ضرر ناشی از تعجیل ناظر در توقف و بازگشایی نمادها

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۳۵

گروه بورس

در روزهای پایانی سال، ناظر سازمان بورس تصمیم گرفته نمادهای متوقف شده بورسی را بازگشایی کرده و سال جدید را بدون بسته ماندن نمادهای شرکتی آغاز کند. این تعجیل در بازگشایی نمادها مانند توقف آنها سوال‌برانگیز است؛ زیرا این رویه سبب شده است تا ارزش بازار بورس تهران از رقم 325هزار میلیارد تومان به رقم 319 هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش «تعادل»، طی روزهای اخیر نمادهای «شتران»، «شبندر»، «فاراک»، «خودرو» و دیگر نمادهای بازار بازگشایی شده‌اند و هیچ کدام از این نمادها نتوانستند در دامنه مثبت معامله شوند، در مقابل نمادهایی چون «فاراک» و «شتران» بیش از 20 درصد افت داشته و به همین میزان به سهامداران خود خسارت وارد کردند.

بر این اساس، دیروز نیز بازار سهام مطابق روزهای گذشته خود، درجا زد و تنها توانست 2واحد بر شاخص کل خود بیفزاید. معاملات کدبه‌کدی در این روز آنچنان شدت گرفت که بورس تهران حجمی به اندازه 3 میلیارد سهمی را تجربه کرد. از سوی دیگر ارزش معاملات دیروز در رقمی بی‌سابقه به ارزش هزار میلیارد تومان رسید که این افزایش نیز به خوبی حاکی از گستردگی معاملات کدبه‌کدی بود. به‌طور مثال دیروز تعداد 296 میلیون و 567 هزار و 273 سهم معادل 2درصد از سهام شرکت ایران خودرو از طرف شرکت ایران خودرو به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری سمند به صورت یکجا و نقد یا اقساط (طبق شرایط اعلامی در آگهی عرضه) به قیمت پایه هر سهم 380 تومان در نماد «خودرو4» عرضه شد. همچنین تعداد 296 میلیون و 567 هزار و 273 سهم معادل 2 درصد از سهام شرکت ایران خودرو از طرف شرکت ایران خودرو به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری سمند به صورت یکجا و نقد یا اقساط به صورت کدبه‌کدی معامله شد.

در دیگر گروه‌ها نیز مانند سیمانی‌ها دیروز تعداد زیادی از نمادها روند رو به رشدی را تجربه کردند هرچند تعدادی از آنها بودند که تا سقف ۵ درصد نیز ریزش داشتند. در گروه محصولات شیمیایی اما شرایط متفاوت بود و بیشتر نمادها شرایط کاهشی را تجربه کردند. دیروز در گروه خودرویی‌ها وضع نسبت به روزهای گذشته تا حدودی بهتر بود هرچند نمادهایی همچون ایران‌خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران و مهندسی نصیر ماشین، افتی قابل توجه را شاهد بودند. در نبود خودرو ۵۳ درصد از خریدها مربوط به افراد حقیقی و مابقی مربوط به افراد حقوقی بود. این نماد در آخرین قیمت معامله حتی بیش از ۵ درصد افت را تجربه کرد.

اما در گروه فلزات اساسی اکثریت نمادها شرایط بهتری نسبت به روز گذشته را نشان می‌دادند. در این گروه ۴۳ میلیون و ۹۰۳ هزار سهم به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان در ۳ هزار و ۵۱۲ نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه مواد دارویی شرایط چندان مساعد نبود و همچون روزهای گذشته نمادهای این گروه در قیمت پایانی و آخرین قیمت معاملات روند کاهشی را تجربه کردند. نماد گروه دارویی برکت که مدتی است وارد بورس تهران شده در روزهای گذشته نیز شاهد ادامه روند کاهشی در قیمت پایانی خود است. قیمت این سهم دیروز تا ۱۹۱ تومان هم پایین آمد. این در حالی است قیمت کفی که برای آن سهم در زمان عرضه‌اش در نظر گرفته بودند، ۲۴۰ تومان بود.


رفت و آمدهای نماد

در جریان معاملات دیروز 23 اسفندماه 95، چند نماد معاملاتی به تابلو معاملات بازگشتند و چند نماد نیز متوقف شدند. دیروز، نمادهای معاملاتی «خودرو»، «شپترو» و «کساپا» به تابلو معاملات بازگشتند و در مقابل نمادهای «وغدیر»، «فولاد»، «شاراک» و «قصفها» نیز متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو (خودرو) با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی، آماده انجام معامله شد.

نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی آبادان (شپترو) با توجه به اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی به تابلو معاملات بازگشت. همچنین نماد معاملاتی شرکت سایپا شیشه (کساپا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی‌بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. در مقابل، در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره، شرکت پتروشیمی شازند (شاراک) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف خواهند شد. نماد معاملاتی شرکت قند اصفهان (قصفها) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.


رشد 2 واحدی شاخص تدپیکس

دیروز دوشنبه دماسنج بازار سرمایه از ابتدای باز شدن معاملات روند صعودی را طی کرد و تا رقم ۷۶ هزار و ۴۵۸ واحدی بالا رفت، اما در نهایت افت تقریبا ۱۰۰ واحدی را تجربه کرد و در نهایت حدود 3واحد نسبت به روز گذشته بالاتر نشست.

ارزش معاملات دیروز به رقم ۹۳۱ میلیارد و ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲ میلیون و ۵۰۵ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۱ هزار و ۴۶ نوبت داد و ستد بود.

شاخص کل هم‌وزن نیز دیروز 73.99 واحد رشد کرد و به رقم ۱۵ هزار و ۴۲۸ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور، رشد ۳۹ واحدی را تجربه کرد و تا رقم ۸۳ هزار و ۵۷۰ واحدی بالا رفت. شاخص بازار اول نیز رشد ۱۲ واحدی را تجربه کرد، اما شاخص بازار دوم ۵۲ واحد افت کرد.

در معاملات دیروز نماد سرمایه‌گذاری غدیر با ۵۶ واحد تاثیر در شاخص کل، بیشترین نقش را در نوسانات موجودی دماسنج بازار ایفا کرد. پس از این نماد، ایران‌خودرو و فولاد مبارکه بیشترین نقش را در نوسانات شاخص کل داشتند.


دادوستدهای فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس (آیفکس) روز گذشته با افزایش 6 واحدی روبه‌رو شد و در پله 853 واحدی ایستاد. بر این اساس ارزش بازار اول و دوم فرابورس به رقم 53هزار و 224 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات فرابورس به رقم 216 میلیارد تومان رسید. دلیل اصلی این رقم به معاملات انواع اوراق مانند اوراق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و تسهیلات مسکن باز می‌گردد. بر این اساس حجم معاملات در دادوستدهای دیروز به رقم 472 میلیون سهم رسید. نمادهای تاثیر‌گذار بازار‌های فرابورس طی معاملات روز گذشته، متعلق به شرکت‌های صنایع بهداشتی ساینا، توکا رنگ فولاد سپاهان، آتیه داده‌پرداز و عمران و توسعه شاهد، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان و آتیه داده‌پرداز بود.

امتیاز تسهیلات مسکن مهرماه 95 که چندین روز است در صدر تابلو تسهیلات مسکن قرار گرفته، دیروز با دادوستد نزدیک به 175 هزار ورقه به ارزش بیش از 11 میلیون تومان، توانست در مقایسه با سایر تسه‌ها بیشترین میزان خریدوفروش‌ترین را داشته باشد. در مجموع در تابلو تسهیلات مسکن شاهد نقل‌وانتقال افزون بر 22 هزار ورقه به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون تومان بودیم. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از یک میلیون و 420 هزار ورقه به ارزش 129 میلیارد تومان دست به دست شد و «اخزا11» با نقل‌وانتقال بیش از 369 هزار ورقه به ارزش 32 میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش را در این بازار به خود اختصاص داد. رصد دادوستدهای تابلو ETFها نیز نشان‌دهنده خریدوفروش بیش از 2.3 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 3.5 میلیارد تومان در این تابلو است.


عرضه‌های بورس کالا

دیروز (دوشنبه 23 اسفندماه 1395) تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، میزبان عرضه 125 هزار و 865 تن انواع قیر، گوگرد، وکیوم باتوم، مواد شیمیایی و مواد پلیمری بود.

همچنین در جریان معاملات دیروز، 443 تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. در این روز 47 هزار و 300 تن انواع قیر و 100 تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی عرضه شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 32 هزار تن گندم خوراکی، 4 هزار تن گندم دوروم، 2 هزار و 50 تن شکر، 300 تن روغن و 718 هزار عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار را تجربه کرد. تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 10 کیلوگرم شمش طلا بود. علاوه بر این 2 هزار و 500 تن پتاس در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه شد. معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران سرگل طی معاملات دیروز آغاز شده و ادامه نیز خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر