قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد
گروه خودروسازی سایپا فهرست جدید بهای خودروهای تولیدی خود را اعلام کرد و بر این اساس، قیمت خودروهای تولیدی با قیمت کمتر از 45 میلیون تومان این خودروساز نیز مشمول افزایش قیمت شدند. بر اساس فهرست جدید قیمت محصولات شرکت سایپا، خودروهای پرتیراژ این شرکت تا پایان دی ماه با احتساب ارزش افزوده، خدمات، بیمه و مالیات شماره گذاری بر مبنای 30 درصد افزایش قیمت به فروش خواهد رفت.
مدیرعامل سایپا درباره قیمت گذاری محصولات این گروه به ایرنا گفت: مطابق دستورالعملی که نهایی و ابلاغ شده است، قیمت خودروهای گروه سایپا تا ابتدای شهریورماه امسال مطابق همان قیمت های مصوب پیشین خواهد بود. محمدرضا سروش ادامه داد: مقرر شد خودروهایی که از اول شهریور تا پایان دی ماه ثبت نام شده اند، با اضافه شدن 30 درصد به قیمت های مصوب قبلی تحویل مشتریان شوند و سایر ثبت نام کنندگان از دی ماه به بعد نیز خودروهای خود را بر پایه «پنج درصد زیر قیمت بازار» تحویل خواهند گرفت. او تاکید کرد این دستورالعمل شامل خودروهای پایین تر از 45 میلیون تومان و مشمول قیمت گذاری شورای رقابت است. سروش با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت های بازار کاذب و ناشی از فعالیت سفته بازی دلالان و واسطه ها است، پیش بینی کرد با در پیش گرفتن این رویه، قیمت های بازار به تدریج به قیمت کارخانه ای خودروها نزدیک شود.
این اما در حالی است که بنا به اظهارات چند روز پیش رییس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، قیمتگذاری خودرو بر اساس مدل «5 درصد کمتر از نرخ حاشیه بازار» از ابتدای بهمن ماه امسال آغاز میشود و به این ترتیب، این خودروها از شمول قیمتگذاری رسمی خارج میشوند. این اما در حالی است که روز چهارشنبه هفته گذشته، گروه خودروسازی ایران خودرو، فهرست جدید قیمتهای خود را منتشر کرد که بر اساس آن، قیمت 14 محصول تولیدی این شرکت مشمول حدود 30 درصد افزایش قیمت شده بود. از دیگر سو، قیمت محصولات خودرویی داخلی که تا پیش از 31 مرداد ماه امسال به فروش رسیده باشند، بدون افزایش قیمت و بر اساس قرارداد منعقده میان خودروساز و خریدار به فروش می رسند و افزایش 30 درصدی قیمت، در بازه زمانی 31 مرداد ماه تا انتهای دی ماه سال جاری قابل اعمال خواهد بود.
مطابق فهرست منتشر شده اما، در گروه ایکس 100 قیمت پراید 131 اس.ای 29 میلیون و 525 هزار تومان، پراید 132 اس.ای 28 میلیون و 765 هزار تومان، پراید 132 اس.ای هشداردهنده 28 میلیون و 865 هزار تومان، پراید 111 اس.ای 29 میلیون و 245 هزار تومان و پراید 151 اس.ای 30 میلیون و 425 هزار تومان اعلام شد. در این فهرست در گروه ایکس 200 ، قیمت تیبا اس.ایکس 35 میلیون و 765 هزار تومان، تیبا دوگانه سوز 37 میلیون و 715 هزار تومان، تیبا 2 با رینگ فولادی 39 میلیون و 165 هزار تومان، ساینا با رینگ فولادی 39میلیون و 840 هزار تومان و کوییک گیربکس دستی 42میلیون و 550 هزار تومان قیمتگذاری شد.
برپایه این فهرست، در گروه آریو قیمت آریو دنده معمولی 1600 به 80 میلیون و 980 هزار تومان و آریو دنده اتوماتیک 1600 به 94 میلیون و 125 هزار تومان رسید. در گروه کیا، بهای سراتو آپشنال 1600 به 176 میلیون تومان و سراتو آپشنال 2000 به 196 میلیون تومان رسید. همچنین در گروه چانگان، قیمت چانگان «اس.سی35» 127 میلیون تومان اعلام شد.
برپایه این گزارش، در گروه تجاری قیمت کامیونت پادرا «پی.یی6 » 76 میلیون و 500 هزار تومان، پیکاپ ریچ دوکابین 147 میلیون و 700 هزار تومان، کامیونت نیسان بنزین سوز «ان.یی6» 52 میلیون و 900 هزار تومان و کامیونت نیسان دوگانه سوز «ان.یی6» 55 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شد. مطابق این فهرست، در گروه رنو قیمت پارس تندر با گیربکس پیشرفته 84 میلیون و 200 هزار تومان، ساندرو با گیربکس دنده ای MT پیشرفته 95 میلیون تومان، ساندرو با گیربکس اتوماتیک ای.تی 110 میلیون و 400 هزار تومان، ساندرو استپ وی با گیربکس دنده ای MT پیشرفته 103 میلیون و 100 هزار تومان و ساندرو استپ وی با گیربکس اتوماتیک ای.تی 122 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شد. در گروه برلیانس H220، قیمت برلیانس H220 دنده ای ام.تی 64 میلیون و 200 هزار تومان و برلیانس H230 دنده ای ام. تی 64 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد. همچنین در گروه برلیانس H300، برلیانس H330 اتوماتیک ای.تی با موتور 1650 به 107 میلیون و 400 هزار تومان، برلیانس H330 دنده ای ام.تی با موتور 1650 به 89 میلیون و 500 هزار تومان، برلیانس H320 اتوماتیک ای.تی با موتور 1650 به 102 میلیون و 400 هزار تومان، برلیانس H320 دنده ای ام.تی با موتور 1650 به 88 میلیون و 400 هزار تومان و برلیانس کراس اتوماتیک با موتور 1650 به 115 میلیون و 400 هزار تومان رسید. این اما در حالی است که برخی فعالان اقتصادی، از جمله فعالان صنعت قطعه سازی، معتقدند افزایش کنونی در قیمت خودروهای داخلی تکافوی نیازها و کمبودهای صنعت خودروسازی را نخواهد کرد. محمدرضا نجفی منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در یادداشتی که در پایگاه خبری اتاق ایران منتشر شده، از کافی نبودن افزایش قیمت ها سخن گفته است. به گفته نجفی منش، «با وضعیتی که صنعت خودروسازی کشور دارد و ضرر و زیانهایی که طی این دوره واردشده، این افزایش قیمت، کم است. درواقع قیمت واقعی خیلی بیشتر از این میزان افزایش است. با این حساب با این رشد، بلیت برنده به افرادی رسید که خودرو پیشخرید کرده بودند. از طرف دیگر، سود کلان به جیب سوداگرانی میرود که در این پیشخریدها چند خودرو ثبتنام کردند تا بعد در بازار آزاد بفروشند. زیان واقعی هم همچنان برای خودروسازان باقیمانده است.»
او در ادامه اینطور نوشته است: «مسئولان باید توجه کنند که بخشی از ضرر و زیان صنعت خودروسازی به کاهش تولید مربوط میشود. زمانی که آمار نشان میدهد در آذرماه میزان تولید 70 درصد کاهشیافته است یعنی ضرر و زیان بیشتری از این ناحیه وارد خواهد شد، چرا که کاهش تولید خودبهخود هزینه تولید را افزایش میدهد. اما باید توجه کرد که این کاهش اختیاری نیست و اجباری رخداده است، آنهم به این دلیل که پول قطعهسازها پرداخت نشده و اصلاح قیمتی هم صورت نگرفته است. با این وضعیت، برای قطعه ساز صرف نمیکند که محصولی با ضرر و زیان زیاد تولید کند. بنابراین برای حل این مشکل اولین راهحل این است که قیمت قطعهساز بهروز شود. مرحله دوم این است که پرداختها نهایتاً یک ماه پس از خرید انجام گیرد، چراکه در حال حاضر تمام خریدها نقدی شده است و نمیشود پیشخرید انجام شود و پولش 8 ماه بعد پرداخت شود. موضوع بعدی، این است که قیمت خودرو باید اصلاح میشد که البته یکقدم برای آن برداشتهشده است. علاوه بر این، بایستی مقداری نقدینگی به این شرکتها پمپاژ شود تا ضرر 7500 میلیاردی آنها تا اندازه ای تأمین شود و قطعه ساز بتواند دوباره وارد بازی شود. باید دقت کرد که حدود 40 درصد قیمت خودرو مربوط به خودروسازان نیست و به ارزش افزوده، سود بانکی، شمارهگذاری و هزینه بانکی مربوط میشود. اگر برای این 40 درصد فکری شود، قیمت ها پایین میآید و طبقات کم درآمد هم فشار کمتری احساس میکنند.»