آسیایی‌ها خود را در قبال حملات سایبری بیمه نکرده‌اند

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۳۷

چاینا پست|

شرکت‌های آسیایی در بیمه کردن خود در مقابل حملات سایبری هنوز از رقبای خود در ایالات متحده امریکا عقب‌ترند و به نظر می‌رسد خطر حملات باج‌افزاری را هنوز چندان جدی نگرفته‌اند.

 این روزها که خبر حملات سایبری در گوشه و کنار جهان به گوش می‌رسد و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری نیز گریبانگیر این مساله خطرناک شده‌اند، به نظر می‌رسد مقابله و پیشگیری از خطر حملات سایبری از اهمیت بالایی برخوردار شده است. موسسه جهانی مشاوره بیمه FM Global واقع در رود آیلند ایالات متحده امریکا به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که شرکت‌های آسیایی در مقایسه با رقبای امریکایی خود، هنوز در بحث بیمه مقابله با حملات سایبری عقب هستند و به نظر نمی‌آید که این خطر بزرگ را جدی گرفته باشند. بر اساس اظهارات قید شده در این گزارش، با اینکه سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی، حملات باج‌افزاری، بدافزاری و سایبری به اوج خود رسید و خسارات هنگفت و غیر قابل جبرانی را برای شرکت‌های کوچک و بزرگ جهان به بار آورد، تصور می‌شد پس از آن تمامی شرکت‌های فعال در کشورهای متعدد به فکر بیمه پیشگیری و مقابله با حملات سایبری بیفتند، اما در کشورهای آسیایی اینچنین نشد.

بنا بر گفته‌های گریس رایس معاون و مدیر بیمه محصولات مرتبط با حملات سایبری در موسسه

FM Global، تنها کمتر از ۲۰ درصد شرکت‌های آسیایی خود را در برابر حملات سایبری و باج‌افزاری بیمه کرده‌اند این در حالی است که ۶۶درصد از شرکت‌های امریکایی خود را در قبال این مساله بیمه کرده‌اند. گروه پاسخ‌دهی به تماس‌های مشکلات رایانه‌یی در هنگ‌کنگ نیز در گزارشی اعلام کرده است که شکایات مردم و شرکت‌ها از حملات سایبری که در سال گذشته رخ داده است، به بیش از ۸۰درصد رسیده است که خود به عنوان یک زنگ هشدار به شمار می‌رود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بد افزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده‌اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است. طبق آمار، حملات سایبری در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی نیز به اوج خود رسیده است و حالا خبر اینکه قرار است در سال‌های آتی اوضاع از اینکه هست هم نابسامان‌تر شود، بسیار نگران‌کننده بنظر می‌رسد.

از جمله مهم‌ترین حملات سایبری که خسارات و تبعات فراوانی داشت می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در امریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت‌های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در امریکا اشاره کرد.

باج‌افزار، بدافزاری است که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهد تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند به گونه‌یی که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند، سپس یک پنجره روی رایانه شخص نمایان می‌شود و به او هشدار می‌دهد تا زمانی که هزینه‌یی پرداخته نشود، نمی‌تواند قفل فایل‌های رایانه‌اش را بازکرده و ازآن استفاده کند. بدون شک یکی از مهلک‌ترین حملات باج‌افزاری که در سال‌های گذشته شرکت‌های متعدد کشورهای بسیاری را متحمل خسارات هنگفتی کرد، حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) بود.