کمکهای مردمی نباشد مدارس تعطیل میشوند
آموزش و پرورش بارها اعلام کرده که مدارس حق ندارند از دانشآموزان و خانوادههایشان پول بگیرند، اما از طرفی سرانهیی برای اداره مدارس و هزینههای جاری، اختصاص پیدا نمیکند و در عمل مدیران مدارس ناچار به دریافت پول از اولیا، برای اداره مدارس هستند.
گرچه طبق قانون آموزش رایگان تا پایان مقطع متوسطه به عهده دولت است، اما سالهاست این اصل قانونی از یک سو با راهاندازی مدارس غیرانتفاعی و خصوصی و از طرفی با دریافت اجباری پول از خانواده دانشآموزان، زیر پا گذاشته میشود بهطوری که مشاور وزیر آموزش و پرورش بهطور علنی میگوید اگر کمکهای مردمی نباشد، مدارس تعطیل میشوند.
او همچنین گفت: تا این لحظه یک ریال بابت ردیف شیر تخصیص ندادهاند. متاسفانه آموزش و پرورش در اولویت نیست و با اینکه شیر جزو مصوبات شورای عالی سلامت است چرا باید بودجه شیر از پول یارانه حذف شود؟
منصور مجاوری اظهار کرد: اگر نگاهی به وضعیت بودجه آموزش و پرورش طی ۲۰سال گذشته بیاندازیم، یک حرکت سینوسی را مشاهده میکنیم که لازم است نهادهای برنامهریز و کارشناسان امر بررسی کنند چرا چنین اتفاقی رخ داده است، آن هم برای دستگاهی که اهمیتش بر هیچ کس پوشیده نیست؟.
او برخی علتهای کسری بودجه را برشمرد و اظهار کرد: کسری بودجه چند عامل دارد. علت نخست این است که شاید برآورد و پیشنهاد اولیه اشتباه باشد یا سازمان برنامه نتواند برآورد ما را تامین کند. دوم قوانینی است که در طول سال مالی در مجلس و بدون پیش بینی بودجه مصوب میشود که از جمله آنها میتوان به استخدام و بهکارگیری نیرو و طرحهای مشوق اشاره کرد؛ به هرحال ملزم به اجرای قانون هستیم و وقتی این طرحها تصویب میشوند باید آنها را اجرا کنیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال اکنون بحث استخدام حقالتدریسیها که سالها در بدترین شرایط خدمت کردهاند مطرح است که به علت کمبود منابع نمیتوانیم آنها را استخدام کنیم. عامل سوم عدم تحقق برخی تبصرههای قانونی است نظیر تبصره ۲۴ بودجه سال ۹۴ که یک ریال آن محقق نشد. سال گذشته نیز تبصرهیی در بودجه ۹۶، برای تامین ۳۰۰۰ میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت تصویب شد که با هزار سختی و مکافات ۲۵۰۰میلیارد تومان آن را دادند. وقتی اعتبارات پیشبینی شده در تبصرهها محقق نمیشود بودجه به مشکل میخورد. مجاوری عامل چهارم کسری بودجه را باورهای غلط درباره آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: بر خلاف برخی اظهارات، ۴۰۰شاخص در توزیع بودجه داریم و بر اساس انواع پارامترها ضریب محرومیت و برخورداری برای استانها تعیین شده است.
او افزود: هنوز جایگاه آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین دستگاه شناخته نشده و باور برنامهریزان در برخی زمانها بر اساس تفکر صحیح آموزشی نیست و آموزش و پرورش را دستگاه هزینهیی میدانند، در حالی که معلمان نسل آینده کشور را پرورش میدهند و تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود اوضاع خوب نمیشود. مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هفته گذشته نماینده مجلسی به خود اجازه داد سخنان سخیفی به یکی از محترمترین وزراء بگوید که بیاحترامی به یک میلیون معلم است.
مجاوری به تخصیص نیافتن کامل بودجه نیز اشاره کرد و گفت: تا این لحظه یک ریال بابت ردیف شیر تخصیص ندادهاند. متاسفانه آموزش و پرورش در اولویت نیست و با اینکه شیر جزو مصوبات شورای عالی سلامت است چرا باید بودجه شیر از پول یارانه حذف شود؟
او تاکید کرد: از آموزش و پرورش کیفیت بخشی نخواهید، کیفیت بخشی با دست خالی نمیشود. وی همچنین تاکید کرد: تا وقتی کسریهای بودجه جبران نشود از آموزش و پرورش دردی دوا نمیشود. در این شرایط پاداش پایان خدمت بازنشستههای سال ۹۶ و حقالتدریسها چه میشود؟ درد آموزش و پرورش با این ۴۰هزار میلیارد تومان دوا نمیشود و اگر کمکهای مردمی نباشد باید مدارس تعطیل شوند.
مجاوری با تاکید بر اینکه حال آموزش و پرورش با این بودجهها خوب نمیشود گفت: رییسجمهور آموزش مهارت زندگی به دانشآموزان را از آموزش و پرورش خواستهاند؛ آموزش مهارت با کدام معلم با انگیزه که در روستاهای محروم درس میدهد محقق میشود؟ اکنون تغذیه مدارس شبانه را و ایاب و ذهاب را نمیتوان کامل تامین کرد. مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هنوز جایگاه آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین دستگاه شناخته نشده و باور برنامهریزان در برخی زمانها بر اساس تفکر صحیح آموزشی نیست و آموزش و پرورش را دستگاه هزینهیی میدانند گفت: این در حالی است که معلمان نسل آینده کشور را پرورش میدهند و تا زمانی که این نگاه اصلاح نشود اوضاع آموزش و پرورش خوب نمیشود.
همچنین در ادامه فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از درنظر گرفتن 5000میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 97 گفت و افزود: بعضا در فضای مجازی مطرح میشود که پاداش پایان خدمت دیده نشده و همکاران را نگران میکنند، در حالی که این اعتبار در کمیسیون تلفیق با رای بالا تصویب شده و به صحن علنی میرود تا با تصویب آن شاهد اختصاص 5000 هزار میلیارد تومان از محل کاهش هزینه عملیاتی شرکتها به آموزش و پرورش باشیم.
وی ادامه داد: گاهی بودجههایی برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته میشود که 100 درصد تخصیص نمییابد و این امر به دولت برمیگردد که نتوانسته تامین اعتبار کند. او افزود: این نوید را میدهم که با توجه به تلاش بسیار برای بودجه 97، آموزش و پرورش حال و هوای بهتری در سال آتی پیدا کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش دغدغه حکومت نیست و در بودجهبندی اولویت اول قرار ندارد گفت: هنوز تصمیمگیرندگان باور نکردهاند برای رسیدن به توسعه پایدار، آموزش و پرورش باید بدون دغدغه باشد تا وقتی دغدغه بودجه وجود دارد، آموزش و تربیت خوبی نخواهیم داشت. سعیدی با اشاره به بودجه 97 آموزش و پرورش اظهار کرد: مصوباتی درباره نوسازی، هوشمندسازی و تجهیز مدارس داشتهایم ولی باز هم تاکید میکنم کفایت نمیکند.
او تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش را جزوی از کابینه نمیبینم، بلکه آموزش و پرورش فراکابینه است و همه وزرا باید آن را از خود بدانند و باید آموزش و پرورش در دل وزارتخانههای دیگر باشد ولی وقتی آموزش و پرورش رها میشود چه میتوان کرد؟