اخبار
ارسال کمک بانکپاسارگاد به سیستان و بلوچستان
بانکپاسارگاد در پی وقوع حادثه سیل در برخی از مناطق جنوب شرقی کشور که موجب بروز خسارات سنگین بهویژه در استان سیستان و بلوچستان شد، سری اول کمکهای خود را جهت توزیع بین هموطنان سیلزده به این استان ارسال کرد. به گزارش روابطعمومی بانکپاسارگاد، این بانک ضمن ابراز همدردی با هممیهنانی که در پی حادثه سیل متحمل خسارت شدهاند و در راستای ایفای مسوولیتهای اجتماعی، در نخستین مرحله از کمکهای خود، تعداد 1000 تخته فرش و 2500 تخته پتو به استان سیستان و بلوچستان ارسال کرد که با هماهنگی و همکاری ستاد بحران این استان، بین هموطنانمان در مناطق مختلف آسیبدیده توزیع شد. بر اساس این خبر، ارسال کمکهای بانکپاسارگاد به این مناطق همچنان ادامه دارد و دومین محموله کمکرسانی به زودی ارسال خواهد شد.
ممنوعیت تمرکز حساب دستگاههای دولتی در بانک ها
دبیرکل کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی درباره ممنوعیت تمرکز حساب دستگاههای دولتی در بانکی غیر از بانکمرکزی توضیح داد. طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و بر اساس تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۹۹، تمامی دستگاههای اجرایی مکلف هستند همه حسابهای ریالی خود را صرفا از طریق خزانه نزد بانک مرکزی افتتاح کنند و نگه داشت هرگونه حساب توسط دستگاههای مذکور در بانکی غیر از بانک مرکزی در حکم تصرف در اموال عمومی است. محمدرضا جمشیدی در گفتوگو با ایبِنا درباره این تبصره، اظهار داشت: ممنوعیت افتتاح حساب سازمانها و دستگاههای دولتی در بانکی غیر بانک مرکزی، پیش از این هم وجود داشته و سالهای قبل از طرف بانکمرکزی به بانکها ابلاغ شد. وی افزود: همه حسابهای دولتی فقط نزد بانک مرکزی متمرکز باشد و همه دستگاهها و سازمانهایی که دولتی هستند و از بودجه دولت استفاده میکنند ملزم به انتقال حساب خود به بانکها هستند. دبیرکل کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی ادامه داد: براساس ماده ۲۲ قانون بانکداری، بانکها مجاز بودند نزد سایر بانکها حساب داشته باشند اما دریافت تسهیلات و تعهدات منوط به اخذ مجوز بانک مرکزی بود. جمشیدی، گفت: اما پس از مدتی به بانکها ابلاغ شد تا همه حسابهای دولتی نزد بانک مرکزی منتقل شود و همانطور که در این تبصره کمیسیون تلفیق ذکر شده، افتتاح حساب نزد سایر بانکها، به مصابه تصرف اموال عمومی است. به گفته وی مزایا این اقدام، تمرکز و کنترل حسابهای این دستگاهها نزد دولت و بانک مرکزی است تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.
ضرورت تحقق امضای الکترونیک در شبکه بانکی
محمدعلی بخشیزاده کارشناس حوزه بانک با اشاره به ضرورت تحقق ابزار احراز هویت در شبکه بانکی، گفت: با پیادهسازی امضای الکترونیک در سیستم بانکی گامی بزرگ به سوی تحول دیجیتال برداشته خواهد شد. محمدعلی بخشیزاده در گفتوگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت تحول دیجیتال سیستم بانکی گفت: در صورتی که بخواهیم نگاهی به وضعیت فعلی سیستم بانکی کشور و مقایسه آن با چهار سال گذشته داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که در حوزه تحول دیجیتال و حرکت به سوی هوشمندی اتفاقاتی رخ داده که از جمله آنها میتوان به مفهوم بانکداری باز و حضور گسترده و پُر رنگ فینتک و استارتآپها اشاره داشت. وی ادامه داد: یکی از موضوعات برای حرکت جدی و گام برداشتن بهسوی اقتصاد دیجیتال و تحقق بانکداری دیجیتال این است که آیا ابزارها و زیرساختهای لازم فراهم شده یا همچنان در زمینه پیش نیازها با چالش روبرو هستیم که باید به آن توجه جدی شود؛ اعتقاد دارم در حال حاضر تمامی ابزارهای لازم برای حرکت به سوی اقتصاد هوشمند را نداریم چرا که مفهوم بانکداری باز بهتازگی در سیستم بانکی ایران مطرح شده و در حال جا افتادن است، اما موضوع دارای اهمیت این است که اصولا چقدر از مردم از خدمات مبتنی بر بانکداری باز استفاده میکنند و این خدمات برای شهروندان قابل لمس به شمار میرود. وی در خصوص نقش فینتکها در تحول دیجیتال و کمک به سیستم بانکی گفت: استارتآپها و فینتکها میتوانند کمک بزرگی به سیستم بانکی کنند، اما در حال باید بررسی شود که چقدر این کسب و کارها به شبکه بانکی کمک میکنند؛ در حوزه استارت آپی ایران به خصوص در صنایع مالی رشد سریع و بزرگی در چند سال گذشته حاصل شده که نیاز است تا چالشهای آنها رفع شود تا به سیستم بانکی کمک کنند و در عین حال از بانکها در زمینههای مختلف به خصوص خلق سرویسهای جدید کمک بگیرند. محمدعلی بخشیزاده تاکید کرد که برای تحقق تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال باید پازل هوشمندسازی تکمیل شود و اظهار داشت: واقعیت این است که در حال حاضر در شبکه بانکی، شعبهها نقش محوری و اصلی را دارند که باید در این زمینه تغییر نگرش صورت بگیرد؛ بانکداری الکترونیک با بانکداری دیجیتالی موضوعی متفاوت است و امروزه بانکداری الکترونیک در شبکه بانکی ایران ضریب نفود بسیار خوبی پیدا کرده اما بانکداری دیجیتال یعنی زمانی محقق میشود که یک بانک آنقدر انعطاف پذیر باشد که با ۵ شعبه نقش بانک را داشته باشد و خدمات و سرویسهای متنوعی را به مشتریان بدون اختلال به مشتریان ارایه کند. بانکداری دیجیتال و تحول دیجیتال یک پازل است که اجزای مختلف باید فراهم شوند و در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا اهداف برای هوشمندسازی محقق شود.