اعمال رتبهبندی فرهنگیان با حقوق دیماه
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که اصلاح احکام و نگارش حقوق انجام شده و همکاران ما شبانه روزی کار میکنند تا رتبهبندی در حقوق دیماه معلمان اعمال شود.
علی الهیار ترکمن با اشاره به اینکه رتبهبندی یکی از اصلیترین فرایندها در نظام مدیریت منابع انسانی است، گفت: نظامهای شغلی یا شغل محورند یا شاغل محور. وزارت آموزش و پرورش شغل محوراست و طبق آن کسانی به این حیطه ورود میکنند که مجهز به صلاحیتهای تعیین شده باشند و خود را ارتقا دهند تا بتوانند کیفیت را رقم بزنند.
او افزود: دو دسته صلاحیت بدو ورود به حرفه و حین خدمت و ارتقای مستمر فرایندها داریم که یا برنامهریزی شده یا خودانگیخته یا از طریق ترکیبی از این دو اتفاق میافتد. معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش، دستگاهی گسترده است و برنامهریزی به تنهایی در جایگاه خود کافی نیست و باید انگیزههای درونی نیز ایجاد کنیم، به هفت کاربرد رتبهبندی حرفهای اشاره کرد و گفت: نقطه آغاز رتبهبندی مجهز شدن به این تواناییها و نقطه پایانی آن ارتقای کیفیت است.
الهیار ترکمن ادامه داد: نباید به این قائل باشیم که رتبهبندی میکنیم تا حقوق افزایش یابد و پول توزیع میکنیم. مگرمجازهستیم به توزیع پول؟ هرچیزی سازوکارهای قانونی خود را دارد. الهیار ترکمن درباره تقسیم بندیهای رتبهبندی در دورههای قبلی به استاد معلم، مربی معلم و... گفت: اینها واژه هستند و به نگاههای قبلی به رتبهبندی برمیگردد که تمایل داشتند خود را شبیه سیستم آموزش عالی و دانشگاه کنند. متاسفانه آموزش عالی زدگی در آموزش و پرورش هم دیده میشود. ما بر اساس صلاحیتهای موجود و پایههای اصلی دنبال این هستیم بگوییم هرفرد بر اساس شروع خدمت در یک جایگاه قرار میگیرد. از رتبه یک تا 5 درنظر گرفته شده و مشخص است و هرکدام از معلمان با کسب صلاحیتها در این رتبهها حرکت میکنند.
وی به ابلاغ رتبهبندی در 17 آذر ماه امسال اشاره کرد و گفت: رتبهبندی مبتنی بر سه صلاحیت معلمی است که شامل صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای میشود. به گفته وی، فرایند سنجش صلاحیتها در آیین نامه کاملا مشخص است. نتیجه سنجشها منجر به صدور گواهینامه حرفه معلمی میشود. صلاحیت عمومی که برای ورود به حرفه معلمی نیاز است، حین استخدام بررسی شده و همه کسانی که استخداماند واجد این صلاحیتاند. الهیار افزود: صلاحیت تخصصی نیز صلاحیتهایی هستند که تخصص حرفه معلمی را ایجاد کرده و به رشته دانشگاهی و مرتبط بودن آن با حوزه تدریس معلم برمیگردد. البته وزن مرتبط بودن رشته با حوزه تدریس، بیشتر از وزن مدرک است.
او با بیان اینکه در 10 سال گذشته حدود 30 درصد نیروهای جذب شده در وزارت آموزش و پرورش با روش غیرعلمی و غیررقابتی وارد شدهاند گفت: در دوره ابتدایی معلمان با 700 عنوان رشته در ابتدایی تدریس میکنند ولی 4 تا 5 رشته تخصصی دوره ابتدایی است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صلاحیت حرفهای نیز فرد را در نحوه تدریس موثر و مفید مورد سنجش قرار میدهد. مانند آشنایی و بهکارگیری روش و فنون تدریس، نمرات ارزیابی عملکرد، دورههای ضمن خدمت و...
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه مشمولین طرح طبقهبندی مشاغل یعنی هفت گروه معروف، مشمول رتبهبندی میشوند، گفت: در سال 94 یکبار معلمان را در طبقاتی قرار داده بودیم برای آنکه به هم نخورد فرایند تطبیق و ارتقا را در زمان تدوین آیین نامه پیشبینی کردیم. برای رتبههای مقدماتی کاری انجام نداده بودیم و باید برای سنجش صلاحیتهای حرفهای آنها آزمونهای آنلاینی برگزار کنیم. این آزمونها اصلا کنکور و امتحان سنتی و کلاسیک نیست. جواب به سوالات آنلاین حتی از طرق مختلف چون اپلیکیشنهای موبایل مدنظر است که بتواند صلاحیت حرفهای شان را بسنجد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: رتبهبندی روی ساعت حق التدریس موظف و غیرموظف، پاداش پایان خدمت و سایر موارد حقوقی اثرگذار است. یکی از مطالبات مهم ما خارج شدن از قانون مدیریت خدمات کشوری است. معتقدم 10 سال آینده دیگر نمیتوانیم با قانون عمومی، آموزش و پرورش را اداره کنیم. مبنای کار ما فعلا بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری است و تا زمانی که تحت این قانونیم شکل رتبهبندی قابل تغییر نیست.
وی درباره بودجه مورد نیاز برای رتبهبندی معلمان گفت: مرحله اول رتبهبندی در سال 94 و 95 با 5000 میلیارد تومان به اجرا درآمد. رتبهبندی سالانه 5 تا 6 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. آمادهسازی احکام و نگارش حقوق انجام شده و همکاران ما شبانه روزی کار میکنند تا رتبهبندی در حقوق دی ماه اعمال شود. به گفته او در قانون به صراحت آمده است که رتبهبندی به بازنشستهها و دانشجومعلمان تعلق نمیگیرد.