حذف بیمه رایگان چند بیمهایها
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ این سازمان در راستای ارتباط بهتر با مردم و مراکز طرف قرارداد، گفت: یکی از رویکردهای جدی ما در برنامه عملیاتی، مشتریمداری و تکریم ارباب و رجوع است آن هم نه در لفاظی و شعار بلکه در عمل. طاهر موهبتی در مراسم رونمایی از سامانه ۱۶۶۶ این سازمان که در راستای ارتباط بهتر با بیمهشدگان و مراکز طرف قرارداد این سازمان ایجاد شده، گفت: اکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار همپوشانی بیمهای رفع شده و پیش بینی میکنیم تا پایان سال، دو میلیون و ۵۰۰ هزار همپوشانی بیمهای دیگر نیز رفع شود. در گذشته اگر همپوشانی بیمهای کسی را رفع میکردیم، ممکن بود مجددا همپوشانی بیمهای برایش ایجاد شود؛ چراکه پایگاه جمعیتی الکترونیکی مناسبی نداشتیم، اما اتفاق جدید این است که خوشبختانه دیگر همپوشانی جدید ایجاد نمیشود و در زمان صدور و تعویض دفترچه در سامانه دارو و حتی سامانه استحقاقسنجی نیز همپوشانی قابل شناسایی و حذف هستند و بر این اساس اگر کسی دارای همپوشانی بیمهای باشد، بیمه رایگانش حذف میشود؛ چراکه بیمه رایگان برای کسانی است که تمکن مالی ندارند.
موهبتی با اشاره به برنامه حذف دفترچههای کاغذی در مراکز درمانی اظهار کرد: در ۶۰۰ بیمارستان دولتی کشور اقدام به حذف دفترچه کردهایم که قدم بسیار مهمی بود و باید این کار را در بخش خصوصی و سرپایی هم انجام دهیم. در عین حال باید بهزودی شاهد صدور اسناد الکترونیکی و ایجاد سامانه پردازش اسناد الکترونیکی براساس گایدلاینها باشیم. این موضوع طرح بزرگی است که فعلا در بیمارستانهای استان اصفهان به صورت پایلوت در حال اجراست و اسناد پزشکی به صورت الکترونیک بررسی میشوند. ما هم اعلام کردیم که اسنادی که به صورت الکترونیکی بررسی و ارایه شوند ۹۰ درصد مطالباتشان را به روز پرداخت میکنیم تا تشویقی برای مراکز مختلف باشد.
او افزود: یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان بیمه سلامت در سال ۹۷ استقرار سازمان الکترونیک است که البته شاید برای عدهای دور از ذهن باشد که سازمانی که وظیفه اصلیاش صیانت مالی از بیمهشدگان و فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت است و باید در راستای خرید راهبردی خدمات، اجرای راهنمایی بالینی، سطحبندی و نظام ارجاع و اجرای پزشک خانواده عمل کند، چرا باید در این حوزه اقدام کند. وی ادامه داد: باید توجه کرد که هر اقدامی که در کشور رخ میدهد جایگاهی در دولت الکترونیک دارد. به عنوان مثال نظام ارجاع محقق نمیشود مگر اینکه ساختار الکترونیک برایش ایجاد کنیم. در عین حال وقتی در زمینه اجرای راهنماهای بالینی اقدام میکنیم، برای نظارت و کنترل بر اجرای آن نیاز به زیرساخت الکترونیک داریم. همچنین برای شناسایی بیمهشدگان و همپوشانیها نیازمند پایگاه جمعیتی الکترونیک هستیم. از طرفی در راستای تکریم ارباب رجوع هم نیاز به سازمان الکترونیک داریم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: در همین راستا در گام اول، معاونت فناوری اطلاعات را در سازمان بیمه سلامت ایجاد کرده و معاونت مطالعات این سازمان را به مرکز ملی تحقیقات سلامت تبدیل کردیم. در عین حال سند ملی الکترونیک در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و بخش بیمهای آن توسط سازمان بیمه سلامت و با هماهنگی وزارت بهداشت شکل گرفت. او با بیان اینکه استقرار راهنماهای بالینی نیازمند ساختار آیتی است، گفت: از طرفی هدفمند بودن بیمه رایگان در کشور بسیار مهم است. در حال حاضر هر چهارشنبه مانیتورینگ هزینههای ما برای مدیران ارشد سازمان ارسال میشود تا بتوانیم وضعیتمان را بدانیم. از طرفی پرداختیهای ما نیز از ابتدای سال ۹۷ شکل دیگری پیدا کرده؛ بطوری که مطالبات خردادماه مراکز ارایه خدمت را پرداخت کردهایم و معوقات را هم از طریق اسناد خزانه پرداخت میکنیم. در حال حاضر میزان معوقات ما ۷۵۰۰ میلیارد است و ۳هزار میلیارد اسناد خزانه نیز در اختیارمان قرار گرفته است. براین اساس به جرات میگوییم که از این پس ۲۰ تا ۲۷ هر ماه به مراکز ارایه کننده خدمات، پرداختی خواهیم داشت.