ساخت 50درصد از بزرگراهها در دوره قالیباف
گروه راه و شهرسازی|
مطابق طرح جامع شهر تهران که در سال ۱۳۴۸ تدوین شد، تهران نیاز به ۵۵۵ کیلومتر رینگ بزرگراهی داشت. گسترش تهران در طول ۴ دهه اخیر از یک سو و از سوی دیگر افزایش جمعیت در این کلانشهر نیاز تکمیل رینگ بزرگراهی را در پایتخت بیشتر از گذشته کرده بود.
آمارهای موجود نشان میدهد که از ابتدای تشکیل بلدیه تا شهریورماه سال ۸۴، چیزی در حدود ۳۰4 کیلومتر بزرگراه ساخته شده بود که معادل ۵۷ درصد از کل طول بزرگراههایی میشود که باید مطابق اسناد بالادستی در تهران ساخته میشد. در طول سالهای 84 به این طرف 251 کیلومتر به رینگ بزرگراهی تهران اضافه شده است. درمجموع اکنون تهران 555 کیلومتر مسیر بزرگراهی دارد و به آن چه در برنامه سال 1348 تدوین شده بود، رسیده است.
در دهههای گذشته بزرگراههای مهمی همچون حکیم، همت غرب، رسالت، مدرس، صدر و... ساخته شد، اما از دید شهرداری تهران این میزان بزرگراه پاسخگوی نیاز مردم نبود و درنتیجه ساخت تونلهای دورنشهری برای نخستینبار در تهران آغاز شد. در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونلهای طویل جادهیی کرده و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در این قاره به حساب میآید. در مجموع تاکنون 5 تونل در تهران ساخته شده که جمعا 22 کیلومتر میشود. همچنین تونل امیرکبیر نیز در دست احداث است.
یکی دیگر از فعالیتهای شهرداری در این حوزه ساخت پلها و تقاطعهای غیر همسطح بود. شهرداری تهران از سال 84 تاکنون 158 پل و تقاطع غیر همسطح به شهر تهران اضافه کرده که حدود 57 کیلومتر میشود. درمجموع اکنون تهران 342 دستگاه پل و تقاطع غیر همسطح دارد که معادل 82 کیلومتر میشود. بر این اساس میتوان گفت: 50 درصد از پروژههای عمرانی مرتبط با توسعه خیابانها و بزرگراهها در 11 سال گذشته انجام شده است. یکی از شاخصهای توسعه شبکه بزرگراهی شهر تهران در یک دهه اخیر تکمیل پروژههای بزرگراهی بود که در دورههای گذشته توسط شهرداران پیشین آغاز شده بود، اما هیچوقت فرصت تمام شدن نیافته بود و همین مساله مشکلاتی را برای پایتختنشینان ایجاد کرده بود. طرحهای نیمهکارهیی مانند بزرگراه امام علی (ع)، امتداد بزرگراه یادگار امام (ره)، بزرگراههای شهید زینالدین، شهید شوشتری و... باعث شده بود تا در برخی از نقاط حساس شهر با گرههای کور ترافیکی روبهرو شویم که این بزرگراهها طی سالهای گذشته به مرور تکمیل شد. البته اوج نهضت بزرگراهسازی در تهران از سال ۸۹ آغاز شد و تا سال ۹۲ بخش زیادی از رینگ بزرگراهی شهر تهران ساخته و کابوس طرحهای
نیمهکاره عمرانی در پایتخت برای همیشه به پایان رسید. بر اساس این گزارش در یک دهه اخیر، سالانه ۲کیلومتر تونل شهری به همراه حدود ۱۸پل یا تقاطع غیرهمسطح در پایتخت احداث شده است.
از همین رو است که کارشناسان حوزه عمران و شهرسازی متفقالقول بر این باورند که کلانشهر تهران در 10 سال گذشته شاهد تحولات عمرانی چشمگیری در زمینه توسعه زیرساختهای شهری از جنس تونلهای ترافیکی بوده و دستاورد این توسعه نیز احداث ۱5۸ دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح در یک دهه گذشته است.