احیای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای روی میز دولت

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۸۲
احیای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای روی میز دولت

گروه راه و شهرسازی|

یک‌سال و نیم از ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد درباره «طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری» می‌گذرد و با وجود وعده‌های بسیار از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر تسریع در اجرای آن، اما آن طور که وزیر راه و شهرسازی گفته، این طرح مدتی مسکوت بوده است و حالا در پی آلودگی‌های مکرر هوا در شهرهای مختلف کشور قرار است جان دوباره‌ای بگیرد و از سوی دولت پیگیری شود تا شاید مرهمی شود بر درد آلودگی هوا.

اواخر خرداد سال گذشته بود که مصوبه طرح نوسازی ناوگان از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد و پس از صدور ابلاغیه در گام نخست قرار شد، 183 هزار ۵۰۰ دستگاه انواع خودروهای عمومی فرسوده برون شهری از طرح نوسازی ۲۰۲ هزار ناوگان فرسوده عمومی درون و برون‌شهری با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلاری نوسازی شود.

در آن زمان پیش‌بینی می‌شد که با توجه به تصویب این طرح از سوی شورای اقتصاد به همراه صدور ابلاغیه از جانب معاون اول رییس‌جمهوری به کلیه بانک‌ها و صدور ابلاغیه از جانب بانک مرکزی به بانک‌های عامل این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار می‌گیرد، اما با گذشت زمان مشخص شد که سازمان‌ها و ارگان‌های مسوول برای اجرای این طرح چندان مصمم نیستند.براساس طرح نوسازی ناوگان عمومی بار و مسافر، قرار بود، مابه‌التفاوت صرفه‌جویی انجام‌گرفته در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت به ازای اسقاط یک خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو، محاسبه و پرداخت‌ ‌شود.

در زمانی که بحث نوسازی ناوگان به این شیوه سرزبان‌ها افتاد، رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور طی اظهاراتی در خصوص مکانیسم پرداخت حاصل از صرفه‌جویی گفت: پس از تحویل خودرو نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع ۶ماهه پس‌ازآن، بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداخت مبالغ ذکرشده در جداول محاسباتی، معادل صرفه‌جویی سوخت حاصله تا سقف کل مبلغ جدول مصوب، پس از تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع نفت گاز یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، از طریق بانک مرکزی به‌حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز کرده و به‌حساب بدهکار دولت منظور کند.

اما با وجود وعده و وعید بسیار از سوی مسوولان ذیربط در این زمینه حالا که حدود یک‌سال و نیم از ابلاغ مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌گذرد، وزیر راه و شهرسازی از ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای خبر می‌دهد و می‌گوید که طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی که مدتی مسکوت مانده بود دوباره به جریان افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسلامی می‌افزاید: به ناوگانی نیاز داریم که از لحاظ کیفی و راندمان از استاندارد قابل قبولی برخوردار باشد و رفاه راننده و ایمنی مسافر را تامین کند، از این رو، بحث نوسازی که بنا به دلایل گوناگونی در رکود قرار گرفته است را با رایزنی ادامه می‌دهیم تا چرخه نوسازی ناوگان را با خروج ناوگان فرسوده تکمیل کنیم.

اسلامی تاکید می‌کند: باید کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی آن برای حفظ محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.

  مقابله با آلودگی هوا

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با افزایش آلودگی هوا می‌گوید: از سرمایه آیندگان هزینه کرده‌ایم و نسل آینده را به مخاطره انداخته‌ایم، بنابراین وقت آن فرارسیده که به سمت مصرف بهینه سوخت و کاهش آلودگی هوا حرکت کنیم تا کیفیت هوا به حد استاندارد برسد.

وزیر راه و شهرسازی بیان می‌کند: در حال توسعه شبکه ریلی هستیم و در نظر داریم خطوط پر ترافیک را برقی کنیم، همچنین بهینه‌سازی ناوگان عمومی جاده‌ای با استاندارد یورو ۵ در دستور کار قرار دارد تا آلایندگی کمتری تولید شود.

اسلامی به عنوان رییس کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت تاکید می‌کند: اجازه نمی‌دهم هیچ مصوبه‌ای که برای محیط زیست مخاطره‌آمیز باشد از این کمیسیون به دولت ارسال شود.

ناگفته نماند که در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی براساس مصوبه شورای اقتصاد کشور، این طرح باید از اوایل سال گذشته آغاز می‌شد، ضمن اینکه براساس اظهارات رییس‌جمهوری در زمان

آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی بافت فرسوده دو اولویت اصلی دولت هستند اما با گذشت 2 سال از شروع به کار این دولت اقدام موثری درراستای این دو برنامه انجام نشده است.

  انجام 10 میلیون تن ترانزیت درکشور

یکی دیگر از موضوعات بخش حمل و نقل که وزیرراه و شهرسازی به آن اشاره می‌کند، شرکت‌ها و موسسات فعال در عرصه حمل‌ونقل است، اسلامی می‌گوید: نظام نوینی در جهت رقابتی کردن کسب و کار با استفاده از فناوری‌های روز و هوشمند‌سازی برای افزایش راندمان و  بهره‌وری نیاز داریم تا در بخش تولید رقابتی‌تر در اقتصاد بدرخشیم و سرانه درآمدی کشور را افزایش دهیم.وزیر راه و شهرسازی تصریح می‌کند: اگر نتوانیم قدرت لجستیکی کشور را متحول کنیم و سهم خود را در ترانزیت به دست نیاوریم، آیندگان ما را نمی‌بخشند، اکنون سالانه ۱۰ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام می‌شود که ۸۰ درصد آن جاده‌ای و ۲۰ درصد آن ریلی است. در حالی که ظرفیت ۵۰ میلیون تن ترانزیت را در اختیار داریم.

اسلامی ادامه می‌دهد: با ایجاد ظرفیت در شرکت‌ها و موسسات و تعامل با همکاران منطقه‌ای این حجم از بار ترانزیتی می‌تواند توسط شرکت‌های مقتدر جابه‌جا شود تا ما بتوانیم سهم‌های از دست رفته را جبران و خواب‌ آنان که آرزوی حذف ایران از جاده ابریشم را در سر دارند، پریشان کنیم.او تاکید می‌کند: سامانه «سپهتن» در تمام اتوبوس‌ها نصب است، رفتار راننده را ثبت می‌کند و جایگزین سیستم توخوگراف شده است، به کارگیری این سامانه در ناوگان باری و با اولویت ناوگان حمل سوخت در دست اقدام قرار دارد.

وزیرراه و شهرسازی می‌افزاید: در نظر داریم مردم با استفاده از اپلیکیشن مربوطه بتوانند بار و مسافر خود در اتوبوس و کامیون را رصد کنند و آخرین اطلاعات مربوط به مکان و زمان رسیدن به مقصد و سایر موارد را به صورت برخط کسب کنند.اسلامی با اشاره به رونمایی از نسخه جدید سامانه سپهتن می‌گوید: نسخه جدید ۱۴۱ کارآمدتر و دو سویه شده است، اکنون مردم می‌توانند نکات مدنظر خود در سطح جاده‌ها و ناوگان را ارسال کنند و آنها بتوانند به هنگام عکس العمل نشان دهند.او اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی کرده‌ایم سامانه سپهتن در ناوگان حمل و نقل بار نیز نصب شود و تانکرهای سوخت‌رسان بابت نصب این سامانه در اولویت هستند.اسلامی اضافه می‌کند: آنچه که امروز مقدمات آن فراهم شده‌، این است که مردم بتوانند از طریق نرم‌افزاری که روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند، کالا و مسافر خود را رهگیری کنند؛ بدین‌ترتیب این امکان فراهم می‌شود صاحب کالا، بار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و خانواده مسافران، مسافر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حین سفر رصد کند تا بداند در حال حاضر در کدام نقطه قرار دارد.او ادامه می‌دهد: همچنین سامانه 141 مرکز مدیریت راه‌ها در قالب یک اپلیکیشن موبایلی ‌قوی‌تر و کارآمدتر ‌و دو سویه شده است؛ قبلا این سامانه یک سویه بود و فقط کاربر می‌توانست از آن اطلاعات کسب کند، اما در سیستم به‌روزشده، آن کاربر می‌تواند به این سامانه اطلاعات نیز بدهد.وزیر راه و شهرسازی بیان می‌کند: به این ترتیب اگر حادثه‌ای در جاده‌ای رخ داد، کاربر می‌تواند اطلاعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سامانه 141.ir  ارسال کند و بدین‌ترتیب سازمان راهداری به سرعت در دستور کار رسیدگی قرار می‌دهد.