نگاهی به انواع تبلیغات شهری در تهران
امروزه تبلیغات شهری به لحاظ جذب مخاطب، زیبایی، ایجاد تنوع در محیط و عدم آلایندگی، هزینهیی بسیار پایین در مقایسه با تلویزیون و رسانههای تصویری دیگر دارد و یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی در دنیا به شمار میرود.
در کشور ما با پایان جنگ تحمیلی و بهطور طبیعی تغییرات حاصله در بازار مصرف انواع کالاهای مصرفی و غیرماندگار و کالاهای لوکس و طبقه بالا، تبلیغات به عنوان بازوی قوی تولیدکنندگان خرد و کلان به میدان آمد. در این میان و با رشد انواع ۳ گانه تبلیغ چاپی، پخشی و محیط بیرونی، تابلوهای تبلیغاتی نیز رونقی دوباره و شتابانتر به خود گرفتند.
نخستین تابلوهای تبلیغاتی در ایران که پس از جنگ (و عموما در تهران) به شکل مکانیکی وظیفه جلبتوجه مخاطب و ارائه اطلاعات کالا یا خدمات فرهنگی را به عهده داشتند، آنقدر از نظر تعداد و تنوع محدود بودند که کسی آیندهیی خوش و روشن برای گسترش آن و قدرت روزافزون تاثیرگذاریش را متصور نبود. با تغییر تکنولوژی، شکل تابلوهای تبلیغاتی نیز تغییر کرد، تابلوهای قدیمی که غالبا با تکنیک عکاسی یا نقاشی روی بوم انجام میشد با ورود انواع چاپهای عریض و طویل و حضور بنر و فلکس کمکم تغییر ظاهر دادند.
نبوغ طراحان تبلیغات شهری و لزوم استفاده بهینه از مکان و زمانهای محدود، سبب پیدایش انواع جدیدی از این رسانه شگفتآور شد.
تابلوهای گردان، چندوجهی و چندی پس از آن LED، تصویری و... فضای شهرها را به کلی تغییر داد. (البته با حضور تلویزیونهای شهری به سختی میتوان میان تبلیغات پخشی و فضای باز تمایز قابل شد)
حضور انواع محصولات داخلی و خارجی در میادین، بزرگراهها، معابر، استادیومهای ورزشی و... ضمن اطلاعرسانی بدون آلایندگی بر مردم، به ایجاد اشتغالی عظیم و ورود میلیاردها تومان سرمایه خارجی و گردش مالی تقریبا به همین مقدار در داخل منجر شد.
موقعیت قانونی تبلیغات شهری در کشور
طبق ماده ۱ و ۳ قانون تبلیغات مصوب سال ۵۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، تنها سازمانهای مجاز به تبلیغات در ایران، کانونهای آگهی و تبلیغاتی هستند که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت دریافت کرده باشند.
تبلیغات محیطی یا تبلیغات شهری
به این نوع تبلیغ در شکل عام و کلی، «تبلیغات محیط بیرونی» یا «تبلیغات فضای باز» Outdoor adv گفته میشود که در برگیرنده انواع تابلو آگهیهای معابر، پلها، تابلوهای بزرگراهها (به هر ابعاد و از هر جنس و تکنیک)، اتوبوسها، میادین ورزشی و... است. واژه مصطلح برای این نوع تبلیغ در ایران (در قوانین، بخشنامهها، استعلامها و...) «تبلیغات شهری» است که ما نیز در ادامه از آن استفاده میکنیم.
بر اساس این قانون، تنها مجریان صلاحیتدار تبلیغات شهری در کشور همین کانونها هستند. (این توضیح لازم است که در شرایط فعلی مجوز کانونها تنها به صورت استانی و با محدوده فعالیت استان صادرکننده مجوز اعتبار دارد) البته در تبلیغات شهری، الزامات قانونی دیگری نیز از سوی شهرداریها و معاونتهای خدمات شهری و فضای سبز تدوین میشود و به اجرا در میآید که کانونهای مجری تبلیغات شهری ملزم به اجرای آن نیز هستند.
پرتابلهای شهرداری
استفاده از این سازهها که تقریبا در ابتدا یا طول تمام خیابانهای تهران نصب شدهاند با نظارت سازمان زیباسازی شهرداری تهران صورت میگیرد. در تماسی که با سازمان زیباسازی داشتم اجاره امسال هر یک از این تابلوها برای ۱۰ روز ۵۵۰ هزار تومان است که این مبلغ شامل چاپ و نصب بنر هم میشود. اندازه پیش فرض این تابلوها ۳ در ۴ عمودی است و در مواردی اندازههای ۲ در ۳ عمودی هم وجود دارند.
نحوه سفارش
در صورتی که هر دستگاه دولتی یا خصوصی قصد استفاده از این فضاها را داشته باشد، باید ابتدا طرح خود را به سازمان زیباسازی
ارائه کند.
در صورتی که پرینت طرح در شورای سازمان زیباسازی رد شود، موارد اصلاحی برای اعمال تغییرات به متقاضی اعلام میشود و در صورت تایید این شورا، سی دی طرح به پیمانکارهای انحصاری سازمان زیباسازی تحویل میشود تا چاپ و نصب طرح توسط این شرکتها انجام شود. متقاضی میتواند از بین موقعیتهای این تابلوها در نقاط مختلف تهران، نقاطی را انتخاب کند اما خیابانها و فضاهای طلایی که دید بسیار خوبی دارند، کمتر به متقاضی پیشنهاد میشود و انتخاب نقاط طلایی در حد چند مورد مختصر است.
بیلبورد
بیلبورد در اصطلاح عمومی «به معنای هر نوع صفحه پوستر یا آگهی خیابانی که در تبلیغات خیابانی مورد استفاده قرار میگیرد» است. با جهش چشمگیر استقبال از انواع تبلیغات، امروزه در کشور ما و سایر کشورهای دنیا، بیلبورد مجازا به تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در خیابانها، بزرگراهها و اماکن عمومی اطلاق میشود.
این سازه که بسته به موقعیت آن (در خیابان یا اتوبانها) طول و عرض آن معین میشود و در شکلهای تک وجهی، دو وجهی، سه وجهی، سه وجهی کرکرهای، گردان، روی بدنه پایههای بزرگراهها و دایره و... تهیه میشود. نمای بیشتر این تابلوها مناسب است و از فاصلههای دور هم قابل مشاهده هستند. بزرگراههای شهر مملو از این تابلوها هستند. بزرگراه همت، صدر، مدرس، حکیم، یادگار، شیخ فضلالله و بسیاری از بزرگراههای شهرمان میزبان این تابلوها هستند. اما بزگراه مدرس از نوع تنوع بهترین نمایشگاه این دست تابلوهاست.
همچنین پلهای عابر پیاده، فضای جدیدی هستند که برای نصب بنرهای تبلیغاتی عظیم از آنها استفاده میشود. برای استفاده از هر دوی این فضاها (بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی پلهای عابر پیاده) میتوان با شمارههای تماسی که در کنار این تابلوها وجود دارد با شرکتهای آگهی و تبلیغاتی تماس گرفت.
تلویزیونهای شهری
در حال حاضر یک شرکت که ۳ تلویزیون عظیم را در تهران مدیریت میکند، بهرهبردار آنها به شمار میرود. موقعیتهای مناسب این تلویزیونها، میدان ونک، هفت تیر و میدان تجریش شرایط خوبی را برای استفاده متقاضیان فراهم کرده است. با وجود اینکه در نور مستقیم، دید تلویزیونها افت پیدا میکند، اما کیفیت و وضوح تصویر این تلویزیونهای عظیم، مناسب است. نحوه محاسبه هزینه استفاده از این تلویزیونها به ثانیه است. مشکل اصلی این تلویزیونها، بدون صدا بودن آنهاست. تصاویر از یک نقطه تهران ارسال میشوند و تلویزیونها، همه تصاویر یکسانی را نمایش میدهند.
لمپوست
لمپوست بنر گونهیی جدید از المان تبلیغاتی است که از میلههای مستطیلی در ابعاد یک متر در سه متر تشکیل شده و پس از نصب در محل مورد نظرامکان نصب پارچه تبلیغاتی را فراهم میکند این سازه تکنولوژی جدیدی در بحث تبلیغات محسوب میشود که از مدتی پیش توسط سازمان زیباسازی در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته و امکان اجرای تبلیغات در ابعاد محلی را نیز فراهم میکند.
با توجه به کم هزینهتر بودن لمپوست بنر در مقایسه با انواع دیگر المانهای تبلیغاتی، طیف بیشتری از افراد قادر به استفاده از این فضای تبلیغاتی هستند تا جایی که اشخاص با مشاغل خرد نیزبه راحتی قادر به تبلیغات خدمات و کالاهای خود در مقیاسهای محلی خواهند بود.
در حال حاضر راهنمایی و رانندگی برای ترغیب موتورسیلکت سواران به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، در حال استفاده از این فضاست.