تصمیمی برای افزایش کارمزد خدمات بانکی گرفتهنشدهاست
موضوع افزایش کارمزد خدمات شبکه بانکی چندی است که توسط مدیران بانکی مطرح و پیشنهادهای نیز ارایه شده که وزیر امور اقتصادی و دارایی میگوید: در این باره، هنوز تصمیمگیری نشده است. «فرهاد دژپسند» این مطلب را در گفتوگو با ایرنا درباره تعیین تکلیف افزایش کارمزد خدمات بانکی در سال آتی اعلام کرد و از ادامه بررسیها در این باره خبر داد. با توجه به انتقادات مدیران بانکی نسبت به ثابت و پایین ماندن نرخ کارمزد خدمات بانکی، بررسی این موضوع در دستور کار نهادهای ذیربط مانند بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است. بر اساس پیشنهادهای ارایه شده، افزایش کارمزد شامل خدمات فیزیکی و حضوری ارایه شده در شعب بانکها و همچنین خدمات الکترونیکی میشود. پیگیریها نشان میدهد که کمیتههای تخصصی اقدام به بررسی و شناسایی قیمت تمام شده خدمات بانکی کرده و نظر خود را ارایه کردهاند. برخی مدیران بانکی از پایین بودن نرخ خدمات بانکی گلایه مند بوده و معتقد هستند که کارمزد اخذ شده از مشتریان از قیمت تمام شده این خدمات کمتر است و در واقع بانکها در این بخش، یارانه به مشتریان میدهند. بر اساس آماری که چندی پیش توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شد، در سال ۹۷، مجموع تراکنشهای بین بانکی به ۲۱۰ میلیون میلیارد ریال رسید که ۱۰ برابر بیشتر از حجم نقدینگی در همان سال بوده است. میزان خدمات پایا نیز در سال گذشته، 4‚1 میلیارد تراکنش به ارزش ۳۳ میلیون میلیارد و تراکنشهای سامانههای شتاب و شاپرک حدود ۸۰ میلیارد تراکنش به ارزش بیش از ۶۵ میلیون میلیارد ریال بوده است. همچنین پارسال ۱۹ میلیارد تراکنش به مبلغ ۷۵ میلیون میلیارد ریال در ساتنا به ثبت رسید. در بخش چک نیز ۱۱۰ میلیون چک در چکاوک به ارزش ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال مبادله شد. همچنین ۵۳ میلیون تراکنش نیز در سامانه صیاد به ارزش ۳۹ میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد ریال در سال گذشته به ثبت رسید. درباره افزایش کارمزد خدمات بانکی و اخذ قیمت تمامشده از مشتریان بانکی، همواره دو دیدگاه مطرح بوده است. بر اساس دیدگاه اول، باید نرخ تمامشده خدمات بانکی حضوری و الکترونیکی از مشتریان اخذ شود و اعطای یارانه توسط بانکها در این بخش، معنا ندارد. اما طبق دیدگاه دوم، بانکها باید بسته خدمات (پکیج) را به مشتریان ارایه کنند که بر اساس آن، امکان دارد که در برخی خدمات، کارمزد اخذ شده معادل قیمت تمامشده باشد اما در برخی دیگر از موارد، خدمات به صورت ارزان یا حتی رایگان ارایه میشود تا از این طریق، مشتری بیشتری برای بانکها جذب شود.