رژیم موقت ترافیکی تهران در استقبال از مهر
گروه راه و شهرسازی|
محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران از ممنوعیت ورود کامیونتها در سطح شهر تهران در دو هفته ابتدایی مهر خبر داد. پورسیدآقایی در یک نشست خبری با اشاره به نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس و دانشگاهها گفت: نکته حایز اهمیت در مهر ماه این است که با پایان فصل تابستان، میزان ترافیک شهر افزایش مییابد. این رقم تا ۴۰درصد در برخی روزها میتواند افزایش یابد. به گزارش ایلنا، وی افزود: نیمه دوم سال نیمه ترافیکی است و چون در برخی مواقع با وارونگی هوا مواجه میشود، با آلودگی هوا همزمان است. برای کنترل ترافیک در دو هفته اول مهر اقداماتی را در نظر گرفتیم. در دوهفته اول مهر همه کامیونتها، حتی کامیونتهای توزیع مواد و کالاها حق تردد از ساعت ۶تا ۹صبح در سطح شهر را ندارند و در صورت مشاهده جریمه و متوقف خواهند شد. این تنها مخصوص مناطق مرکزی شهر نیست و در تمام شهر تهران حاکم است.
معاون شهردار تهران گفت: بحث دیگر که در حال دنبال شدن است شناور شدن ساعات اداری است. این طرح در دو سال گذشته انجام شد، اما تفاوت امسال این است که هم در شروع و هم در پایان کار ساعات اداری طرح شناور انجام میشود.
پورسیدآقایی تصریح کرد: امسال با طرح ترافیک جدید، امیدواریم با توجه به محدودیتها در محدوده کاهش، شاهد کاهش مقدار خودروهایی باشیم که کارکنان استفاده میکنند. از همه کارکنان درخواست میکنم، سعی کنند ظرفیت ۲۰روز در فصل را تا جایی که ممکن است در دو هفته اول مهر استفاده نکنند. از این رو، توصیه و خواهش من این است، در دو هفته اول از ۲۰روز تردد رایگان استفاده نکنند تا ترافیک اول مهر را با مدیریت بهتری دنبال کنیم.
معاون شهردار با یک درخواست عمومی از مردم گفت: ترافیک را تنها با برنامههای شهرداری نمیتوان حل و فصل کرد و اصل موضوع رفتار رانندگان در شهر است. برخی رانندگان رفتار خودخواهانهای دارند و توقف را در نزدیکترین و راحتترین مکان میخواهند انجام دهند. توقف دوبله و توقف در تقاطع باعث افزایش ناخوشایند ترافیک شهر میشود. در نتیجه از رانندگان خواهش میکنم رعایت حقوق سایر شهروندان را داشته باشند.
وی با اشاره به نقش والدین دانشآموزان در افزایش ترافیک افزود: شاهد ازدحام توقف در مقابل درب مدارس هستیم که ترافیک سنگینی ایجاد میکند و از والدین دانشآموزان نیز خواهش میکنم توقف را به نقاط دورتری منتقل کنند. اگر توقف اضافه نداشته باشیم و ترافیک تنها در حال حرکت باشد، بخش زیادی از مشکل ترافیک حل میشود. این پیام به مردم برسد که همه باید در حل مساله ترافیک شهر همکاری کنیم. امسال 2 خط جدید مترو داریم او افزود: اکنون نسبت به سال گذشته دو خط جدید مترو داریم که هر دو به کمک حمل و نقل و ترافیک آمدهاند و از تمام ظرفیت خود در اول مهر استفاده میکنیم. امروز برای اولینبار میزان اتوبوسهای متوقف در ده سال گذشته به زیر 10 درصد رسیده است و بیش از ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل را در اول مهر در خط خواهیم داشت. هیچ واگن متوقفی امروز نداریم و در ابتدای مهر نیز هیچ قطار منتظر تعمیر و کمبود قطعهای نداریم و با تمام ظرفیت سرویسدهی خواهیم داشت. وی درباره ورود قطارهای جدید به خطوط مترو گفت: خط 7 با قطارهای جدید افتتاح شد و از قطار بقیه خطوط استفاده نکردیم و چهار قطار جدید در روز افتتاح در این خط قرار گرفتند. پورسیدآقایی افزود: بخش پایانی خط شش متروی تهران از ایستگاه تربیت مدرس تا کوهسار تا پایان سال افتتاح خواهد شد. البته کارهای نهایی ایستگاه امام حسین(ع) نیز در حال انجام است و در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. معاون شهردار تهران درباره درآمد حاصل از طرح ترافیک گفت: نزدیک به ۱۶۰میلیارد تومان وصولی امسال از طرح ترافیک بوده است که بخشی از آن در اتوبوسرانی و مترو و توسعه حمل و نقل عمومی هزینه شده است. برای ۲۸دستگاه اتوبوس، ۲۰۰دستگاه تاکسی و حدود ۲هزار دستگاه دوچرخه شیوه نامهها مشخص شده و از محل این درآمدها وام میدهیم.
