مختصات شکاف جنسیتی در صنعت هوانوردی؟

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۰۵
مختصات شکاف جنسیتی در صنعت هوانوردی؟

میلاد صادقی پژوهشگر حقوق هوا فضا

به‌تازگی در ایالات متحده امریکا لایحه‎یی با نام «قانون ترفیع زنان در نیروی کاری هوانوردی» ارائه شده است که نشان می‎دهد، حل مساله شکاف جنسیتی در صنعت هوانوردی آنچنان هم بی‎نیاز از ابزارهای حقوقی نیست. این لایحه برای ایجاد فرصت‎هایی برای زنان در صنعت هوانوردی، تهیه و تدوین شده است.  کنگره ایالات متحده امریکا بر این باور است که صنعت هوانوردی این کشور دچار شکاف جنسیتی است. درحالی که زنان بیش از 50 درصد نیروی کاری ملی را تشکیل می‎دهند، وضعیت در صنعت هوانوردی به گونه‎یی دیگر رقم خورده است؛ زنان در اقلیت هستند زیرا آنان تنها 2درصد از مکانیک‎های ایرلاین، 4درصد از مهندسان پرواز، 5 درصد از تعمیرکنندگان، 26درصد از کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی، 18درصد از افسران عملیات پرواز و 6 درصد از خلبانان را تشکیل می‎دهند.  کنگره بر این نظر است که صنعت هوانوردی باید تمامی فرصت‎ها را برای تشویق و حمایت دانش‌آموزان و هوانوردان زن برای دنبال کردن حرفه هواپیمایی مورد بررسی و کاوش قرار دهد. برای تحقق بخشیدن به این ایده، کنگره دو تعهد را بر دوش ناظم و ناظر صنعت یعنی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده امریکا و به طور مشخص رییس این اداره قرار می‎دهد:

 - نخست برای تشویق زنان و دختران برای ورود به حوزه هوانوردی، رییس اداره هوانوردی فدرال را مکلف می‎کند تا نهادی را با نام «هیات مشورتی زنان در امور هواپیمایی» تاسیس کند. هدف از تاسیس این هیات، ترفیع تشکیلات(سازمان‎ها) و برنامه‎هایی است که آموزش علمی و عملی و مربیگری را برای زنان در صنعت هوانوردی ارائه می‎دهند.  هیات مذکور باید حداکثر 18ماه پس از تصویب این قانون، برنامه جامعی برای راهبردهایی که اداره هوانوردی فدرال می‎تواند اتخاذ کند، ارائه دهد. هیات وظیفه دارد تا گرایش‎های صنعت را که به طور مستقیم و غیرمستقیم موجب دلسردی زنان از دنبال کردن حرفه‎های هوانوردی می‎شود، شناسایی کند؛ وظایف خطوط هواپیمایی، سازمان‎های غیرانتفاعی و نهادهای هواپیمایی و مهندسی را برای تسهیل حمایت از زنان برای دنبال کردن حرفه‎های هوانوردی هماهنگ کند. فرصت‎هایی را برای گسترش بورس‎های تحصیلی موجود برای زنان در صنعت هوانوردی ایجاد و برنامه‎های آموزش علمی و عملی و مربیگری زنان را تقویت کند.  برای اعضای این هیات که از برخی کمپانی‎‎های اصلی هوافضا و خطوط هواپیمایی، سازمان‎های غیرانتفاعی صنعت هوانوردی، نهادهای تجارت هوایی و مهندسی و نیز گشت هوایی کشوری توسط رییس اداره هوانوردی فدرال گماشته می‎شوند، مزدی بابت ارائه خدمت تعلق نمی‎گیرد.

- رییس اداره هوانوردی فدرال باید حداکثر 2سال از تاریخ تصویب این قانون، گزارشی به کمیته حمل و نقل و زیرساخت مجلس نمایندگان و کمیته تجارت، علوم و حمل و نقل سنا، ارائه و این گزارش را به صورت برخط(آنلاین) و کاغذی در دسترس عموم قرار دهد. ظاهرا موضوع این گزارش مربوط به وظایفی است که هیات یاد شده، عهده‌دار انجام آنهاست.  آن طور که نقل شده است در ایران 8 هزار متخصص زن در حوزه هوانوردی کشور ازجمله در سمت‎هایی چون خلبانی، مهمانداری، مهندسی، پزشکی و معلمی مشغول به فعالیت‌اند.  این آمار مبهم به نظر می‎رسد زیرا معلوم نیست که 8 هزار متخصص زن، چند درصد از کل نیروی کاری متخصص در حوزه هوانوردی کشور را تشکیل می‎دهد؟ آیا می‎توان گفت که با این 8 هزار متخصص زن در حوزه هوانوردی کشور یک تعادل مطلق یا حتی نسبی در نیروی کاری متخصص در حوزه هوانوردی کشور پدید آمده است؟

این آمار از جهت دیگری نیز مبهم است زیرا مشخص نیست که پراکندگی نیروی کاری زن در این میزان به چه نحو است. ممکن است درصد قابل توجهی از این 8 هزار متخصص زن در سمت‎های مهمانداری هواپیما و آژانس‎های هواپیمایی مشغول به فعالیت باشند و درصد بسیار اندکی در سمت‎های تخصصی‎تری چون خلبانی و کنترل ترافیک هوایی فعالیت داشته باشند.  وانگهی به نظر می‎رسد که حرفه‎هایی چون مهمانداری هواپیما، دغدغه رفع شکاف جنسیتی در صنعت هوانوردی نیست؛ همچنانکه نگرانی کنگره ایالات متحده امریکا نیز مربوط به آن دسته از مشاغل صنعت هوانوردی است که از نظر علمی و عملی از حساسیت و اهمیت بالاتری نسبت به حرفه مهمانداری هواپیما برخوردار هستند.

 

 

 

ارسال نظر