فیلترینگ به تاریخ خواهد پیوست

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۹۳

ایران| جلسه دیروز هیئت وزیران به ریاست رئیس جمهور و به صورت مشترک با استانداران با هدف تبیین سیاست‌های دولت، تقویت هماهنگی بین مدیران ملی و منطقه‌ای و بحث و بررسی پیرامون مشکلات استان‌ها برگزار شد؛ جلسه ای که در جریان آن سیاست های دولت در حوزه های مختلف ارزیابی شد و تصویری از مهم‌ترین چالش های پیش روی استان ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت؛ در این جلسه رئیس جمهوری اعلام کرد که فیلترینگ به تاریخ خواهد پیوست و از استانداران خواست که از تمام ابزارهای ارتباطی و اقتصادی شان برای جذب سرمایه های بیشتر استفاده کنند. . در این نشست، ابتدا تعدادی از استانداران به نمایندگی از سایر استانداران، جمع‌بندی دیدگاه‌های استان‌ها را در موضوعات مختلف به استحضار اعضای دولت رساندند. حمایت از تولید و بنگاه‌های تولیدی، معیشت مردم، تأمین نیازمندی‌ها، تسهیل صادرات، مالیات، سرمایه‌گذاری، واگذاری پروژه‌های عمرانی، فرونشست زمین، ریزگردها، تقویت زیرساخت‌های مرزی، مدیریت شهری، خودکفایی و پایدارسازی درآمد شهرداری‌ها، بازآفرینی شهر‌ها و تفویض اختیارات، از جمله موضوعات مورد بحث در این نشست بود. رییس جمهوری در این نشست با اشاره به این واقعیت که از مشکلات معیشتی مردم باخبر است  گفت: مردم در سختی هستند، اما مشکلات کشور را به خوبی می‌دانند و به طور کامل ریشه‌های داخلی و خارجی آن را می‌شناسند. به گزارش پاد، روحانی در نشست مشترک هیأت وزیران با استانداران سراسر کشور، نشست مشترک هیأت وزیران با استانداران را حائز اهمیت دانست و گفت: معمولاً این جلسات سالی یکبار انجام می‌شود که می‌توانیم ضمن افزایش آن، با دستور جلسه مفید، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خوبی را ساماندهی کرده و موجبات تحول در کشور را بوجود آوریم. روحانی با اشاره به سفرهای اخیر خود به استان‌های کشور و حضور پرشور مردم، ‌اظهار داشت: هنگامی که در استان‌های کشور و در بین مردم حضور پیدا می‌کنیم، می‌بینیم که مردم بسیار هوشیارتر از تصورات دشمنان ما هستند و البته این بدان معنا نیست که مردم مشکلات ندارند. رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، اظهار داشت : مردم در زندگی، کسب و کار، فعالیت، واردات و صادرات، تولید، بازار و معیشت خود، مشکلاتی دارند، اما چون می‌دانند ریشه این مشکلات عمدتاً از سوی دشمنان طراحی شده و آنها آغازگر این صحنه برای ما و منطقه هستند، کاملاً‌ در محاسبات خود سهم دولت، دیگر دستگاه‌ها و داخل و خارج را می‌سنجند. رییس جمهوری افزود: مردم مشکلات کشور را به خوبی می‌دانند و به طور کامل ریشه‌های داخلی و خارجی آن را می‌شناسند. روحانی با اشاره به پرتاب ماهواره پیام که اولین ماهواره عملیاتی کشور بود، گفت: در این پرتاب موفقیت‌های خوبی داشتیم و البته ناکامی‌هایی جزیی هم بوجود آمد اما در مجموع دستاورد مثبت و بسیار خوبی بود. در زمینه پرتاب‌کننده و هم در زمینه ساخت ماهواره به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کردیم و این بدان معنا است که ایران امروز در این مسیر قرار گرفته و اشکالات جزیی که وجود دارد، ظرف چند ماه آینده برطرف خواهد شد. رئیس جمهوری ادامه داد: مردم بدانند که کشور ما در این فناوری موفق بوده و توانستیم وارد فضا شویم و این برای کشاورزی، محیط زیست، کسب اطلاعات مورد نظر و حفظ جنگل‌ها و مراتع بسیار حائز اهمیت بوده و آن را دنبال خواهیم کرد.

  چالش های پیش روی کشور

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در کشور با چند مسأله مواجه هستیم که برخی از آنها جدید است،‌ گفت: هنگامی که یک مشکل جدید در جامعه‌ای بوجود می‌آید مشکلات قدیمی‌تر نیز خود را بهتر بروز می‌دهند. روحانی با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها برخلاف تعهدات خود و با همراهی چند کشور در منطقه به فکر اعمال فشار حداکثری به ملت ایران افتاده‌اند، گفت: خود آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که این فشارها بر ایران بی‌سابقه بوده و همه توان خود را در این راستا بکار گرفته اند و اگر بخواهیم سیاست خارجی آمریکا را تقسیم کنیم، گاهی اوقات و در برخی هفته‌ها، نیمی از تلاش‌های دولت آمریکا مربوط به منطقه ما و عمدتاً معطوف به ایران است. رییس جمهوری افزود: چشمان مقام‌های آمریکایی‌، به جمهوری اسلامی ایران و نگرانی آنها از توانمندی ملت ایران است و با همه توان به دنبال اعمال فشار در زمینه درآمدهای ارزی، حمل و نقل و ارتباطات بانکی ما هستند که باید با هر سه مورد مقابله کرده و در برابر آنها ایستاده و راه‌حل مناسب را پیدا کنیم.

