مترو با بودجه فعلی ۲۰سال دیگر هم تمام نمی‌شود

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۴۱:۴۸
کد خبر: ۱۲۵۰۵۲

محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه با بودجه موجود در ۱۰ الی ۲۰ سال آینده هم نمی‌توانیم کار مترو را به اتمام برسانیم، گفت: باید از درآمد مجتمع‌های ایستگاهی برای مترو هزینه کنیم. گرچه متاسفانه این درآمد در گذشته به‌ جای توسعه‌ مترو، صرف حقوق می‌شده است. به گزارش ایلنا، علیخانی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه مترو از سقف تعیین شده عقب است، گفت: طبق برنامه دوم توسعه شهرداری تهران باید تا امروز ۴۱۰کیلومتر خط مترو و شبکه ریلی داشته باشیم اما این میزان امروز فقط به ۲۱۸کیلومتر می‌رسد. از سوی دیگر نیاز به ریل پایانه و پارکینگ در مترو ضروری است. وی ادامه داد: بسیاری از خطوط مترو پارکینگ و پایانه ندارند و مجبور هستند، قطار را داخل خط و تونل پارک کنند. ما نیاز به ۳۲۰ کیلومتر برای پایانه و پارکینگ داریم که از این تعداد فقط ۸۰ کیلومتر آن ساخته شده است. این ارقام نشان می‌دهد به ‌شدت در این زمینه عقب هستیم. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات مدیریت شهری قبلی در توسعه مترو افزود: جالب است که مدیریت قبلی شهر تهران ادعا کرده بود ما ۳۰۰ کیلومتر از مترو را به اتمام رسانده‌ایم اما براساس آخرین آماری که به دست ما رسیده نیمی از کار باقی‌مانده و ۲۱۸کیلومتر ساخته شده است. باز هم تاکید می‌کنم که از برنامه عقب هستیم. برای خط ۸ و ۹ مترو هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است. قرار است خط ۱۰ هم به صورت تراموا مورد بهره‌برداری قرار بگیرد که هنوز مطالعاتش در حال انجام است. رییس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه مترو چقدر می‌تواند تحت تاثیر تحریم‌ها قرار بگیرد و کار عقب بیفتد، گفت: مترو آن قدرها هم ربطی به تحریم‌ها ندارد. درست است که به علت تحریم‌ها باید سریع برخی وسایل مترو را خریداری کنیم و بی‌تردید تحریم‌ها تغییراتی را در مترو ایجاد خواهد کرد اما نه این قدر که کار متوقف شود. تجربه‌ گذشته ثابت کرده که در زمان تحریم اصولا هزینه‌های مترو افزایش می‌یابد و گرنه تهیه اقلام مورد نیاز برای ساخت مترو مانند اقلام هواپیما سخت و دشوار نیست.

 احتمال سوءاستفاده چینی‌ها

وی ادامه داد: واگن‌ها را از طریق چینی‌ها وارد می‌کنیم هر چند شاید چینی‌ها از شرایط ایران سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را بالا ببرند، اما تحریم‌ها چه قطعی شوند یا نشوند باید سریع‌تر کار را تمام کرد، چراکه از برنامه به ‌شدت عقب هستیم. باید تلاش‌ها را بیشتر کرده و متکی به بودجه مصوب مترو در شورای شهر نباشیم. باید خودمان برای توسعه مترو پول ساخته و درآمد ایجاد کنیم. علیخانی با بیان اینکه یکی از روش‌های درآمدزایی برای توسعه مترو ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی است، با اشاره به جلسه‌یی که اخیرا در این خصوص برگزار شده است، گفت: اخیرا جلسه‌یی برای هماهنگی میان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران، شرکت مجتمع‌های ایستگاهی و اعضای کمیسیون‌های مختلف شورای شهر تهران برگزار شد.  وی ادامه داد: در این جلسه آقای هاشمی رییس شورای شهر تهران به دنبال ایجاد فهم مشترکی برای بهره‌برداری و استفاده از امکانات ایستگاهی در راستای توسعه خطوط مترو بود. خوشبختانه به نظر می‌رسد این فهم مشترک ایجاد شده و در این جلسه هم قرار شد براساس یک زمانبندی از امکانات مجتمع‌های ایستگاهی به علاوه فاینانس و خطوط اعتباری که دولت تعیین کرده، هر چه سریع‌تر برای توسعه مترو اقدام کنیم. علیخانی با بیان اینکه این شرکت از زمان ریاست هاشمی در مترو ایجاد شده بود و روشی برای تامین بخشی از منابع مالی مترو محسوب می‌شد، افزود: در گذشته مجتمع‌های ایستگاهی برای مترو پول می‌ساختند، یعنی شهرداری مالیات و عوارض را برای ساخت مجتمع‌های ایستگاهی از مالک و مترو اخذ نکرده و مترو می‌توانست سهم خود را از مجتمع ایستگاهی فروخته یا اجاره دهد و آن را به عنوان منبعی برای توسعه استفاده کنند. مثلا اگر در یک مجتمع ایستگاهی ۲۰۰ مغازه ساخته می‌شد ۱۰۰ مغازه به مالک و ۱۰۰ مغازه توسط مترو فروخته شده و هزینه‌های خط و ایستگاه از این طریق تامین می‌شد. اما در این 8 ماه هیچ اقدام به خصوصی با این روش انجام نشده است.