مصرف 5‚23 درصد از بنزین کشور در تهران و البرز

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۴۹۶

حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۳.۵ درصد از بنزین کشور در تهران و البرز مصرف می‌شود، در حالی که این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است. به گزارش مهر، طاهرخانی در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مناطق کلان‌شهری که شهرهای جدید را نیز شامل می‌شود، مناطقی جدید همبسته از نظر فعالیت و کار تلقی می‌شوند و بنابراین حجم بالایی از رفت و آمد در این مناطق اتفاق می‌افتد. موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلان‌شهری موضوعی محوری است که می‌تواند کارایی مناطق کلان‌شهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیط‌زیست، ترافیک و مصرف انرژی به‌جای بگذارد.وی افزود: اگر در این مناطق حمل و نقل شخصی بر حمل و نقل عمومی غلبه داشته باشد، آسیب‌های فراوانی در پی دارد. بنابراین راهکار مناسب برپا و استوار کردن سیاست‌های حمل و نقل عمومی و اولویت‌ بخشیدن به آن است که در کلان‌شهرهای بزرگ دنیا نیز به کار بسته شده است.وی با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ هزار خودرو از سمت کرج به تهران وارد می‌شود و آلودگی فراوانی به دنبال دارد، عنوان کرد: این اتفاق البته از سایر محورها به مقصد تهران نیز انجام می‌شود و مردم از حمل و نقل شخصی استفاده بیشتری می‌کنند و زمانی‌که پایداری هوا بر منطقه حاکم می‌شود، آلودگی زیادی محیط را در بر می‌گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به آمارهای وزارت نفت، گفت: 5‚23 درصد بنزین کشور در منطقه کلان‌شهری تهران مصرف می‌شود که شامل دو استان تهران و البرز است. در حالی که این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است. وی افزود: در کنار سیاست‌های قیمتی، توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر می‌کند، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاست اجرایی زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم. از این رو، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های اصلی ما در شرکت عمران شهرهای جدید است. طاهرخانی با بیان اینکه در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهره‌برداری این قطارها نیز مترو کلان‌شهرها است.مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به آخرین تحولات مربوط به خطوط ریلی شهرهای جدید پرداخت و از آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران-پردیس به طول ۲۶ کیلومتر تا پایان سال جاری خبر داد. وی، پیشروترین قطار برقی شرکت عمران را قطار هشتگرد عنوان کرد که به خط 5 مترو تهران متصل می‌شود و گفت: احداث این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و بزودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل این خط، امکان جابه‌جایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی، خط متروی شهر جدید بهارستان-اصفهان به‌طول ۱۵ کیلومتر را پروژه ریلی دیگر شرکت عمران شهرهای جدید خواند که امکان جابه‌جایی ۱۴۰ هزار مسافر در افق طرح برای آن پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود این خط تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد. وی قطار شهر جدید گلبهار به مشهد به‌طول ۴۶ کیلومتر را دیگر پروژه در این حوزه خواند و گفت: تمرکز ما این است که با استفاده از فاینانس این خط را پیش ببریم و در افق طرح نیز امکان جابه‌جایی ۲۲۹ هزار مسافر به‌طور روزانه برای آن پیش‌بینی می‌شود. طاهرخانی، خط متروی فولادشهر-اصفهان به‌طول ۲۵ کیلومتر و ظرفیت جابه‌جایی ۲۲۸ هزار مسافر به‌صورت روزانه را دیگر خط متروی در دست کار شرکت عمران شهرهای جدید برشمرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود این خط تا سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. مسیر مجلسی-بهارستان نیز به طول ۵۹ کیلومتر به تازگی شروع شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. عملیات اجرایی خط متروی شهر جدید پردیس به‌طول ۲۶ کیلومتر و ظرفیت جابه‌جایی ۲۲۶ هزار مسافر نیز تا پایان سال جاری آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.  توسعه و توجه به احداث خطوط برقی از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است.  وی افزود: برای سال آتی با توجه به اینکه احداث قطارها به خصوص در بحث سیگنالینگ هزینه‌بر است، پیش‌بینی کرده‌ایم که در قالب تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۹ بتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم و برنامه ما این است که سال آینده هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کنیم.

  متروی پرند چرا به بهره‌برداری نمی‌رسد؟

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای احداث مترو شهر جدید پرند گفت: این خط مترو یکی از از موارد مهم حمل و نقل در این شهر است که در ادامه خط مترو شهر آفتاب و فرودگاه بین‌المللی حضرت امام خمینی‌(ره) قرار دارد و بخشی از آن از فرودگاه تا شهر پرند که حدود ۱۷ کیلومتر است، در مرحله روسازی است. دستگاه‌های اجرایی متروی پرند شهرداری تهران است و شرکت عمران در خصوص این خط مسوولیتی ندارد. جریان عملیاتی این خط مقداری با کندی پیش می‌رود؛ در این رابطه، جلساتی را با شهرداری برگزار کرده‌ایم تا در یک چارچوب مناسب بتوانیم متروی پرند را به بهره‌برداری برسانیم.