  افزایش صادرات غیر نفتی

روحانی با بیان اینکه یکی از مبانی دولت افزایش صادرات غیرنفتی کشور بوده است و در این راستا تلاش می‌کنیم، گفت: امروز صادرات غیرنفتی کشور افزایش یافته و امسال در بسیاری از موارد، صادرات غیرنفتی ما بیشتر خواهد شد به گونه‌ای که براساس اعلام استان‌ها صادرات غیرنفتی آنها حدود 50 تا 60 درصد بیشتر از سال گذشته شده و این بدان معنا است که مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم.  رییس جمهوری افزود: البته ممکن است استان‌های مختلف شرایط گوناگونی داشته باشند، به طوری که برخی استان‌ها توان صادراتی بالایی دارند و ...

برخی از استان‌ها موقعیت جغرافیایی بهتری دارند و به عنوان استان‌های مرزی می‌بایست با همسایگان خود تعامل کنند. روحانی تصریح کرد: در این شرایط بهترین راه این است که بخش خصوصی کشور با بخش خصوصی سایر کشورها و به‌ویژه همسایگان ارتباطی تنگاتنگ داشته باشند و ما برخی از امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ ضمن اینکه بخش خصوصی هم باید با نظم و قانون‌مداری خاصی حرکت کند تا دچار مشکل نشده و با کمک هم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

    شرایط بانکی بهتر شد

روحانی با بیان اینکه تلاش خوبی در زمینه مسایل بانکی انجام شده است، خاطر نشان کرد: در زمینه مسایل ارزی، تبادلات بانکی نسبت به دو ماه گذشته در شرایط بهتری قرار گرفته، اما هنوز باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.  رییس جمهوری با بیان اینکه امریکایی‌ها می‌خواهند روابط ایران را با دیگر کشورها به بهانه‌های مختلف قطع کنند، گفت: ما باید از طرق مختلف این روابط را گسترش دهیم و لذا تا جایی که می‌توانیم با کشورهای همسایه و دیگر کشورها با پول ملی خودمان کار می کنیم.  روحانی افزود: با تبادل با پول ملی، شرایط بهتر شده و نقل و انتقال مالی و صادرات و واردات را تسهیل خواهد کرد.  رییس جمهوری تجار بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد را راه‌های تنفسی اقتصاد کشور دانست و گفت: استاندارانی که مناطق آزاد را در استان‌های خود دارند، باید از آنها استفاده کرده و این مناطق را تبدیل به مراکزی برای صادرات و واردات مواد مورد نیاز برای تولید کنند.

    ذخایر کالاهای اساسی کشور مطلوب است

روحانی با تأکید بر اینکه باید ذخایر کالاهای اساسی کشور، همیشه در حد مطمئن باشد، گفت: امروز ذخایر کالاهای اساسی کشور بهتر و بیشتر از هر زمان دیگری است و این یکی از اقدامات ارزشمند دولت است.  رییس جمهوری اظهار داشت: مردم مطمئن باشند تمام مسئولان برای تأمین کالاهای اساسی اعم از تأمین ارز، با همه توان در تلاشند و نباید هیچ‌گونه نگرانی داشته باشند.

     بانک ها نقدینگی حبس شده را باید آزاد کنند

رییس جمهوری مسایل بانکی در کشور را از دیگر مشکلات دانست و گفت: بانک‌ها هم نعمت هستند که می‌توان از آنها برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی استفاده کرد و هم نیاز به اصلاحات دارند که در این راستا بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، دولت، مجلس، قوای سه‌گانه و بویژه خود بانک‌ها باید کمک کنند.  روحانی با اشاره به گزارش استانداران مبنی بر اینکه بسیاری از زمین‌ها و امکانات به طور رها شده، در اختیار بانک‌ها قرار دارد، گفت: این مسایل باید در اسرع وقت حل و فصل شود و اگر نیاز به هماهنگی و یا قانون دارد، باید به دولت اعلام کنیم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم؛ ضمن اینکه بالاترین مسئولیت در این زمینه امروز بر عهده وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی است و باید با تأمین زمان‌بندی، بانک‌ها را موظف به فروش مازاد اموال خود کنند.  رییس جمهوری ادامه داد: تمام مشکلاتی که امروز وجود دارد به واسطه آن است که نقدینگی به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و بانک‌ها نقدینگی‌های خود را در اموالی که در اختیار دارند، حبس کردند که باید آزاد شوند تا بتوانیم فعالیت کنیم.  روحانی ادامه داد: اینکه بانک‌ها به چه اندازه باید در اختیار استانداران و چقدر در اختیار مرکز باشند، هم باید مورد بررسی قرار گیرد.  روحانی از گسترش فساد به عنوان دیگر مشکلی که با آن مواجه هستیم نام برد و اظهار داشت: تحریم به ظاهر به رشد و توسعه کشور و زندگی مردم فشار وارد می‌کند، اما اثر بسیار بد آن گسترش فساد است.  رییس جمهوری با بیان اینکه تحریم، انحصار و چند نرخی بودن فسادآور است، گفت: به دلیل آنکه ارز به صورت چند نرخی در اختیار قرار می‌گیرد، فساد ایجاد می‌کند و این نیاز به مراقبت و دقت بالا دارد.

     فیلترینگ به تاریخ خواهد پیوست

رییس جمهوری افزود: امکانات فضای مجازی روزانه گسترش پیدا می‌کند و فیلتر و فیلترینگ هم به تدریج به تاریخ خواهد پیوست و اثر آن تا زمانی محدود مؤثر است. دورانی در این کشور ویدئو ممنوع بود و یکی از مسئولیت‌های مهم دستگاه‌های امنیتی در گمرکات کشور، گرفتن ویدئو و گرفتن نوارهای ویدئویی در خیابان از مردم بود.  روحانی تأکید کرد: ما باید از فناوری روز دنیا به درستی استفاده کنیم و با نظم و مقررات هوشیاری و تکیه بر قانون از آن مراقبت کنیم. نمی‌توانیم این مسایل را رها کرده و با بستن آن بخواهیم از آن خلاص شویم.  رییس جمهوری با اشاره به اینکه بارها در دولت اعلام کردیم که باید هر کس که ارز به او تعلق می‌گیرد و ثبت سفارش می‌کند، اعلام شود تا همه بدانند چه کسی برای چه کاری، چه مقدار ارز دریافت کرده و چه میزان کالا وارد کرده و در کجا انبار کرده است، افزود: این اقدام تنها با دولت الکترونیک و فضای الکترونیک امکان تحقق دارد.  روحانی با بیان اینکه راه مبارزه با فساد، شفافیت است، گفت: فضای مجازی که دولت به این میزان برای گسترش آن ارزش قایل است گاهی حتی مشکلاتی برای خود دولت ایجاد می‌کند، اما در مجموع برای کشور مفید است.

    پرداخت بسته حمایتی و جبرانی دولت به 16 میلیون خانوار

روحانی با طرح این سوال که چرا روزنامه‌ها، فضای مجازی و صدا و سیمای کشور در زمینه نحوه مصرف سوخت آرام هستند و فریاد نمی‌زنند، اظهار داشت: ما باید از همه توان خود در این راه استفاده کنیم تا زندگی اقشار ضعیف جامعه را که در روستاها و شهرها هستند، سامان دهیم.  رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دولت کمک جبرانی و حمایتی برای اقشاری که درآمد آنها زیر 3 میلیون تومان در ماه است را پیش‌بینی کرده که اولین قدم آن به انجام رسیده است، افزود: براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه این بسته حمایتی به 16 میلیون خانوار تاکنون پرداخت شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است و این البته یکی از راه‌های حمایت از اقشار مستضعف است.

    زمین های بدون استفاده را اطلاع دهید

روحانی با اشاره به این گزارش که برخی از دستگاه‌های دولتی در استان‌ها زمین و امکاناتی در اختیار دارند که بدون استفاده رها شده و آن دستگاه دولتی نیازی به آن ندارد، گفت:‌همه مسئولان در استان‌ها اعم از استاندار، شهردار و مقامات محلی باید پیگیری‌ کنند که دستگاه مربوطه ،آن بخش را در اختیار بگذارد و وزیر موظف است تا این کار را انجام دهد و اگر در این زمینه مشکلی بوجود آمد، استانداران باید بلافاصله و حتی تلفنی به من اطلاع دهند و من نیز مسئولیت آن را می‌پذیرم که این مساله را دنبال کنم.  رئیس جمهور ادامه داد: وزیر اقتصاد و دارایی در راستای شناسایی اموال مازاد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و هیچ وزیری نمی‌تواند نسبت به اموالی که در اختیار آن وزارتخانه‌ است، ادعایی داشته باشد، چرا که همه اینها متعلق به دولت است و این زمین‌ها باید مجانی برای ساختن مسکن و یا موضوعاتی نظیر گردشگری واگذار شود.  روحانی با بیان اینکه ساخت مسکن با استفاده از این زمین‌ها و ارایه خدمات از سوی دیگر مراکز حمایتی، قیمت مسکن در این مناطق را کاهش می‌دهد و می‌توانیم این خانه را به خانه‌اولی‌ها بدهیم و با آن تهاتر کنیم، گفت: اگر این مشکلات را برطرف کنیم، می‌توانیم در بخش ساختمان گسترش خوبی ایجاد کنیم، چرا که توسعه ساختمان‌سازی، صنایع مختلف را تحرک داده و معادن را فعال می‌کند و مردم با خانه‌های مقاوم در برابر سیل و زلزله در امان خواهند ماند و امکانات و رفاه بیشتری را در اختیار خواهند داشت که موجب سلامت و رفاه جامعه خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر