۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰

چالش مانکن به فضا هم رسید

کوارتز| شور و شوق چالش مانکن شاید در زمین کمرنگ شده باشد اما سکنه ایستگاه فضایی بین‌المللی در واپسین روزهای سال 2016 تصمیم گرفتند آن را به عنوان آخرین خاطرات خوش این سال تجربه کنند.

این تصاویر که توسط توماس پسکت، فضانورد فرانسوی ایستگاه روی توئیتر به اشتراک گذاشته شده، پنج نفر از شش سکنه آزمایشگاه مدارگرد را نشان می‌دهد که در شرایط بی‌وزنی به اجرای چالش مانکن پرداخته‌اند. این چالش از ماه نوامبر فراگیر شده و همگان از کودکان دبستانی گرفته تا ورزشکاران، پزشکان و کاندیداهای ریاست‌جمهوری مانند مانکن در برابر دوربین قرار گرفته‌اند. البته انجام این چالش در فضا به دلیل نبودن گرانش و معلق بودن بسیار مشکل است اما فضانوردان برای اجرای بهتر آن، خود را به دستگیره‌ها متصل کرده یا حتی بصورت معلق در فضا شناور مانده‌اند.

مقاله «اپل» درباره هوش‌مصنوعی

یونیورسیتی هرالد| اپل نخستین مقاله تحقیقاتی خود در مورد هوش مصنوعی AI را منتشر کرده است.

این مطالعه بر یادگیری هوش مصنوعی و نحوه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی متمرکز شده است.

این مقاله توسط شش محقق شرکت اپل و در مورد چگونگی ایجاد اطلاعات کافی برای آموزش هوش مصنوعی (AI) تالیف شده است. گفتنی است که این مقاله از طریق کتابخانه دانشگاه کرنل منتشر شد. محققان اشاره کردند که با وجود تکنولوژی امروز، آموزش مدل‌های AI روی تصاویر مصنوعی عملی‌تر شده است. با این حال، این نوع یادگیری با توجه به فاصله بین توزیع تصویر مصنوعی و واقعی کافی نیست. آنها بر این باورند که اگر انتشار مقالات اینچنینی گسترش پیدا کند، اپل در سیستم عامل خودرو‌های بدون راننده، سیری (Siri) و دیگر پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت.

عبور دنباله‌دار یخی از کنار زمین در شب سال نو میلادی

سی‌ان‌ان| در شب سال نوی میلادی قرار است یک دنباله‌دار که هر 5.2 سال یک بار به نزدیکی زمین می‌رسد، از آسمان عبور کند. دنباله‌دار 45/P هوندا-مارکوس-پاجدوساکووا در شب

31 دسامبر از نزدیکی هلال ماه عبور خواهد کرد اما برای مشاهده آن به تجهیزات لازم مانند دوربین یا تلسکوپ کوچک نیاز است. این دنباله‌دار یخی از فاصله چندین میلیون‌ کیلومتری از زمین گذر خواهد کرد که فاصله ایمنی است. این دنباله‌دارهای دوره‌یی در مدارهای قابل پیش‌بینی در اطراف خورشید قرار دارند. دنباله‌دار 45/P مانند سایر دنباله‌دارها، بقایای یخی و سنگی از زمان شکل‌گیری منظومه شمسی است.

آمازون انبار هوایی می‌سازد

تک کرانچ| مدارک ثبت اختراع شرکت آمازون نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد انبارهای هوایی بسازد.

بلند پروازی این شرکت برای ارسال محموله‌های پستی به وسیله پهپادها رویداد جدیدی نیست اما مدارک حق ثبت امتیاز اختراع آمازون که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد این غول تجارت الکترونیک قصد دارد «پایگاه‌های هوایی» یا در حقیقت انبارهای هوایی بسازد. می توان مقدار خاصی از کالا را در انبارهای هوایی ذخیره کرد. این انبارها را باید در نقاطی ایجاد کرد که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای برخی کالاها افزایش می‌یابد. پهپادها با قابلیت‌های مختلف، به خصوص نمونه‌هایی که دمای آنها قابل کنترل است برای ارسال موادغذایی مناسب هستند. چنین موادی را در می‌توان در انبارهای هوایی ذخیره و برای مشتری ارسال کرد. به این ترتیب خدمت ارسال محموله‌های پستی دقیق و ایمن انجام خواهد شد. به هرحال این حق ثبت اختراع شامل سیستم‌های پیچیده‌یی است که ارسال هوایی محموله‌ها را تسهیل می‌کند.

ساخت رادیاتور هوشمند شارژی

نچرال زون| یک استارت آپ فرانسوی رادیاتوری ساخته که قابلیت شارژ شدن دارد و هزینه‌های مصرف برق را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. شرکت فرانسوی Lancy Energy Storage رادیاتور برقی ساخته که علاوه برآنکه به شبکه برق متصل می‌شود، باتری‌های لیتیومی نیز دارد. به این ترتیب کاربر می‌تواند طی ساعات غیر پیک مصرف رادیاتور خود را شارژ کند و در ساعات پیک از آن استفاده کند. دراین حالت از بار شبکه برق نیز کاسته خواهد شد. همچنین این رادیاتور به وسیله تلفن‌های هوشمند کنترل می‌شود. به این ترتیب ساکنان خانه می‌توانند با کنترل رادیاتور در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. علاوه برآن رادیاتور «لانسور» قابلیت‌های هوشمند متعددی دارد مانند سیستم گرمایشی مادون قرمز و حسگر برای ردیابی پنجره‌های باز و شمارش افرادی که در اتاق حضور دارند. همچنین دارای الگوریتم یادگیری است که به وسیله آن کاربران می‌توانند مصرف کلی الکتریسیته خود را نظارت کنند. جالب آنکه برای نصب این رادیاتور نیز به سیم کشی اضافه نیست. هزینه نصب این رادیاتور برقی نیز ۷۵ درصد نسبت به گرمکن گازی کمتر است. این در حالی است که به گفته رافائل می‌مدیر ارشد اجرایی این شرکت در اروپا ۶۷درصد هزینه برق خانوار به گرمایش تعلق دارد. این شاخص در اروپا ۴۲درصد است.