ایجاد چرخه اقتصادی برای افزایش اشتغالزایی

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۱۸

گروه ایران|

آخرین نشست سال 1395 رییس قوه مقننه با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی روز گذشته برگزار شد. علی لاریجانی سخنان خود را با گزارشی پیرامون آخرین اقدامات مجلس در زمینه تصویب برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 آغاز کرد و گفت: در زمینه بررسی برنامه ششم توسعه فراز و فرودهایی بین مجلس و دولت درباره برنامه‌نویسی وجود داشت، به‌همین دلیل روند تدوین و تصویب برنامه به طول انجامید. وی ادامه داد: برنامه ارائه شده از سوی دولت که دارای 35 ماده بود پس از بررسی‌ها در مجلس به بیش از 100 ماده افزایش داده شد؛ تلقی مجلس این بود که باید اهداف کمی و کیفی در برنامه مشخص باشد به همین دلیل شاهد افزایش مواد برنامه بودیم. از دیگر سخنان رییس مجلس رشد سرمایه‌گذاری بود. او از تلاش پارلمان برای کاهش فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی یاد کرد که به ضرر تولیدکنندگان بوده، بنابراین، در برنامه تدوین شد که سالانه این فاصله کاهش یابد. ایجاد ساز و کار شفاف برای مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز مورد تاکید رییس نهاد قانون‌گذاری قرار گرفت که در این زمینه گفت: بحث‌هایی مانند موضوعات پیش آمده در برخی موسسات مانند میزان، باعث بروز مشکلاتی شد، ما دو ماده تصویب کردیم تا مشکلات مرتفع شود و دیگر این‌گونه آشفتگی‌ها ایجاد نشود. لاریجانی از لزوم ایجاد چرخه اقتصادی برای افزایش اشتغالزایی سخن گفت و تاکید کرد: در این بخش دولت را موظف کردیم با همکاری بخش خصوصی مساله را سامان دهند.

وی از تصمیم مجلس در برنامه ششم توسعه برای تهیه 30درصد از آب مورد نیاز استان‌های ساحلی کشور از محل شیرین کردن آب دریا سخن گفت و با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه در حوزه محیط‌زیست 20درصد تالاب‌های کشور باید احیا شود، خاطرنشان کرد: در این برنامه بهره‌برداری از جنگل‌ها محدود شده تا در دوره‌یی جنگل‌ها امکان تنفس داشته باشند. وی اضافه کرد: 100 هزار مدیر در کشور داریم که طبق گزارش دیوان محاسبات 397نفر از آنها اضافه دریافتی داشتند که ما دیوان را مامور کردیم این عده را ملزم به بازگرداندن اضافه دریافت‌ها کند. همه این 397 نفر اضافه دریافتی‌ها را بازگرداندند و 10 نفر هم که مقاومت می‌کردند زمانی که مشخص شد سر و کارشان با دادگاه است دریافتی‌های اضافه خود را بازگرداندند و پرونده آن تعداد هم که تخلف کرده بودند در دیوان محاسبات در حال بررسی است.


مناطق آزاد باید تفکیک شود

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست دیروز خود از ایراد شورای نگهبان به مصوبه حقوق‌های نجومی حرف زد و افزود: چرایی رخ دادن پدیده حقوق‌های نجومی برای مدیران با تقسیم‌بندی دریافتی‌های آنان به سه بخش حقوق، مزایای مستمر و مزایای غیرمستمر برمی‌گردد. مزایای مستمر طبق قانون سقف دارد اما رخنه در مزایای غیرمستمر بود که در قانون برنامه ششم توسعه برای آن سقف گذاشتیم تا کسی بیشتر از آن دریافت نکند و من متاسفم که موضوع را وارونه منعکس کردند. وی همچنین با اشاره به افزایش 6.5درصدی رقم لایحه بودجه سال 96 از سوی مجلس که عمدتا در بخش‌های عمرانی به آن علت که موتور محرک کشور به درست یا غلط این بخش است، تصریح کرد: مجلس سهم صندوق توسعه ملی را از 20درصد که خلاف برنامه بود به 30درصد برگرداند و نیز بودجه‌های استانی را مطابق برنامه ششم به 30درصد افزایش داد. وی درباره تصمیم‌گیری مجلس برای اوراق مشارکت در بودجه سال 96 نیز اظهار داشت: افزایش اوراق مشارکت در هر سال موجب بدهکار شدن دولت‌های آینده می‌شود بنابراین مجلس آن را کنترل کرد و از 60هزار به 30هزار میلیارد تومان کاهش داد.

علی لاریجانی پس از پایان سخنانش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نقش اقتصادی مناطق آزاد در توسعه اقتصاد کشور اظهار داشت: درباره مناطق آزاد هم معتقدیم که باید تفکیک شود که البته وجوه مثبت و بخش‌هایی هم منفی داشته، اصل مناطق آزاد بر این بوده که سقفی برای پرش ما شود، در این زمینه آن‌قدری که انتظار بود تحرکی نداشتند و بیشتر جنبه وارداتی پیدا کرده است و این اشکال است، اما خدماتی هم به مرور زمان داشتند. لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه کمیسیون روابط خارجی در مجلس که با وظیفه نقش نظارتی رویکرد دارد، چرا مجلس موضع قاطعی درباره تعیین سفرا در کشورهای مهمی مانند سوریه، عمان و یمن اتخاذ نکرده است، گفت: البته باید پیگیری کرد و قبول دارم که باید زودتر اقدام کنند اما در مورد برخی کشورهایی که شما مثال زدید، مشکل ما نداشتن سفیر نیست و به اندازه کافی ارتباطات دیگر وجود دارد و ما این را حل کردیم.


تحلیلی درباره حضور رییسی ندارم

علی لاریجانی در ادامه و در پاسخ به سوالات متعدد رسانه‌ها درخصوص حضور حجت‌الاسلام رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده عنوان کرد: بنده در این ماجرا بی‌تقصیر هستم اما ایشان مشکلی از لحاظ استعفا ندارد و برای ریاست‌جمهوری خیلی‌ها از این سمت‌ها دارند و در انتخابات هم شرکت می‌کنند و مشکلی هم ندارند. تحلیل خاصی در این رابطه ندارم، موضوع خوبی است که نشاط ایجاد می‌کند. وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب و نارضایتی رییس مجلس خبرگان مبنی بر عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در سال 95 گفت: باید قائل به تفکیک شد، در بخشی از زمینه‌ها دولت خوب عمل کرد، در بخشی مانند نفت گام‌های خوبی برداشته شد. حرکتی که داشتیم این بود که فروش نفت ما به اندازه مطلوب و سرمایه‌گذاری‌هایی که در پارس‌جنوبی انجام می‌شود محقق می‌شود، در مسائلی دیگر هم مانند وزارت بهداشت امور خوبی صورت گرفته است.

رییس قوه مقننه درباره اینکه نبرد در سوریه وارد روزهای سرنوشت‌سازی شده است و جبهه مقاومت هم در این شرایط به پیروزی خوبی دست یافته اما در این بین اخیرا نیروهای نظامی امریکا به سوریه به بهانه مبارزه با داعش رفته‌اند، نیز به رسانه‌ها گفت: تحولاتی در این رابطه در حال وقوع است؛ البته آنها گفتند ما برای مبارزه با داعش این کار را می‌کنیم من امیدوارم آقای ترامپ و همکاران‌شان اشتباهی که پیشینیان آنها کردند را مرتکب نشوند خود ترامپ گفت در گذشته مسوولان امریکایی باعث شدند 6هزار میلیارد دلار امریکایی‌ها لطمه بخورد و چند هزار کشته هم دادیم. این جدا از مسائل داخلی‌شان است لذا حواس‌شان باید جمع‌تر باشد که در مسائل منطقه‌یی همان اشتباهات را تکرار نکنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه مجلس در بودجه 96 قانون قبلی مجلس درخصوص کاداستر را دچار مشکل نمی‌کند و مغایر با آن نیست، افزود: روشن نیست که مصوبه مجلس در لایحه 96 چه مقدار به قانون کاداستر ضرر می‌رساند بلکه تصمیماتی که در مجلس گرفته شد مثل کمربند فضای سبز برای شهرها و احیای جنگل‌ها و مسائل مختلف برای احیای مراتع همه اینها به مساله محیط‌زیست کمک می‌کند تا مشکلات حل شود یا بودجه‌یی که برای ریزگردها و محیط‌زیست درنظر گرفته شد از این نمونه است و هم در برنامه و هم در بودجه توجه خوبی به کنسول‌ها، جنگل‌ها و مراتع صورت گرفت.


