نظارت عمومی بزرگترین ضامن اجرای قانون است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسات مثبت خود با نمایندگان انجمنهای صنفی رانندگان و کامیونداران و تحقق مصوبات پیشین گفت: نظارت عمومی و مشارکت مدنی رانندگان و نمایندگان آنها بزرگترین ضامن اجرای قانون است.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جلسه با نمایندگان کامیونداران و انجمنهای صنفی رانندگان و صنعت حمل و نقل جادهیی گفت: فکر میکنم که این جلسه، جلسه بسیار خوبی بود. شعار من از آغاز کار در وزارت راه و شهرسازی این بوده که باید وزارتخانه را بر اساس حقوق شهروندی اداره کنیم و قطعا حق کسب و پیشه یکی از حقوق مهم شهروندی است. من بسیار تمایل دارم که شما در تمام فرایندهای مدیریت حمل و نقل حضور فعال داشته باشید.
او با اشاره به اهمیت گسترش نظارت عمومی گفت: بزرگترین عامل ضامن اجرای قانون، نظارت عمومی است. بنابراین ما از اینکه رانندگان، صاحبان کامیون و نمایندگان آنها در تمام مراحل نظارت داشته باشند، خوشحال میشویم و گلهمند یا خسته نمیشویم. قانون با نظارت عمومی، توسط وزارتخانه و دولت اجرا میشود، بنابراین هرچه شما بیشتر به مشکلات اشاره کنید، قانون بهتر اجرا میشود.
وی افزود: فرآیند اجرای قانون در نظام حمل و نقل فرآیند بسیار پیچیدهیی است. مسافر، صاحبکالا، صاحب کامیون، شرکت، رانندگان و پلیس ذینفعان متفاوت صنعت حمل و نقل هستند. عناصر درگیر در این کار بسیار متعددی هستند و کار در سراسر سرزمین صورت میگیرد.
این مقام مسوول ادامه داد: بنابراین ما برای اطمینان از اجرای قانون نیاز به نظارت عمومی داریم. ما از اینکه شما نظارت عمومی و برخورد فعال داشته باشید خوشحال میشویم. من اعتراض را حق شما میدانم و به هیچوجه از این اعتراضات گلهمند نمیشوم. نظارت شما مایه قوت ماست، چون من خود را نهایتا بخشی از نظام حمل و نقل میدانم. من قطعا وظیفه خود میدانم از حقوق شما و مشتریان شما دفاع کنم، چراکه کسی که از جانب دولت منصوب میشود باید بتواند از حقوق همه دفاع کند.
آخوندی با اشاره به نتایج حاصله از جلسه پیشین خود با این نمایندگان گفت: این جلسه نشان داد بخش عمدهیی از خواستهها یا تحقق پیدا کرده یا در حال رسیدگی است. هیچ موضوع رسیدگی نشده و موردی که به آن توجه نشده باشد وجود ندارد و این بسیار مایه خرسندی است. البته باید توجه داشت که اصلاح برخی مسائل مطرح شده نیاز به بازنگری کل فرایندها دارد. به عنوان مثال در بحثهایی مانند بارگیری در بنادر، مساله ناوگان مسافربری و ترانزیت، باید کل فرآیند با مشارکت کانونهای حمل و نقل بازنگری شود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت در کشور گفت: تمام سیاست ما بر اساس حمایت و پشتیبانی از افزایش سهم ایران از ترانزیت است. این یک سیاست ملی است، بنابراین در وزارتخانه وقت بسیار زیادی روی مساله ترانزیت گذاشته شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بحث قیمت اتفاقات خوبی رخ داده است، در مورد شکایات رانندگان از انجمنهای حمل و نقلی گفت: راجع به بحث رسیدگی به تخلفات شرکتها، بدون آنکه بخواهیم صنف یا گروهی را محکوم کنیم، به بررسی شکایات رسیده پرداختیم. ۳۸۵ مورد شکایت ثبت شده که ۶۵ مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت انجامیده است. ۲۲۴ مورد منجر به جریمه نقدی و ۵۰ مورد نیز به تذکر به شرکتها ختم شده است. در ۴۶ مورد نیز شکایت وارد دانسته نشده است. ما به این شکایات رسیدگی کردیم و باز هم رسیدگی میکنیم.
آخوندی شفافیت را راهکار حل مشکلات ایجاد شده دانست و افزود: راهکار ما این است که همهچیز باید شفاف و مستند باشد. من به هیچوجه نمیپذیرم که قرارداد زیر میزی، خواه میان راننده و شرکت و خواه میان شرکت و صاحب بار وجود داشته باشد. همه قراردادها باید رسمی، مستند و مبتنی بر قانون باشند. اگر موردی مبنی بر نبود قرارداد رسمی گزارش شود، سریعا به آن رسیدگی خواهد شد.
حمایت وزارت راه از پیمایش بیشتر
وزیر راه و شهرسازی تخصیص سوخت را یکی دیگر از مطالبات رانندگان دانست و گفت: بحث مربوط به سوخت را پیگیری کردهام و فکر میکنم تمام مسائل و مشکلات آن حل و فصل شده باشد. آخرین توافقی هم که با آقای زنگنه داشتم این بود که ما بر اساس عملکرد و پیمایش واقعی بتوانیم سوخت را در اختیار رانندگان قرار دهیم و سقفی نیز برای این مساله در نظر نگیریم. چراکه ما پیمایش بیشتر را تشویق میکنیم.
آخوندی سپس به مساله مطالبات رانندگان از شرکتهای حمل و نقل اشاره کرد و افزود: شرکتهایی که رانندگان از آنها مطالبه دارند و دستمزد رانندگان را پرداخت نکردهاند، تا وقتی که حقوق رانندگان را پرداخت نکردند به هیچوجه حق اخذ بار ندارند. این شرکتها باید با تمام رانندگان تسویه حساب کرده و مسائل را حل کنند. این عضو کابینه دوازدهم در مورد مساله لوازم مصرفی ماشینآلات سنگین نیز گفت: در ارتباط با لاستیک و قطعات یدکی، از کانونها میخواهیم سریعا ثبت سفارش کنند و ما از آنها حمایت میکنیم. البته ما همزمان با این کار همانگیهای لازم را با وزارت صمت انجام خواهیم داد.
آخوندی ادامه داد: با وزارت صنعت معدن تجارت جلساتی داشتیم و لاستیکهای توزیع شده مصداق این موضوع است. البته باید توجه داشت که وزارت راه به هیچ عنوان وارد بحث توزیع نمیشود و توزیع از طریق کانونهای حملونقل انجام خواهد گرفت.
وی افزود: مشکلاتی که در مورد گمرک وجود دارد نیز حتما حل و فصل خواهد شد، چراکه گمرک کاملا همراه است.
بیمه رانندگان را پیگیری میکنم
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطالبات رانندگان در حوزه تامین اجتماعی گفت: آقای ربیعی در این حوزه بسیار فعال است. من در هیات وزیران شخصا مساله را مطرح کرده و از ایشان میخواهم مشکلات رانندگان را پیگیری کند. اگر باز نیاز به مداخله بود من به عنوان مسوول این صنف از رانندگان پشتیبانی خواهم کرد. همچنین بحث بیمه را هم تعقیب خواهیم کرد.
وی افزود: در ارتباط با نوسازی ناوگان، من با نظر کانونها موافقم. ما در ایران با مازاد ناوگان مواجه هستیم. یک زمانی ناوگان نو وارد کشور شده، اما ناوگان کهنه از رده خارج نشده است، بنابراین اکنون رقابت در داخل صنف غیر منصفانه و
غیر متعادل است.