سرنوشت تاکسیهای اینترنتی
وی درباره سرانجام تاکسیهای اینترنتی گفت: قیمت تاکسیهای اینترنتی تحت کنترل هیچ نهادی نیست و خود آنها تعیین میکنند و براساس رصد و مشاهدات ما در سطح شهر از ابتدای تیر ماه 30 درصد افزایش قیمت داشتند. تعیین قیمت در اختیار شهرداری نیست و دستورالعمل شهرداری تنها درباره نحوه کنترل خودرو و رانندگان است. دستورالعمل تاکسیهای اینترنتی برای وزرا ارسال شده است و احتمالا تا پایان هفته با حضور دستگاههای ذی ربط در یک مراسم رسمی توسط وزارت کشور ابلاغ میشود.
او در پاسخ به سوالی درباره پرونده عوارض طرح زوج و فرد گفت: این پرونده مختومه بوده و بسیاری از مردم عوارض خود را پرداخت کردهاند و پرونده شکایت پلیس راهور به جایی نرسید.
معاون شهردار تهران گفت: در مورد موضوع مدارس اقدامات سال به سال بهتر شده و با راهاندازی سامانه سپند تقریبا بیش از 90 درصد سرویس مدارس نظم گرفته و ساماندهی شدهاند، البته در روز نخست بازگشایی مدارس سرویسها به دلیل اینکه هنوز محل دقیق دانشآموزان مشخص نیست به خانوادهها اعلام میکنند خودشان فرزندانشان را جابهجا کنند. وی افزود: برای دو هفته ابتدایی مهرماه پروژههای عمرانی تا دو هفته متوقف خواهد بود و به شهرداریهای مناطق ابلاغ شده است که در مقابل مدارس خطکشی عابر پیاده انجام و جهت رفع عارضه کارگاهی اقدام کنند. وی درباره پارک حاشیهای گفت: این طرح در منطقه دو در حال انجام است. هیچ کس حق ندارد جلوی ساختمان را به عنوان محل پارک شخصی درنظر گیرد و پارک هوشمند امکان این کار را انجام بین میبرد. کسی محوطه اختصاصی برای خود در خیابانها نخواهد داشت. این طرح به زودی در مرکز شهر در منطقه ۶,۷,۱۱ و ۱۲ انجام و تا پایان سال این مناطق به طرح هوشمند پارک حاشیهای میپیوندند.
وی افزود: بعد از این کسی در تهران نمیتواند پارک دایمی رایگان از صبح تا شب داشته باشد. پورسیدآقایی درباره ممانعت از پارک ماشینها در کوچهها اظهار کرد: اگرکسی در داخل کوچهها اجازه پارک ندهد تخلف است و در صورت اطلاع دادن با آن برخورد میشود. وی درباره رضایت از پارک حاشیهای در منطقه دو گفت: پارک حاشیهای در منطقه دو بسیار خوب پیش میرود، اما طبیعی است که هرکسی که میخواهد برای پارک پول بدهد ناراضی است.
او درباره اینکه مترو ظرفیت جابهجایی مسافر جدید را ندارد، اظهار کرد: اینگونه نیست که حمل و نقل عمومی گنجایش نداشته باشد. در هیچ شهری در دنیا مردم در ساعات پیک به راحتی نمیتوانند از وسایل نقلیه استفاده کنند. متروی تهران مناسب با شرایط شهری توسعه یافته و کاملا استاندارد است و شلوغی پیک صبح و بعدازظهر کاملا طبیعی است که در همه جای دنیا نیز اتفاق میافتد. وی درباره شناور شدن دایمی ساعات کار کارمندان اظهار کرد: ما به دنبال آن هستیم که ساعت کار کارمندان کلا شناور شود اما مقاومتهایی در این زمینه وجود دارد که راحت نبوده و در اختیار ما نیست.