اخبار
کاهش هزینه حمل و نقل در گرو نرخ سود
سیده فاطمه مقیمی در مورد تجهیز و توسعه ناوگان حمل و نقل و تخصیص منابع و تسهیلات ارزان قیمت به این ضلع مهم و تاثیرگذار در توسعه صادرات کشور گفت: تسهیلات از هر نوعی که در اختیار کشور قرار دارد، باید با نرخی در اختیار شرکتهای حمل و نقل قرار بگیرد که بهرهوری مورد انتظار از آنها کسب شود. به عقیده من بهتر است تسهیلات باید به شرکتهای حمل و نقل با شاخصهای مشخص ارائه شود. با توجه به تجربه و توانی که این شرکتها دارند، میتوانند مسیر درستی را در این زمینه ایجاد کنند.
وی با تاکید بر اهمیت نرخ سود تسهیلات ارائه شده به شرکتهای حمل و نقل گفت: توجیه اقتصادی در بازار کسب و کار امروز در گرو نرخ سود تسهیلات است و از آنجایی که حمل و نقل محور توسعه اقتصادی خصوصا در بخش صادرات محسوب میشود ضروری است تصمیمات صحیح و حساب شده گرفته شود.
مقیمی گفت: با تخصیص تسهیلات ارزانقیمت به شرکتهای حمل و نقل و سلب حق واگذاری فروش از آنها میتوان شاهد ارتقای توان ناوگان حمل و نقل کشور بود. البته حق مشارکت و استخدام راننده برای شرکتهای حمل و نقل محفوظ است اما اگر اجازه فروش به آنها داده شود، مجددا بازار سیاه برای این دست وامها ایجاد میشود.
رییس شورای مشترک ایران و گرجستان اظهار داشت: خودروسازی داخلی ما در صورت داشتن توان رقابت میتواند در این عرصه تحرک ایجاد کند. شخصا معتقدم همیشه باید اجازه ورود ماشین آلات حمل و نقل داده شود. در اینصورت خودروساز داخلی برای رسیدن به سطح کیفیت خودروهای وارداتی انگیزه پیدا خواهد کرد.
به گفته مقیمی تولیدات خودروسازهای داخلی بر اساس استانداردهای یورو3 و 4 است. حال آنکه در دنیا تولیداتی با استاندارد یورو 6 و 7 را آغاز کرده و به سرعت پیش میرود. بنابراین رسیدن به استانداردهای بینالمللی شرط اول توسعه ناوگان حمل و نقل داخلی ماست.
وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات حوزه حمل و نقل ما بحث آلایندههای محیط زیست است. اگر نتوانیم در انتخاب موتورهایی که میسازیم این نکته را اعمال کنیم، قاعدتا حتی اگر با افزایش تولید کامیون در ایران خودمان را راضی کنیم در عرصه جهانی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. چرا که مجوز ورود به کامیونهای فاقد استانداردهای زیست محیطی داده نمیشود.
مقیمی با اشاره به بالا بودن عمر ناوگان و کسری زیاد در تعداد آن گفت: ضرورت بازسازی ناوگان حمل و نقل بر کسی پوشیده نیست، لذا تزریق منابع با قیمت مناسب قطعا میتواند در این حوزه به ما کمک کند. صحبت از توسعه صادرات بدون در نظر گرفتن زیرساختها و امکانات حمل و نقل بیثمر است. در حال حاضر عمده نقد تولیدکنندگان صادرات محور ما به ناوگان حمل و نقل است.
این فعال حوزه حمل و نقل خاطرنشان کرد: موضوع اصلی عرضه و تقاضاست. وقتی محدودیت تعداد کامیون داریم، طبیعتا قیمت بالا میرود و این به معنای نداشتن توان رقابت در عرصه صادرات است.
وی در خصوص تخصیص منابع به بخش حمل و نقل کشور گفت: در این باره حرف زیاد است اما خبری از عمل و اقدام نیست. از مطرح شدن موضوع تا اجرایی شدن آن تفاوت زیادی. جود دارد. این اتفاق باید بیفتد و گریزی از آن نیست. تشکیل کریر توانمند در کشور ضروری است. توسعه صادرات بدون توجه به زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری آن بیفایده است.
مقیمی در ادامه توضیح داد: مشکلات حوزه حمل و نقل در دو بخش سختافزار و نرمافزار وجود دارد. از یک سو جاده و کامیون مناسب نداریم واز سوی دیگر قوانین مترتب به شرایط حمل و نقل ترانزیتی از داخل کشور ایراد دارند. در واقع متولی اجرای قوانبن ترانزیتی از داخل کشور تعریف نشدهاند و کاملا مجزا از هم نیستند. به عنوان مثال در مرز بازرگان چندین ارگان از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت نفت، پایانههای کشور و گمرک سوخت کامیونها را اندازهگیری میکنند.
فهرست صادرکنندگان نمونه تهران تقریبا نهایی شد
صادرکنندگان نمونه استان تهران که برای نخستینبار توسط پارلمان بخش خصوصی انتخاب و معرفی میشوند، در مراسمی که با حضور مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار میشود، مورد تقدیر و تشویق قرار میگیرند.
محمد لاهوتی که مسوولیت دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران را برعهده دارد با اشاره به برگزاری آخرین نشستهای کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان گفت: پس از آنکه انتخاب صادرکنندگان نمونه از گام اول یعنی بررسی پروندهها تا پایان برگزاری همایش به اتاق تهران واگذار شد، سه جلسه کارگروه تشکیل شده و احتمالا آخرین نشست این کارگروه نیز روز شنبه آینده 11 آذرماه برگزار خواهد شد. در نشست اخیر کارگروه نیز خلاصهیی از بررسی دقیق پروندهها و نتایج به دست آمده، به اعضای کارگروه اعلام شد و نظرات اعضای کارگروه نیز دریافت و اعمال شد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: فهرست صادرکنندگان نمونه استان تهران تقریبا نهایی شده و برای اعضای کارگروه ارسال میشود تا مورد تایید نهایی قرار بگیرد. محمد لاهوتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استعلام از گمرک در خصوص میزان صادرات شرکتهای صادرکننده نیز دریافت شده است. ضمن آنکه براساس آییننامه و دستورالعمل اجرایی انتخاب صادرکنندگان نمونه، کاندیداها نباید دارای معوقات بانکی باشند. بنابراین، در این مورد نیز از نهادهای مربوطه استعلام صورت گرفته است.
لاهوتی در ادامه در مورد تعداد برگزیدگان توضیح داد و گفت: بر اساس میزان شرکتکنندگان در گروههای کالایی از یک صادرکننده منتخب تا سه صادرکننده منتخب معرفی خواهد شد. برای مثال در گروه کالایی کشاورزی که تعداد شرکتهایی که پرونده ارسال کردند بالاتر است، سه منتخب معرفی میشود اما در گروههای کالایی که تعداد شرکتکنندگان کمتر بوده است، یک صادرکننده انتخاب میشود. بهطور کل تعداد منتخبان حدود 16 یا 17 شرکت خواهد بود. در عین حال پنج شرکت که نتوانستهاند، امتیاز کافی را کسب کنند اما نمره خوبی به دست آوردهاند، در بخش شایستگان تقدیر معرفی میشوند. لازم به یادآوری است که مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با حضور مسوولان دولتی، اعضای هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاقهای بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی روز دوشنبه 13 آبان ماه از ساعت 9 صبح در مرکز همایشهای هتل ارم تهران برگزار میشود.