خلق زنجیره ارزش در خدمات بیمه‌های بازرگانی

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۵۵

گروه بانک‌ و بیمه   تجربه ثابت کرده که اگر یک کتابی با موضوع اجتماعی را به چند نفر بدهید تا بخوانند و سپس از آنها بخواهید تا برداشت خویش از مطالب کتاب و منظور نویسنده را از منظر خود بیان کنند، بدون‌شک متوجه تفاوت‌های برداشت مفاهیم از سوی مطالعه‌کنندگان خواهید شد. در امور کسب‌وکار و فرآیندهای شغلی هم برداشت‌های افراد در امور اجرایی با یکدیگر بسیار متفاوت و متغیر است.

به گزارش «تعادل» مدیران و کارشناسان شرکت‌هایی که با مفاهیم و رویکردهای جدید مدیریتی و تحولات فضای کسب‌وکار آشنا هستند با آن دسته از مدیران و کارشناسانی که فاقد مطالعه و نسبت به تغییرات روند فعالیت مشاغل و صنایع بیگانه و ناآشنا هستند تفاوت‌های اساسی در نحوه گفتار و رفتار سازمانی این دو گروه وجود دارد.

باید توجه داشت که اگر سیر تحول فضای کسب‌وکار و مشاغل مختلف را از دوران قبل از انقلاب صنعتی در قرن هجدهم میلادی تاکنون در اروپا و نیز سیر تحول فضای کسب‌وکار و مشاغل در کشورمان از دوران صفویان تا به امروز را مطالعه کنیم به وضوح تغییرات مستمر و بهبود شرایط و فضای کسب‌وکار را مشاهده می‌کنیم.  البته عوامل مختلفی همچون تحولات اجتماعی و تغییر نظامات شغلی در جوامع انسانی، تغییرات نظام آموزشی از سبک‌های سنتی به نظام‌های آموزشی نوین و سیر تحول و تکامل شیوه‌های آموزش از سطوح مدارس تا آموزش عالی و نیز پا به عرصه گذاشتن سیستم آموزش فنی و حرفه‌ای و سیستم آموزش عالی در کشورهای توسعه‌یافته در راستای پیاده‌سازی و گسترش آموزش‌های نظری و عملی به‌طور توام در راستای توسعه و بهبود فضای کسب‌وکار، رشد میزان سرمایه‌ها در کشورهای صنعتی و به تناسب کمتر در کشورهای در حال توسعه، رشد مستمر تکنولوژی طی دو قرن گذشته، رشد روزافزون دانش بشری و اطلاعات عمومی همه افراد جوامع بشری به دلیل حضور رسانه‌های جمعی فراگیر و تکنولوژی  ITو شبکه جهانی اینترنت در واقع همان دهکده جهانی مک‌لوهان و... موجبات به‌وجود آمدن تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی در جوامع بشری شده و این تغییرات به‌شدت بر فضای کسب‌وکار‌ها اثرگذار هستند و در بسیاری از مواقع این تحولات موجب از بین رفتن و محو شدن فلسفه وجودی بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها شده‌اند و در دوره‌های مختلف زمانی موجب تولد و فعالیت مشاغل جدید می‌شوند و در سایر موارد مشاغلی که ضرورت وجود خدمات آنها، مانع از حذف آنهاست و منحنی عمر بسیار طولانی دارند، به ناچار مشمول تحول و ارتقا مستمر هستند و بازدهی مطلوب و مناسب آنها منوط به نوآوری و به‌روز شدن است.  از جمله مشاغلی که نیاز به به‌روز شدن و تغییرات مستمر در آن به‌شدت همگام با تغییرات کمی و کیفی در مشاغل دیگر و تحولات اقتصادی و تکنولوژیکی در جوامع بشری دارد، صنعت بیمه‌های بازرگانی است. این تحولات مورد لزوم و سیر تکامل صنعت بیمه در پاسخگویی به نیازهای مردم، بنگاه‌های اقتصادی و برنامه‌های توسعه دولت‌ها شامل چه نکات و مواردی می‌شود.  در دنیای تجارت امروز، شرکت‌های بیمه پیشقراول در بازار دیگر فقط از فعالیت محض فروش بیمه‌نامه و پرداخت خسارت‌های احتمالی خارج شده‌اند و نه تنها خدمات پس از فروش را در بالاترین سطح کیفی برای مشتریان تامین می‌کنند بلکه پا را فراتر از این مرحله گذاشته‌اند و خود را به عنوان شرکای تجاری بیمه‌گذاران دانسته و با تشکیل تیم‌های مشاوره مدیریتی و اقتصادی، همواره نیازهای مشاوره‌یی بیمه‌گذاران در راستای بهبود مستمر کسب‌وکار آنها را تامین می‌کنند.  در واقع شرکت‌های بیمه توانمند، حفظ توانایی و توانگری بیمه‌گذاران خویش و پایه‌گذاری یک همکاری استراتژیک را در اهداف بازرگانی خویش قرارداده‌اند و بدین‌ترتیب استحکام و تداوم زندگی اقتصادی مشتریان را تداوم زندگی اقتصادی خویش می‌دانند.