امریکا برنده بزرگ؛ قطر بازنده

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۳۸
امریکا برنده بزرگ؛ قطر بازنده

گروه جهان

بازار سهام در ایالات متحده در 2017 سال خوبی را پشت سر گذاشت اما امریکا تنها نبوده است. سی‌ان‌ان در گزارشی آرژانتین، نیجریه، ترکیه و هنگ‌کنگ را در فهرست کشورهایی آورده که بازارهای سهامی پررونقی در 2017 داشته‌اند؛ این میدان اما یک بازنده بزرگ نیز داشته است: قطر.

براساس اعلام شاخص‌های سهام اس‌اندپی داوجونز در سال 2017، ارزش شرکت‌های سهامی عام در بازارهای بورس 12.4هزار میلیارد رشد داشته است. در اینجا نگاهی داریم به بزرگ‌ترین برندگان بازارهای سهام در سالی که گذشت:

 ایالات متحده

سرمایه‌گذاران در 2017 بیشترین تمایل زیادی به خرید سهام‌های امریکایی داشتند که دلیلش رشد اقتصادی قدرتمند این کشور، درآمدزایی شرکت‌ها و البته امیدها به دولت دونالد ترامپ برای لغو قوانین نظارتی بوده است. ترامپ همچنین با پیشبرد لایحه اصلاح مالیاتی نقش زیادی در شکوفایی بازارهای سهام داشته است.

 آرژانتین

مروال شاخص بورس آرژانتین، به 73 درصد در سال جاری میلادی رسیده و در روز پس از کریسمس رکود بالایی را ثبت کرده است. پیروزی مائوریسو ماکری در اواخر 2015 میلادی نقطه عطفی در اقتصاد این کشور بود. شرایط رو به رشد آرژانتین همچنان ادامه دارد و اقتصاد این کشور همچنان در حال رشد بوده و بازار سهام با قدرت فعالیت می‌کند. گفته شده که مروال در 2016 نیز به 45 درصد رسیده بود.

ماکری در سال جدید میلادی برخی اصلاحات را با هدف کمک به توسعه اقتصادی این کشور انجام داد. شرکت سرمایه‌گذاری آلگریبس اعلام کرده: «مدیریت خوب بحران‌های سیاسی توسط ماکری و اینکه در سال پیش‌روی میلادی هیچ انتخاباتی قرار نیست که برگزار شود، باعث شده آرژانتین در دریای متلاطم آشوب‌های سیاسی امریکای لاتین به یک منطقه ثبات تبدیل شود و سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای خرید سهام این کشور داشته باشند. آن هم در شرایطی که انتظار می‌رود بحران‌های سیاسی دیگر کشورهای امریکای لاتین در 2018 تشدید شود.

البته کارشناسان اقتصادی براین باورند که آرژانتین هنوز کارهای زیادی باید انجام دهد چرا که اقتصاد این کشور با تورم بیشتر از 20 درصد روبه‌روست و پول ملی آن همچنان در حال تضعیف شدن است.

 نیجریه

گرچه تمام شاخص‌های بورس نیجریه در 2017 فاصله بسیار زیادی با رکوردهای اوایل 2008 داشته، اما رسیدن شاخص‌های بورس به 43 درصد کمک کرده تا این فاصله کمتر شود. در این گزارش آمده، شاخص‌های سهام نیجریه که در 2015 و 2016 میلادی تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت، حملات شبه‌نظامیان، بحران‌های سیاسی، بحران مالی و ابولا قرار گرفته بود در 2017 جانی دوباره گرفتند.

زین بیک‌علیم بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سیلک اینوست، می‌گوید: «بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت، سیاست‌های مالی توسط بانک مرکزی نیجریه اصلاح و مبادله‌های ارزی تسهیل شد و از همه مهم‌تر اقتصاد نیجریه از رکود خارج شد.»

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی خوش‌بین هستند که بازارهای سهام نیجریه در 2018 نیز روند رو به رشد خود را حفظ کنند. بیک‌علیم می‌گوید: «اگر شما به جایی که ما امروز ایستاده‌ایم نگاه کنید می‌بینید که بازارهای نیجریه هنوز هم یکی از ارزان‌ترین بازارهای جهان است.»

 ترکیه

اقتصاد ترکیه در 2016 عمیقا تحت تاثیر کودتای نافرجام و تبعات سیاسی پس از آن، و البته حملات تروریستی متعدد در این کشور قرار گرفته بود. با این حال شاخص‌های سهام در 2017 میلادی به 43 درصد رسید. دولت رجب طیب اردوغان در سال جاری مالیات‌ها را کاهش داد و بسته مالی‌ای را برای ترغیب بانک‌ها به حمایت از کسب و کارهای خرد ارائه کرد؛ نتیجه اینکه رشد تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماهه سوم به چیزی حدود 11.1 درصد رسید. نیل شیرینگ کارشناس اقتصادی بازارهای نوظهور می‌گوید: «آنچه در این میان به شکوفایی هر چه بیشتر بازارهای سهام در ترکیه کمک کرده سقوط ارزش لیر در سال 2017 میلادی بوده است.»

حالا ناظران هشدار می‌دهند که این روزهای خوش نمی‌تواند برای همیشه دوام داشته باشد. دانیل سالتر کارشناس بازارهای سهام، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که اقتصاد بیش از اندازه گرم شده است.»

 هنگ‌کنگ

بازارهای سهام هنک‌کنگ نیز جمله از پیشروان 2017 بوده‌اند. شاخص‌های بورس هنگ‌کنگ نزدیک به 35 درصد رسیده این در حالی است که شاخص‌های سهام چین (کشور مادر) در شانگهای و شنژن ریزش داشته‌اند. حال سوال پیش‌ می‌آید که این تناقض برای چیست؟

دیکی‌ونگ محقق اقتصادی گروه مالی کینگستون، می‌گوید: «این اختلاف به دلیل ارزش شاخص سهام شرکت تنسنت (Tencent) است. وی‌چت سرویس پیام‌رسان محبوب تلفن‌های همراه، نزدیک به یک میلیون کاربر دارد و سرمایه‌گذاران علاقه زیادی به آن دارند. اما بازارهای شانگهای به دلیل برخی سیاست‌های دولت چین با کاهش ارزش سهام خود روبه‌رو شدند.» سهام هلدینگ اینترنتی چینی تنسنت که در زمینه ارائه خدمات شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های گروهی، پورتال‌های‌وب، تجارت الکترونیک، آنتی ویروس‌ها، مرورگر وب، بازی‌های چندنفره آنلاین و خدمات ارزش افزوده مخابرات فعالیت می‌کند در بازارهای بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ معامله می‌شود.

  قطر: بازنده بزرگ

در حالی که اکثر بازارهای عمده سهام سودهای قابل‌توجهی در 2017 داشته‌اند، برخی کشورها از این قافله عقب ماندند. شاخص‌های بورس قطر به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس که در همسایگی عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی قرار دارد در ماه‌های گذشته 19 درصد کاهش داشته است. تصمیم کشورهای همسایه برای قطع روابط با دوحه و بستن مرزهای خود با قطر در ماه ژوئن شوک بزرگی به اقتصاد این کشور وارد کرد. همسایگان قطر، دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کردند، اتهاماتی که دولتمردان قطری بارها قویا رد کرده‌اند. تلاش‌ها برای احیای این روابط، شکست خورده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

ارسال نظر