پست کشور در حال پوستاندازی
عضو هیاتمدیره شرکت ملی پست گفت: هدف از تغییر نشانه (لوگوی) پست، اعلام آغاز طرح تحول در شبکه پستی کشور به مخاطبان و افزایش آگاهی آنها از این تحولات است.
شرکت ملی پست ایران چندی پیش به نوسازی ناوگان موتوری و تغییر لوگو با هدف نوسازی اجزای مختلف شبکه خود اقدام کرد. حسین نعمتی- مدیرعامل شرکت ملی پست- با اشاره به رونمایی از ناوگان موتوری شرکت پست اظهار کرده بود: «شبکه پستی کشور رسالت و اهمیت زیادی در ارایه خدمت به شهروندان اقصینقاط کشور از شهر و روستان و بخش و کلانشهر دارد و این ماموریت هر روز رو به رشد است.
برای اینکه این شبکه پایدار و مستدام باشد و به رسالت خود عمل کند، توجه به بخشهای مختلف انکارناپذیر است.
به همین دلیل بیش از ۲۰۰۰ دستگاه موتور به این عرصه اضافه و ناوگان موتوری پست نوسازی شده است اما این شروع کار ماست.
امیدواریم در قدم بعدی سال آینده بتوانیم ناوگان موتوری را به موتورهای برقی مجهز کنیم. این اقدامات در راستای توجه به محیط زیست انجام میشود.
همچنین یکی از نکات مهم، توجه به استانداردها در سطح شبکه است زیرا نیروهای پست در برابر سرما و گرما بسیار آسیبپذیر هستند و ما باید بتوانیم حداقل استانداردها را رعایت کنیم که موتور ایمن و رعایت نکات ایمنی از این موارد است.»
نعمتی همچنین با تاکید بر تغییر لوگوی شرکت ملی پست در راستای تحول شرکت بیان کرده بود: «هدف ما پوستاندازی شرکت ملی پست است و نوسازی برند هم از بحثهای ماست.
اما باید توجه داشت نوسازی محدود به تغییر برند نیست و همه اجزای شبکه پست در حال نوسازی و پوستاندازی است و این نوسازی باید در اجزای مختلف شبکه پستی اتفاق بیفتد.»
در این راستا بهزاد اقبالخواه -عضو هیاتمدیره شرکت ملی پست- روز گذشته با بیان اینکه نشانه (لوگو) بخشی از هویت بصری است که ذهنیت مخاطب را در مورد یک سازمان یا شرکت شکل میدهد، گفت: «بنابراین با تغییر لوگو درصددیم تا تجربه و نگاه مردم را نسبت به پست متحول کنیم؛ زیرا لوگو یکی از موثرترین مولفههایی است که میشود برآن سرمایهگذاری کرد و به مردم رساند، پست در حال تغییر است.»
وی ایجاد همگرایی بیشتر در لوگو و سایر نمادهای پستی اعم از سربرگها، پرچمها، تابلوها و وسایل نقلیه را از دیگر دلایل تغییر نشانه عنوان کرد و افزود: «خروجی تغییر نمادهای پست، مجموعه مکتوبی است که به عنوان سند چشمانداز شرکت ملی پست در طراحی تبلیغات، اعم از تیزها و بنرها و همچنین برگزاری مناسبتها و همایش میتوان از آن استفاده کرد.»
عضو هیاتمدیره شرکت ملی پست با بیان اینکه تغییر لوگو به عنوان بخشی از فرایند تغییر نمادها و نشانههای پست است، اظهار کرد: در ادامه فرایند تغییر، هر آنچه نشانه پست روی درج شده است، اعم از سربرگ، پرچم و تابلو به عنوان بخشی از نمادهای بصری پست، به لوگوی جدید مزین میشود، اما این تغییر تدریجی خواهد بود.»
اقبالخواه دلایل این موضوع را محدودیتهای مالی و ضرورت استفاده از اقلام موجود اعلام کرد و افزود: «به ادارات و دفاتر پستی کشور ابلاغ شده که ابتدا تمامی سربرگها، رسیدها و سایر اقلام کاغذی که لوگوی موجود بر آن درج شده، استفاده شود، پس از آن نسبت به چاپ این اقلام با لوگوی جدید اقدام شود.»
وی به روند تغییر لوگو بسیاری از شرکتهای معروف دنیا از جمله شرکتهای پست اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، لوگوی شرکت دیاچال (پست آلمان) ابتدا در سال ۱۹۶۹ طراحی شد اما در سالهای ۱۹۸۳ و ۲۰۰۲ دو بار تغییر کرد. فدکس (پست امریکا) نیز پس از شکلگیری در سال ۱۹۷۳، در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ شاهد تغییراتی بود.»
عضو هیاتمدیره شرکت ملی پست در خصوص مفهوم لوگوی جدید نیز گفت: «لوگوی قبلی مفهومی از پرنده و پرواز را در ذهن ایجاد میکرد اما به لحاظ شکلی ایراداتی داشت از جمله اینکه خطوط آن یکسان نبود و نوعی ازهمگسستگی در آن وجود داشت، به همین دلیل تلاش شده تا لوگوی جدید نیز ضمن حفظ چارچوب بیرونی و مفهوم اصلی، بهم پیوستهتر باشد و با بالاتر بودن سر پرنده، معنی چابکی بیشتر را القا کند.»
اقبالخواه با بیان اینکه ایجاد لوگو تایپ (که پیش از این وجود نداشت) یکی دیگر از انگیزههای تغییر لوگو و نوسازی نشانه پست است، افزود: «در قالب این پروژه، فونت (خط) اختصاصی شرکت ملی پست نیز طراحی شده که حقوق مادی و معنوی آن متعلق به این شرکت است.»
وی درباره بودجه و هزینه نوسازی نشانه پست نیز اظهار کرد: «بودجه پیشبینیشده پیادهسازی این پروژه، زیرسقف سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) در سال ۹۷ است و اجرای آن نیز از طریق اعلام فراخوان رسمی در این سامانه و پس از طی تشریفات قانونی، با همکاری بخش خصوصی در حال انجام است.»