ایرانشهر
مردودی ۲۱ درصد خودروهای سنگین در تست آلایندگی
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از کنترل وضعیت آلایندگی ۱۱۳۴ دستگاه خودروی سنگین توسط اکیپ سیار تست آلایندگی کنار جاده ای به همراه پلیس در شهر تهران خبر داد.
به گزارش مهر، سید نواب حسینی منش با ارائه گزارشی در مورد ارزیابی آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در شهر تهران گفت: با عنایت به آغاز مرحله دوم طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی کلیه وسائط نقلیه توسط دوربین های شهر تهران و اهمیت بحث کنترل آلایندگی خودروهای سنگین، از دو ماه گذشته شهرداری تهران علاوه بر انجام معاینه فنی ۹۵ درصد از اتوبوس های شرکت واحد، با هدف پایش و نظارت بر اصالت معاینه فنی خودروهای سنگین نسبت به کنترل مضاعف آلایندگی این خودروها به صورت اتفاقی در سطح شهر اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه براساس آمار استحصال شده از ۱۱۳۴ دستگاه خودروی سنگین ۸۵ درصد از این خودروها دارای معاینه فنی و ۱۵ درصد فاقد معاینه فنی بوده اند، گفت: در ارزیابی مجدد از خودروهای دارای معاینه فنی ۲۱ درصد از آن از آزمون آلایندگی مردود و معاینه فنی آن ابطال شده است. همچنین در مجموع ۳۳ درصد از کل خودروهای ارزیابی شده به علت فقدان معاینه فنی یا تولید آلایندگی بیش از حد مجاز تایید شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست توسط پلیس جریمه و اعمال قانون گردیده و دو دستگاه خودرو نیز به دلیل تولید آلایندگی زیاد فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شده است.
وی در توضیح علت مردودی خودروهای دارای معاینه فنی تصریح کرد: مردودی خودروهای دارای گواهی معاینه فنی معتبر از دو حالت خارج نیست. یا اینکه آزمون های انجام شده برای تایید خودرو در مراکز معاینه فنی دارای اصالت یا صحت نیست یا احتمالا خودروها پس از اخذ معاینه فنی دچار ایراد یا خرابی شده اند. به هرحال در صورت برخورد با این موارد علاوه برابطال معاینه فنی، جهت ارزیابی و بررسی موضوع، کلیه موارد و مستندات به دستگاه ها و بخش های نظارتی ذیربط گزارش می شود.
حسینی منش در ارتباط با نحوه بازدید و کنترل این اکیپ ها اظهار کرد: این اکیپ های سیار به همراه پلیس علاوه بر کنترل اتفاقی خودروها در شهر تهران به صورت مشخص از اتوبوس های سرویس سازمان ها و ادارات، اتوبوس های شرکت واحد، خودروهای باربری، خودروهای خدمات شهری شهرداری (حمل نخاله و زباله) بازدید می کنند. در این دوماه اتوبوسهای مربوط به سرویس کارکنان شهرداری تهران- سایپا- ایران خودرو-صدا و سیما -کشتیرانی کنترل و بررسی شده است.
براساس گزارش روابط عمومی ستاد معاینه فنی شهرداری تهران، مدیرعامل ستاد معاینه فنی در خصوص میزان مشارکت شهروندان در اطلاع دادن خودروهای دودزا اظهار کرد: خوشبختانه پس از اعلام درگاه ارتباطی ۱۸۸۸ به شهروندان برای اعلام خودروهای دودزا به شهرداری تهران، شهروندان در این زمینه همکاری خوبی داشته اند و چندین مورد توسط گزارش های مردمی به این ستاد اعلام شد که بلافاصله نسبت به اعزام اکیپ به همراه پلیس جهت رسیدگی و بررسی موضوع اقدام و حتی در یک مورد به علت آلایندگی زیاد خودرو پلاک خودرو توسط پلیس فک و آن خودرو به تعمیرگاه اعزام شد.
خداحافظی رانندگان با سرعت بالا
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نصب دوربینهای ثبت تخلف در جادهها، گفت: رانندگان متخلف باید با سرعت بالا خداحافظی کنند.
به گزارش تسنیم، سیدحسین افضلی با اشاره به مجوز سازمان برنامه و بودجه برای خرید و بهکارگیری 2 هزار دوربین ثبت تخلف در جادهها، اظهار کرد: قطعا گسترش تجهیزات نظارتی و انتظامی در جادهها میتواند آثار مثبتی را برای کشور به دنبال داشته باشد. کاهش تصادفات جادهای یکی از آثار مثبت به کارگیری گسترده این دوربینهاست، امروز به واسطه کمبود این دوربینها در جادهها، رانندگان بدون هیچ ترسی اقدام به تخلفات رانندگی میکنند.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار سال گذشته حدود 16 هزار نفر تلفات جانی ناشی از تصادفات جادهای داشتیم که خطای انسانی حدود 70 درصد در بروز تصادفات جادهای تأثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: این مساله نشان میدهد در صورت کاهش خطای انسانی میتوان درصد بالایی از تصادفات جادهای را کاهش داد، از این رو گسترش نظارتهای انتظامی در جادهها میتواند رانندگان را در راستای رانندگی بی خطر هدایت کند. به گفته وی، سرعت غیرمجاز یکی از مولفههای اصلی در بروز تصادفات جادهای است، از این رو باید از هر طریقی چه افزایش نیروهای پلیس جادهای و چه گسترش دوربینهای ثبت تخلف، از تشدید این مساله جلوگیری کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: آمارها و گزارشها نشان میدهد در جادههایی که در آنها دوربین ثبت تخلف نصب شده، آمار تصادفات و تخلف قانونی به میزان محسوسی کاهش پیدا کرده است. از این رو انتظار میرود با افزایش این دوربینها در جادهها میزان تصادفات کاهش محسوسی داشته باشد.