از دعوت نشدنم به «جمنا» تشکر می‌کنم

رییس قوه مقننه در آخرین نشست خبری خود درخصوص دعوت «جمنا» برای عضویت وی و جزئیات این امر گفت: به اندازه کافی افرادی هستند که به این موضوعات بپردازند. واقعا فرصت نمی‌کنم و اولویت خودم هم نمی‌دانم که در اینگونه جلسات شرکت کنم؛ زیرا فکر می‌کنم مسائل کشور مخصوصا در حوزه اقتصادی مسائل پیچیده‌یی شده و باید برای آن وقت گذاشت. ما نمی‌آییم مسوولیت‌های مهم کشور را بگیریم و بعد به دنبال کارهای دیگری برویم. وی افزود: از این گذشته من به عنوان رییس قوه مقننه، مصلحت نمی‌دانم که در مسائل انتخاباتی ورود کنم و آقایانی هستند و مشغول کارند و کارشان را انجام می‌دهند. لاریجانی اظهار داشت: اما در خصوص اینکه به من خبری داده باشند یا خیر، به من خبری نداده‌اند و تشکر هم می‌کنم که خبر نداده‌اند؛ چراکه اگر خبر هم می‌دادند با این وضعی که من دارم به این کار نمی‌رسیدم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اینکه چه مقدار از تقصیرهای محقق نشدن اقتصاد مقاومتی به گردن مجلس است، خاطرنشان کرد: ما گزارش اقدامات مجلس درخصوص اقتصاد مقاومتی را روز گذشته در مجلس ارائه کردیم و مرکز پژوهش‌ها مجموعه اقداماتی که در سال 95 در چارچوب قانون برنامه و بودجه سال 96 مواد دایمی برنامه و قانون تنظیم یک و دو انجام داده را با عدد و رقم ارائه کرد. در دولت نیز ستادی تشکیل شده که مشغول کار هستند و کارها در حال انجام است و من فکر می‌کنم حرکتی که در این راستا شروع شده باید از آن حمایت کنیم تا در سال آینده پررونق‌تر محقق شود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و مصر اظهار داشت: ایران و مصر 2کشور با سابقه تمدنی قوی در منطقه هستند، از رشدیافتگی خوبی از جهات مختلف برخوردارند و همیشه توجه این بوده که روابط ایران و مصر روابط منطقی باشد. وی با بیان اینکه مصر کشور مهمی در حل و فصل مسائل منطقه‌یی است، افزود: گام‌هایی که درخصوص ارتباطات عمیق برداشته شده منتج به نتیجه نشده است.


پتانسیل‌های دیپلماسی برای اقتصاد

صحنه منطقه ما به خاطر درگیری‌های متنوعی که در سال‌های گذشته وجود داشته یک صحنه سخت است و کسانی که می‌خواهند وارد بازی این صحنه شوند باید مراعات کنند تا خیلی پابرهنه وارد آن نشوند، چون برایشان هزینه‌آور است. علی لاریجانی با بیان مطلب فوق به رسانه‌یی که از او راجع به ترامپ سوال کرد، پاسخ داد. او در این باره که آیا ضمن گذاشتن اما و اگر از سوی امریکا برای بانک‌های اروپایی در مواجهه با ارتباط اقتصادی با ایران تفاهمنامه‌های اقتصادی فایده‌یی دارد یا خیر، بیان داشت: رفتارهای امریکایی‌ها قدری شیطنت‌آمیز است اما تعدادی از بانک‌ها همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند و آنطور که انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاری‌هایی که اروپاییان با آن شدت به ایران رفت و آمد می‌کردند به آن شدت نیست. تا آنجا که من خبر دارم 9 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری عملیاتی شده است. این رقم زیاد نیست اما شروع شده است. ما باید هم زمینه سرمایه‌گذاری در داخل را فراهم کنیم و هم از امکان دیپلماسی استفاده کنیم.

ادامه در صفحه11

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر