ناکامی قانون 20ساله کاهش آلودگی هوا
زهرا صدراعظمنوری، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال 76 مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی هوا با 10محور تصویب شد، گفت: یکی از محورها خروج خودروهای فرسوده از گردونه شهر بود اقداماتی صورت گرفت، ولی چون مستمر نبود مشکلات حل نشد.
صدراعظمنوری با بیان اینکه شورای پنجم فعالیت غیررسمی خود را از 29 اردیبهشت آغاز کرده، گفت: تا اول شهریور فعالیت شورا به صورت مستمر، فشرده و غیررسمی برگزار شد تا بتوانیم مقدمات کار را برای آغاز به کار رسمی شورا فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه اول شهریورماه با ابلاغ وزارت کشور شورای پنجم رسما کار خود را آغاز کرد، گفت: به همین ترتیب در جلسه اول، شهردار و هیات رییسه را معرفی کردیم.
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر با اشاره به موضوع سوگندنامه شهردار تهران گفت: شهردار سوگند خورد که بر اساس قوانین گام بردارد و به تعهدات وفادار باشد و نماینده خوبی برای مردم باشد. وی در مورد اولویتهای کاری در شورا گفت: بحث محیط زیست یکی از اولویتهای شورای پنجم است که باید به آن توجه ویژهیی شود چراکه در شرایط فعلی محیط زیست کشور و تهران مناسب نیست و از استانداردها فاصله زیادی دارد.
به گفته صدراعظمنوری، در حال حاضر سلامت روح و جسم مردم به خطر افتاده و آلودگی هوا زندگی را دچار مشکل کرده است. رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه شرایط آب و هوایی در تهران مساعد نیست، ادامه داد: یک شهروند تهرانی خیلی احساس خوبی ندارد که در این شهر زندگی میکند چون آلودگی هوا مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. صدراعظمنوری اضافه کرد: بحث محیط زیست و پرداختن به چالشهای آن نکته مورد توجهی است، چراکه میتوان گفت که از مهمترین چالشهای تهران چالش آلودگی هوا هم هست، آلودگی هوا مردم را آزار میدهد و باعث افزایش بیماریهای منجر به فوت شده است.
به گفته صدراعظمنوری بحث آلودگی هوا فقط از طریق شهرداری تهران قابل حل و فصل نیست و باید تمام ارگانها در این زمینه ورود کنند با این وجود این موضوع از اولویتهای شورای پنجم است.
وی با اشاره به تعامل شورا با دولت در بحث آلودگی هوا گفت: دولت و وزارتخانهها در رفع مشکل آلودگی هوا تاثیرگذار هستند. این در حالی است که در گذشته رابطه خوبی بین شهرداری و دولت در این زمینه نبوده است و در این میان مردم ضرر کردهاند اما امیدواریم اکنون با تعامل خوب شهرداری با دولت این مساله را حل و فصل کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به اینکه آلودگی هوا بر اثر دو عامل مهم ایجاد میشود، گفت: آلایندههای ثابت و متحرک از جمله عوامل مهم در آلودگی هوا هستند که آلایندههای ثابت مثل سوخت خانگی، کارخانجات که نقش آنها در آلودگی هوا 15 تا 20درصد است و آلایندههای متحرک (که اصلیترین آلاینده است) به سیستم حمل و نقل و سوخت برمیگردد که حدود 80 تا 85 درصد آلایندهها مربوط به این بخش است و باید برای آن فکری کرد.
وی با بیان اینکه سوختهای تولیدی باید حداکثر استاندارد را داشته باشند، گفت: این سوختها در صورت استاندارد بودن میزان آلودگی حداقل را خواهند داشت درحالی که اکنون سوختها استاندارد لازم را نداشته و همچنین بسیاری از خودروهای تولید داخل از رده خارج هستند که باید با تعامل دولت این مشکل را برطرف کرد.
صدراعظمنوری با تاکید بر این موضوع که باید تلاش کنیم، خودروهای فرسوده که آلودگی زیادی در شهر تولید میکنند از سیستم حملونقل خارج شوند، گفت: البته کسانی که خودروهای فرسوده دارند جزو طبقه ضعیف جامعه هستند و با این خودروها مسافرکشی میکنند و باید برای آنها تسهیلات و وام فراهم کنیم تا بتوانند خودروهای خود را نوسازی کنند.
وی با بیان اینکه در سال 76 مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی هوا با 10محور تصویب شد، گفت: یکی از محورها خروج خودروهای فرسوده از گردونه شهر بود، اقداماتی صورت گرفت ولی چون مستمر نبود مشکلات حل نشد. وی با بیان اینکه از سوی شهرداری و شورا باید سیاستهایی ترسیم کرد، گفت: با این سیاستها و هدفگذاریهای صورت گرفته باید بتوانیم شرایط مطلوبی برای حملونقل عمومی با اولویت مترو ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر استقبال مردم از مترو بسیار خوب است، گفت: کمبود تجهیزات و امکانات داریم و باید با تزریق تجهیزات ظرفیت جابهجایی مسافر را افزایش دهیم.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر خطوط مترو به صورت شبکه نیست، گفت: باید با حمایت شورا و تخصیص اعتبارات لازم برای شهرداری و با تعامل شهرداری با دولت این امر انجام و خطوط مترو شبکه شود.
به اعتقاد صدراعظمنوری در صورت افزایش واگن جابهجایی مسافر بیشتر میشود.
وی با تاکید بر این موضوع که باید شهرداری، شورا، دولت و مجلس با هم همراه شوند، گفت: 30درصد جمعیت کشور و معاملات صورت گرفته در کشور در داخل تهران است، بنابراین پایتخت بودن برای تهران یک هزینه بوده که در حال حاضر شهر تهران آن را میپردازد و دولت و مجلس باید کمک کنند و این هزینه را از دوش مردم بردارند.