعه (پیچ و مهره‌های صنعتی ایران) را تحت پوشش دارد و دارای مشتریان بزرگ نفتی چون شرکت‌های نفت مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران، نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس، منطقه ویژه اقتصادی پارس، پایانه‌های نفتی ایران، ملی حفاری، ملی پخش فرآورده‌های نفتی، پالایشگاه‌های تهران و تبریز و... است. وی درخصوص تولیدات و محصولات شرکت گفت: شرکت صنایع تجهیزات نفت در سال 70 با ماموریت تولید تجهیزات صنعتی مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی تاسیس شد که به عنوان یک شرکت مادر تخصصی شامل 5 شرکت تابعه به نام‌های فناوری تجهیزات سرچاهی(وتکو)، پارس پنگان، تولید شیرهای نفتی تهران سوفا، گسترش شیرسازی و توس پیوند است. به گفته وی، موضوع فعالیت شرکت و شرکت‌های تابعه آن در زمینه تولید محصولات سرچاهی و اقلام pining material است که شامل انواع شیرآلات صنعتی، اتصالات صنعتی، تجهیزات سرچاهی است. محمدیان‌پور گفت: این شرکت از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با بهره‌گیری از متخصصان مجرب و شرکت‌های کارآمد تابعه خود با خدمت گرفتن از تکنولوژی برتر برخی از شرکت‌های معتبر جهانی توانسته است، جایگاه ویژه‌یی در عرصه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مطابق با استانداردهای بین‌المللی ایجاد کند.


کوتاه کردن دست دلالان کشاورزی از سوی بورس کالا

یک نماینده مجلس با بیان اینکه ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا برای جلوگیری از دلال بازی بسیار موثر است، گفت: در بازار محصولات زراعی از تولید‌کننده تا مصرف‌کننده، حلقه‌های پنهان و آشکاری وجود دارد که قابل مدیریت نیست.

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص ماده 42 لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور و راهکار مجلس برای کاهش التهابات بازار کشاورزی با استفاده از ابزارهای مالی گفت: یکی از مشکلاتی که در کنترل بازار محصولات کشاورزی وجود داشت، توان مالی دولت برای اثرگذاری در بازار و مهار التهابات بود زیرا اگر کسی بخواهد بازار محصولی را تحت کنترل بگیرد باید توانایی سرمایه‌گذاری حداقل 10درصدی در آن را داشته باشد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: بنابراین، این ماده برای کاهش التهابات بازار کالای اساسی کشاورزی و کاهش نوسانات غیرعادی و کاهش بار مادی دولت برای تامین نقدینگی پیشنهاد شده است؛ چراکه دولت توانایی مالی نداشته و درصد قابل توجهی از اجرای بخش کشاورزی توسط مردم و بخش غیردولتی صورت می‌گیرد و دولت جز چند کالای استراتژیک اساسی نمی‌تواند اثرگذار باشد.


وی تصریح کرد: این درحالی است که براساس تشخیص وزارت جهاد کشاورزی، موقعیت مناسب خرید و فروش اقلام کشاورزی در قالب قراردادهای سلف، آتی، پیمان آتی و اختیار معامله وجود دارد بنابراین دولت باید در حوزه کشاورزی با تخصیص یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی حمایت‌های خود را در این حد نگه دارد و بازار را به دست بخش خصوصی بسپارد که ورود کالای کشاورزی به بورس یکی از راهکارهای اساسی در این خصوص است.

ابراهیمی با بیان اینکه ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا برای جلوگیری از دلال‌بازی بسیار موثر است، اضافه کرد: یکی از راهکارهای حمایتی در این خصوص استفاده از قراردادهای سلف است به طوری که اگر مصرف‌کننده و خریداران عمده محصولات کشاورزی در قالب همین قراردادها معامله کنند از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند زیرا در قرارداد سلف قبل از تولید محصول با تولید‌کنندگان قرارداد بسته می‌شود که این کار برای کاهش بار مالی دولت و امنیت تولید‌کننده موثر است.

مشاهده صفحات روزنامه