انجام 60 درصد پروژه راهآهن برقی تهران- مشهد با توان داخلی
معاون فنی و امور زیربنایی راهآهن گفت: طبق توافق با طرف چینی در قرارداد برقیسازی راهآهن تهران-مشهد بیش از ۶۰ درصد پروژه با تاکید بر توان داخلی انجام میشود.
به گزارش ایسنا، مازیار یزدانی با اشاره به امضای قرارداد برقیسازی راهآهن تهران- مشهد اظهار کرد: امیدواریم بحث قرار داد 3 جانبه مربوط به لکوموتیو هم تا ماه آینده نهایی شود.
معاون شرکت راهآهن با اشاره به مباحث تامین مالی این پروژه گفت: با نهایی شدن قرارداد تسهیلات ایران باید ۱۵درصد حق کارفرمایی را به عنوان پیشپرداخت در دو قسط پرداخت کند و براساس آن ۴ مرداد ماه نامه درخواست این مبلغ از سوی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به سازمان برنامه و بودجه ارسال میشود.
یزدانی از آغاز فعالیت اجرایی شرکت چینی در پروژه پس از پرداخت نخستین قسط از سوی ایران خبر داد و گفت: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه درخواست شرکت راهآهن را با سرعت پیگیری کند.
ارتقای مسیر حد فاصل نیشابور تا مشهد
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با اشاره به امور مهندسی پروژه برقیسازی راهآهن تهران-مشهد گفت: برای مدیریت زمان از چند هفته قبل قراردادی با یک شرکت مهندسی مشاور داخلی و خارجی منعقد شد و براساس آن شرکت طرف قرارداد، برداشت و تراکمسنجی در راستای ارتقای مسیر از حد فاصل نیشابور تا مشهد را شروع کرده است.
این مقام مسوول در شرکت راهآهن از توافق با طرف چینی در طراحی شبکه بالادستی این پروژه خبر داد و گفت: در موضوع اصلی پروژه برقیسازی راهآهن تهران-مشهد یعنی مباحث مربوط به تامین توان و خطوط انتقال یک سری اقدامات مطالعاتی و شبیهسازی رخ داده است. وی با توجه به اهمیت مدیریت پروژه اظهار کرد: دستورالعملها برای مدیریت پروژهیی در این سطح تهیه و حتی به طرف چینی هم ابلاغ همچنین نرمافزاری که باید برای مدیریت پروژه استفاده شود، تعیین شده است.
یزدانی با اشاره به علت اصلی تهیه آرشیو الکترونیکی پروژه برقیسازی راهآهن تهران-مشهد گفت: این پروژه نخستین پروژه بزرگ کشور است و باید تجربیات حاصل از این پروژه را برای برقیسازی گرمسار-اینچه برون استفاده کنیم.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با اشاره به چالشهای بخش اجرایی این پروژه گفت: این مسیر به دلیل اینکه یک مسیر دو خطه با ترافیک بالاست و هر ۱۵دقیقه یک قطار اعزامی دارد بنابراین فعالیت روی این پروژه بسیار سخت است و باید در کمترین زمان خط را مسدود کنیم و با استفاده از روشهای مکانیزه عملیات اجرایی را انجام دهیم. وی ادامه داد: در این راستا تمام فناوریهای روز دنیا بررسی شده و امیدواریم با در اختیار گرفتن ماشینآلات مکانیزه در ایران عملیات برقیسازی راهآهن تهران-مشهد به روش مکانیزه انجام شود.
این مقام مسوول در راهآهن با بیان اینکه رقم دقیق قرارداد 1.7میلیارد دلار است که سهم ایران ۲۰۰میلیون دلار و 1.5میلیارد دلار سهم مشارکت طرف خارجی است، گفت: در تمام بخشها شرکتهای ایرانی مشارکت دارند و طبق توافق با طرف چینی بیش از ۶۰ درصد پروژه با تاکید بر توان داخلی انجام میشود.
یزدانی یادآور شد: سرعت بهرهبرداری ۲۰۰کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده که علاوه بر بهبود زمان سرفاصله باعث افزایش سرعت سیر به کاهش زمان مسیر تهران-مشهد به کمتر از ۶ ساعت میشود.