انقراض روزنامه در بریتانیا
گروه گوناگون آیا روزنامههای بریتانیا در حال انقراض است؟ این سوال را باید در آمار روزنامههای تازه انتشار یافته در این کشور جستوجو کرد. واقعیت این است که جواب سوال مثبت است. رسانههای کاغذی در بریتانیا در حال کم شدن است. این مساله را آمار روزنامههای بسته شده در این کشور نشان میدهد.این آمار نشان میدهد که انقراض نسل کاغذی رسانههای بریتانیا به زودی اتفاق میافتد.
تازهترین آماری که در این رابطه منتشر شده حاکی از آن است که آمار روزنامههای تازه منتشر شده در بریتانیا به مرور کم شده و طی سالهای 2015 تا 2016 با افت شدیدی روبهرو شده است. این آمار تعداد روزنامههای بسته شده را با آنهایی که به تازگی وارد بازار مطبوعات شدهاند، مقایسه کرده است. این مقایسه به راحتی نشان میدهد که وضعیت رسانههای کاغذی در بریتانیا به چه صورت است. در این آمار دیده میشود که در سال 2012، 15روزنامه بسته و 14روزنامه دیگر وارد بازار مطبوعات شده است. این ارقام در سال بعد به کلی متفاوت شد. بهطوری که در سال 2013، حدود11روزنامه بسته و 19 روزنامه دیگر بازگشایی شد.
این روند از سال 2014 به سمتی حرکت کرد که کاهش رسانههای کاغذی در این کشور را تایید میکند. بر این اساس در سال 2014، 22روزنامه بسته و تنها 5 روزنامه دیگر باز شد. این مساله نشان از یک شکاف 17تایی در روزنامههای بسته و بازگشایی شده دارد. اما سال بعد یعنی 2015، وضعیت بدتری حاکم بوده است.
در سال 2015، حدود33روزنامه بسته و 19روزنامه دیگر به عرصه مطبوعات بریتانیا وارد شدند. هرچند که شکاف میان این دو نوع رسانه نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است اما به خوبی حاکی از آن است که تعداد روزنامههای بسته شده در این کشور افزایش یافته است. سال 2016 نیز به مانند دو سال قبل، وضعیت چندان مناسبی بر مطبوعات کاغذی بریتانیا حاکم نبوده است.
در سال 2016، تعداد13روزنامه بسته و 11روزنامه دیگر بازگشایی شدند. این مساله به خوبی نشان میدهد که با وجود کاهش شکاف میان رسانههای تعطیل شده و نوظهورهای مطبوعاتی در بریتانیا، هنوز هم فاصله معناداری میان بازگشایی و تعطیلی رسانهها در این کشور وجود دارد. روزنامه که در بریتانیا قدمتی 400ساله دارد، حالا در آستانه از بین رفتن هویت است.
در حقیقت غیر از سال 2013 در هیچ سال دیگری آمار رسانههای تازه متولد شده بالاتر از آنهایی که تعطیل شدند، نبوده است. در عین حال، این گزارش تاکید میکند که تعداد روزنامههای محلی فعال در بریتانیا یکهزار و 318مورد در سال 2005 بوده که این رقم در سال 2016 به یکهزار و 120روزنامه رسیده است. این آمار نشان از کاهش 198روزنامه در بریتانیا طی 11سال دارد. در حقیقت آمار فوق از هر منظری که بررسی شود، کاهش رسانههای کاغذی بریتانیا را تایید میکند.
هرچند که این بررسی، روزنامههای محلی این کشور را بررسی کرده اما به خوبی نشان از وضعیت وخیم روزنامهها در کل بریتانیا دارد. برخی کارشناسان معتقدند که فعالیتهای آنلاین و ورود رسانههای اجتماعی، خود عاملی برای کاهش تعداد روزنامهها در بریتانیا بوده است. با این حال نباید فراموش کرد که بخشی از این رسانهها که به مرور سالها در بریتانیا کاهش یافتهاند، فعالیت خود را به دلیل بسته شدن، تعطیل کردهاند. هرچند که بسیاری از فعالان حوزه رسانه بسته شدن یا با مفهوم تعطیلی رسانه به دلایل مختلف را مرتبط میدانند. یعنی نمیتوان این تعطیلی را تنها به صورت ناخواسته دانست. با این حال دیجیتالی شدن رسانههای امروز، امری انکارناپذیر است که به نظر میرسد ناخواسته تاثیر خود را بر تعداد روزنامه در کشورهای مختلف گذاشته است؛ مسالهیی که به نظر میرسد حتی در بریتانیا نیز مصداق دارد. نتیجهیی که این گزارش گرفته است، احتمال انقراض روزنامههای بریتانیاست. این گزارش عنوان کرده است که اگر روند بسته شدن روزنامههای این کشور ادامه داشته باشد، باید انقراض رسانه کاغذی در بریتانیا را قطعی دانست.