اخبار
رشد سالانه ۸ درصدی ضریب نفوذ بیمه در کشور
رییس پژوهشگاه بیمه گفت: بررسی عملکرد در یک دهه گذشته نشان میدهد ضریب نفوذ بیمه در کشور سالانه هشت درصد رشد کرده است، درحالی که ضریب نفوذ بیمه در اوایل دهه ۹۰ رقم ۱.۱ درصد بود.
حمید کردبچه روز شنبه در نشست خبری پیرامون افزایش ضریب نفوذ بیمه افزود: ضریب نفوذ بیمه از ۱.۱ درصد در اوایل دهه ۹۰ به ۲.۳۸ درصد در سال ۹۷ رسید و نشاندهنده روند رو به رشد عملکرد در این زمینه است. او با تاکید بر اینکه ضریب نفوذ بیمه در جهان حدود ۶ درصد است، اضافه کرد: براساس برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دستیابی به ضریب نفوذ بیمه هفت درصدی هدفگذاری شده که فاصله زیادی با آن وجود دارد، با روند رشد فعلی دستیابی به ضریب نفوذ هفت درصدی، حدود ۱۵ سال طول خواهد کشید، در عین حال سهم بیمههای زندگی از کل صنعت بیمه، ۱۴.۵ درصد است، در حالی که میانگین جهانی این نرخ ۵۲ درصد است.
رییس پژوهشگاه بیمه اضافه کرد: بیمههای زندگی علاوه بر جنبه پوشش ریسک به عنوان ابزار سرمایهگذاری نیز به شما رفته و شرایط خاص خود را دارند، امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور، رسیدن به سهم ۵۲ درصدی از مجموع پرتفوی بیمهای کشور دشوار است و در زمینه ابزارسازی برای صنعت بیمه در کشور، کند حرکت کردهایم و گروههایی در پژوهشکده بیمه برای بررسی این ابزارهای جدید تشکیل شده است.پیگیریهای لازم توسط پژوهشکده و مدیران صنعت بیمه درباره لغو مالیات بر ارزش افزوده از خدمات بیمه در حال انجام است. کردبچه با اشاره به برگزاری بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه گفت: این همایش از ۱۲ آذر ماه در مرکز همایشهای دانشگاه الزهرا آغاز به کار میکند و در مدت دو روزه برپایی آن «افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالشها و راهکارها» به همراه مسائل و مشکلات صنعت بیمه همسو با محورهای اصلی بررسی میشود.
مبانی تعیین حق بیمه شخص ثالث مبتنی بر اصول فنی و مقرراتی است
مدیرکل دفتر برنامهریزی و امور فنی بیمه مرکزی گفت: قانونگذار در تعیین حق بیمه پایه،
صرفنظر از ملاحظات فنی، به رایج بودن استفاده وسیله نقلیه برای اقشار متوسط نیز تاکید دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، حسن رضا عباسیان فر در پاسخ به برخی شبهه افکنیها در فضای مجازی در خصوص فرمول تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث، با اعلام این مطلب افزود: حق بیمه پایه شخص ثالث با درنظرگرفتن نوع وسیله نقلیه، کاربری و سوابق خسارت دارندگان وسایل نقلیه مشخص میشود و به همین خاطر مقایسه نرخ حق بیمه دو وسیله نقلیه مشابه بدون توجه به سایر عوامل ریسک، منطقی نیست.وی با اشاره به اینکه حق بیمه تمامی وسایل نقلیه ۴ سیلندر، یکسان است، دلیل حق بیمه متفاوت ۲ وسیله نقلیه ۴ سیلندر رایج «پراید و پیکان» را تاکید قانونگذار بر ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه دانست و نه اینکه خودروهای ۴ سیلندر فرق میکنند.مدیرکل دفتر برنامهریزی و امور فنی بیمه مرکزی تصریح کرد: موضوع تعیین حق بیمه یک مساله کاملا فنی و مقرراتی است و به بسیاری عوامل دیگر از قبیل سن خودرو، تعداد تصادفات و سوابق عدم خسارت در سالهای قبل مربوط میشود.
بانکها دیجیتال میشوند
معاون بورس، بانک و بیمه وزارت اقتصاد گفت: بانکها اقداماتی در راستای هوشمندی و گذر از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال و ارایه سرویسهای جدید در دستور کار خود قرار دادهاند.
عباس معمارنژاد در گفتوگو با ایبِنا درباره اهمیت بانکداری دیجیتال گفت: اقتصاد در حال متحول شدن است و نظام اقتصادی باید به سوی دیجیتالی شدن حرکت کند؛ یکی از مهمترین ارکان تحول نظام اقتصادی در برنامه تحول دیجیتال بانکها به شمار میروند که باید اقدامات لازم در راستای ایجاد و تحقق بانکداری دیجیتالی را انجام دهند و در همین زمینه نیز وزارت اقتصاد با ارایه و ابلاغ سندی به نظام بانکی به دنبال نظارت بر حرکت سریعتر و در عین حال صحیح و متناسب با مدلهای جهانی سیستم بانکی به سوی بانکداری دیجیتال است.
معاون بورس، بانک و بیمه وزارت اقتصاد افزود: اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتالی برای کشور ضرورت است که با توسعه فناوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین محقق میشود؛ یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه داشت اصلاح ساختاری نظام اقتصادی و در زمینه بانکی اصلاح ساختاری شبکه بانکی برای حرکت به سوی هوشمندی و تحول است.
وی با اشاره به برنامهریزی و سرمایهگذاری بانکها برای حرکت به سوی بانکداری دیجیتال تاکید کرد: در حال حاضر بانکها اقداماتی در راستای هوشمندی و گذر از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال و ارایه سرویسهای جدید در دستور کار خود قرار دادهاند، اما واقعیت این است که بانکها در وضعیت فعلی هوشمند نیستند و نیاز است تا به موضوع هوشمندی به صورت جدی نگاه داشته باشند، چرا که نسل جدید اقتصاد نیازمند بانکهایی هوشمند، چابک و پویا است.معمارنژاد تاکید کرد: بانکها در مسیر بانکداری دیجیتال و پیادهسازی خدمات هوشمند چالشهایی دارند که در میان بانکهای دولتی و خصوصی و حتی کوچک و بزرگ متفاوت است که در نهایت باعث شده تا در این بخش به تمامی جوانب به عنوان یک ضرورت نگاه شود.