قاهره: دوحه راهی جز عقب‌نشینی ندارد

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۸۵
قاهره: دوحه راهی جز عقب‌نشینی ندارد

گروه جهان

قطر در واکنش به تحریم‌های جدید عربستان و متحدانش این اقدام را یک‌طرفه و تاسف‌آور خوانده است. در مقابل رییس‌جمهوری مصر در نخستین واکنش علنی خود به این بحران تاکید کرده که قاهره لحظه‌یی کوتاه نخواهد آمد زیرا درخواست‌های‌شان قانونی است. عربستان، امارات، مصر و بحرین سه‌شنبه نام ۱۸ نهاد و شخص را که به ارتباط با افراط‌گرایان و قطر متهم هستند، در فهرست‌سیاه قرار دادند. این اقدام چهار کشور عربی باوجود افزایش فشارهای بین‌المللی برای حل بحران دوحه انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ سیف بن احمد آل‌ثانی مدیر ارتباطات دولت قطر، در واکنش به اقدامات جدید ضدقطری عربستان و متحدانش گفته است: «این فهرست‌سیاه هیچ پایه و اساسی ندارد و هدفش سلب حق حاکمیت قطر است. این اقدام به حد متاثرکننده‌یی مایه تعجب است که کشورهای مذکور هنوز این داستان را به‌عنوان بخشی از کمپین خود علیه قطر دنبال می‌کنند. فهرست اخیر شواهد بیشتری به وجود می‌آورد مبنی بر اینکه این کشورها به مبارزه با تروریسم متعهد نیستند.»

وزیر خارجه قطر نیز با اعلام اینکه بحران فعلی خطری برای ساختار جهان است، تاکید کرده حل اختلاف‌نظر‌های کشورهای تحریم‌کننده و قطر به اندیشه‌هایی پخته و بالغ نیاز دارد.  محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی وزیر خارجه قطر، در گفت‌وگو با واشنگتن پست ضمن ابراز تاسف نسبت به ادامه بحران گفته دوحه به‌دنبال آن است که روش گفت‌وگو را در پیش گیرد. آل‌ثانی گفته است: «قطر قربانی قلدری‌های ژئوپلیتیک کشورهای همسایه شده است، کشورهایی که به‌دنبال کنترل حاکمیت قطر هستند.» این مقام قطری با تاکید بر اینکه چهار کشور تحریم‌کننده حقی ندارند چنین اقداماتی را علیه هیچ کشوری در پیش گیرند، گفته اگر این کشورها به‌خاطر چنین اقدامات غیرقانونی‌ حسابرسی و محاکمه نشوند، سابقه نادرست و بدی برای کشورهای کوچک در دیگر نقاط جهان ایجاد خواهد کرد.» آل‌ثانی راجع به شروط کشورهای تحریم‌کننده برای ازسرگیری روابط نیز گفته است: «هر کسی این شروط را مطالعه کند در می‌یابد بسیار تحقیرآمیز است که برای یک کشور دارای حاکمیت و استقلال شروطی همانند آن ارائه می‌شود.» وی درباره رابطه قطر با ایران نیز گفته است: «رابطه دوحه و تهران بیشتر از دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس نیست و حجم تجارت دوجانبه بین امارات و ایران بسیار بیشتر از میزان آن با دوحه است که نشان‌دهنده این است برخی همسایه‌های قطر فرصت‌طلب هستند.»

 قاهره: کوتاه نمی‌آییم

سخنان وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با

واشنگتن‌ پست در شرایطی منتشر شده که عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر، در نخستین اظهارنظر علنی خود درباره بحران قطر، تاکید کرده قاهره به موضع خود در قبال دولت قطر ادامه خواهد داد. السیسی تاکید کرده که قاهره لحظه‌یی کوتاه نخواهد آمد زیرا درخواست‌های‌شان قانونی است. به گزارش رای‌الیوم، رییس‌جمهوری مصر گفته منطقه به مدت ۷سال است که از مداخله در امور داخلی کشور‌ها و نیز به‌دلیل حمایت از گروه‌های تندرو در آن، رنج می‌برده است. رییس‌جمهوری مصر تاکید کرده که کشورش در امور کشور‌ها مداخله نخواهد کرد و علیه هیچ کشوری توطئه‌چینی نمی‌کند؛ زیرا توطئه‌چینی بین کشورهاست که منطقه را تخریب کرده است.  وزیر خارجه مصر نیز با بیان اینکه قطر چاره‌یی جز پذیرفتن خواسته‌های چهار کشور عربی ندارد، گفته چهار کشور تحریم‌کننده دوحه، هیچ‌گونه راه‌حل میانه‌یی را برای حل این بحران نمی‌پذیرند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سامح شکری پس از گفت‌وگو با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در بروکسل گفته است: «قطر باید همه خواسته‌های مصر، عربستان، ‌بحرین و امارات را بپذیرد. راه‌حل میانه‌یی برای این موضوع وجود ندارد. نمی‌توان با هیچ شکل از اشکال تروریسم به راه‌حل میانه دست یافت. جایی برای هیچ نوع مذاکره در این باره وجود ندارد.»

 خرید نفت از امریکا به جای قطر

در همین حال رویترز گزارش داده امارات‌متحده‌عربی پس از بحران سیاسی در روابطش با قطر، برای جایگزینی نفتی که از این کشور می‌خرید، از امریکا نفت خریده و نخستین محموله آن را به‌زودی دریافت می‌کند.  این خبرگزاری به نقل از دو منبع نفتی آگاه نزدیک به دولت امارات گزارش داده که ابوظبی پس از توقف خرید نفت از قطر، دست به دامن امریکا شده تا نیاز نفتی خود را از آن تامین کند. با بروز بحران دیپلماتیک و سیاسی میان چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر و قطع روابط آنها، ابوظبی واردات نفت از دوحه را قطع کرد و حالا شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) نخستین محموله نفتی را از شرکت امریکایی ایگل فورد خریده است.

این منابع بدون اشاره به حجم نفت خریداری شده امارات از امریکا که طبق قرار در ماه سپتامبر تحویل ابوطبی می‌شود، پیش‌بینی کردند حجم نفت دریافتی امارات از امریکا تا 2 میلیون بشکه برسد، چراکه قرار است این محموله در سوپرتانکرهایی با همین حجم حمل شود. اگرچه ادنوک تاکنون از اظهارنظر در این باره خودداری کرده اما این شرکت پیش از بحران و طبق قرارداد قبلی با شرکت قطر پترولیوم، ماهانه بین یک تا 1.5 میلیون بشکه از آن کشور نفت وارد می‌کرد. این شرکت اماراتی حتی پیش از این برای جبران نیاز نفت اضافی خود تاحدودی از شرکت نفتی خوف عربستان نفت می‌خرید.

بیش از یک ماه و نیم است که عربستان‌سعودی، مصر، بحرین و امارات‌متحده‌عربی با طرح اتهام حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با قطر را قطع کرده‌اند. همسایگان عرب قطر مرزهای زمینی، دریایی و هوایی‌شان با این کشور را بسته‌اند. تاکنون تمام میانجی‌گری‌های منطقه‌یی و جهانی برای حل این بحران بی‌نتیجه مانده است.

 

ارسال نظر