ایرانشهر

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۷۳

۴ عامل افزایش تصادفات جاده‌ای در نوروز

مدیرکل آمار و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده‌یی 4 عامل موثر در افزایش تصادفات جاده‌یی در ایام نوروز را تشریح کرد. به گزارش ایلنا، جواد هدایتیمدیرکل آمار سازمان حمل و نقل جاده‌یی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به عواملی که میزان تصادفات جاده‌یی در ایام نوروز را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: 4 عامل بیشترین تاثیر را در افزایش تصادفات نوروزی دارند که در تلاش هستیم با فرهنگ‌سازی شیوه صحیح رانندگی و ارتقای ایمنی جاده‌ها، میزان تصادفات جاده‌یی در ایام نوروز ۹۶ را کاهش دهیم. وی با اشاره به نخستین عامل که مهم‌ترین عامل در بروز تصادفات در ایام نوروز است، گفت: عامل سرعت غیرمطمئنه باعث بخش عمده‌یی از تصادفات می‌شود. سرعت عاملی است که در بالا رفتن شدت تصادفات بسیار نقش دارد. وی در توضیح سرعت مطمئنه گفت: سرعت مطمئنه با سرعت غیرمجاز متفاوت است. شاید در یک سری از آزادراه‌های کشور سرعت مجاز به ۱۲۰کیلومتر هم برسد اما در شرایط جوی نامناسب مانند بارش برف و باران و عدم دید کافی راننده، سرعت مطمئنه اجازه تردد با سرعت ۱۲۰کیلومتر در این مسیر را نمی‌دهد.

مدیرکل آمار و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده‌یی ادامه داد: رانندگان باید برای افزایش ایمنی تردد در ایام نوروز عامل سرعت مطمئنه را در نظر داشته باشند و رعایت کنند. هدایتی درباره عامل دوم که تاثیر زیادی در بالا رفتن تصادفات در ایام عید را دارد، اظهار کرد: از دیگر عوامل دخیل در افزایش تصادفات، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است. از آنجا که سفرهای نوروزی معمولا طولانی هستند و رانندگان استراحت کافی ندارند همین عامل میزان تصادفات را در ایام نوروز افزایش می‌دهد. این مقام مسوول با بیان اینکه حواس‌پرتی راننده از دیگر عواملی است که میزان تصادفات جاده‌یی در ایام نوروز را افزایش می‌دهد، افزود: معتقد هستم از مهم‌ترین عوامل حواس‌پرتی استفاده از گوشی‌های همراه است که باعث عدم تمرکز راننده حین رانندگی می‌شود.


مشارکت شرکت ایتالیایی

در کریدور شماره ۱۰

مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور با اشاره به اهمیت جایگاه کریدورهای طراحی شده جاده‌یی ایران در آینده حمل‌ونقل کشور از مذاکرات با یک شرکت ایتالیایی برای مشارکت در کریدور شماره ۱۰ خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا خرمی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ با پیگیری وزیر راه و شهرسازی بنا شد، راه‌های کشور برای یکپارچه‌سازی و قرار گرفتن در مسیر اهداف کلان اقتصادی در قالب کریدورهایی ۱۰‌گانه تعریف شده و با تخصیص اعتبار تکمیل شود. وی ادامه داد: در این بین با همکاری دولت و سازمان برنامه و بودجه، کریدورهای شماره یک(نوار ساحلی خلیج‌فارس) و کریدور شماره ۱۰ «بندر

امام خمینی(ره)» تا مرز بازرگان با در اختیار گرفتن منابع اعتباری ساخته شود. مدیرکل کریدور شمال به جنوب کشور درباره‌ وضعیت ساخت کریدور شماره ۱۰ نیز توضیح داد: این کریدور که با طول ۱۴۸۵کیلومتر تعریف شده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های سیاسی و اقتصادی کشور است که آب‌های آزاد ایران را به آسیای میانه سپس اروپا متصل می‌کند. از این ‌رو تکمیل این کریدور نه تنها برای ایران که برای بسیاری از کشورهای منطقه و اروپا نیز اهمیت بالایی دارد. خرمی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این پروژه بزرگ اظهار کرد: پس از آنکه در چند مذاکره به دلیل عدم موافقت وزیر راه و شهرسازی با شرایط کار نهایی نشد در حال حاضر مذاکرات جدی ما با یک شرکت ایتالیایی و یک شرکت ترکیه‌یی برای حضور و مشارکت در این کریدور ادامه دارد. بناست سرمایه‌گذاری‌ آنها در این پروژه در دو قالب BOT و BLT تعریف شود تا ما بتوانیم با استفاده از توان این سرمایه‌گذاران سرعت تکمیل این پروژه را افزایش دهیم. برای آنها تکمیل این راه تا حدی اهمیت دارد که حتی پیشنهاد آن را ارائه کرده‌اند که به جای بزرگراه این مسیر به شکل آزادراه تکمیل شود.


افتتاح ۴۵۰ کیلومتر باند دوم بزرگراهی

خیر‌الله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: برای تسهیل سفرهای نوروزی بیش از ۴۵۰کیلومتر باند دوم بزرگراهی به بهره‌برداری می‌رسد که با استفاده از توانمندی‌های داخلی ساخته شده است. به گزارش ایرنا، خیر‌الله خادمی از افتتاح ۴۵۰کیلومتر باند دوم بزرگراهی برای تسهیل سفرهای نوروزی ۹۶ خبر داد و گفت: خوشبختانه ما در همه بخش‌های زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور از طراحی تا اجرا و تامین مصالح مورد نیاز به خودکفایی کامل رسیده‌ایم. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: ریل ملی نیز توسط شرکت ذوب آهن درحال تولید است که با تولید آن به طور تقریبی همه قطعات مورد نیاز ساخت شبکه ریلی و خط آهن از داخل تامین می‌شود. وی تاکید کرد: همه شرایط لازم در کشور برای استفاده از نیروی کار ایرانی، مصالح و تجهیزات داخلی مورد نیاز فراهم شده است.

این مسوول اعلام کرد: خوشبختانه با تلاش همه دست‌اندرکاران، متخصصان و مهندسان ایرانی، بخشی از باند دوم بزرگراهی در محورهای متصل به شمال ازجمله هراز، فیروزکوه و منجیل به قزوین و رشت درحال آماده‌سازی است.

مشاهده صفحات روزنامه