تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل کلید خورد

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۱:۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۴۹۸۴۶

درحالی که سه سال از موافقت مجلس شورای اسلامی با تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل می‌گذرد، روز گذشته، معاون اول رییس‌جمهور اساسنامه شرکت دولتی صندوق توسعه حمل و نقل را ابلاغ کرد.  ابلاغ این اساسنامه از سوی اسحاق جهانگیری به وزیر راه و شهرسازی درشرایطی انجام می‌شود که اساسنامه تاسیس صندوق توسعه ملی، هفته جاری به تصویب هیات وزیران رسیده و بنابراین باید در آینده نزدیک در انتظار راه‌اندازی این صندوق باشیم. به گزارش مهر، هیات وزیران در نشست ۵ مرداد ماه خود با اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل کشور موافقت کرد و معاون اول رییس‌جمهور راه‌اندازی این صندوق را به وزیران راه و اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.

براساس این اساسنامه، صندوق توسعه حمل و نقل به صورت شرکت دولتی اداره می‌شود و هدف از تأسیس آن، هم تأمین مالی و توسعه بخش‌های زیربنایی حمل و نقل است و هم بخش خدمات حمل و نقل کالا و مسافر؛ ضمن اینکه از طریق بانک‌های عامل می‌تواند به متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی و خدماتی حمل و نقل اعم از کالا و مسافر تسهیلات ارایه دهد. صندوق توسعه حمل و نقل که بر اساس بند ۱ ماده ۴۸ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده، قرار است علاوه بر تشویق به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل، از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه حمایت و سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل را بیمه کند. در این اساسنامه با ایجاد لیزینگ دولتی در خصوص فروش اقساطی ناوگان حمل و نقل در همه شقوق آن هم موافقت شده است. صندوق توسعه حمل و نقل کاملا دولتی بوده و به وزارت راه وابسته خواهد بود.سرمایه اولیه صندوق ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده و محل تأمین این اعتبار هم بودجه سنواتی و دارایی‌های دولت در اختیار وزارت راه و دستگاه‌های تابعه آن است. همچنین قرار است وزیر راه و شهرسازی، رییس هیات امنای صندوق باشد و وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه هم در هیات امنای صندوق عضو شوند. ناگفته نماند که شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، ارکان صندوق، وظایف و اختیارات هیات امناء و هیات عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است که بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون باید به تصویب هیات وزیران می‌رسید که متاسفانه پس از گذشت سه سال به تصویب رسید. همچنین در قانون مجلس آمده است که در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و دارایی‌های آن پس از کسر تعهدات و بدهی‌ها، به دولت تعلق دارد و فعالیت‌های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است. همچنین منابع صندوق عبارتند از: الف- سرمایه اولیه دولت از طریق سازوکار بودجه‌های سنواتی تأمین می‌شود. ب- تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت که در قوانین درج گردیده براساس اساسنامه مصوبه هیات دولت است. پ- درآمدهای حاصل از طرح‌های دولتی که بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود. ت- درآمدهای حاصل از پروژه‌های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه‌گذاری آن اتمام‌یافته و به دولت منتقل شده است. ث- درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی.