تلنگر کرونا به اقتصاد دیجیتال
شرایط کسبوکارهای اینترنتی در شرایط جدید در دو وجه متفاوت قرار گرفته است. برخی در این فضا میتوانند بسیار موفق باشند و برخی دیگر باید کاملا کسبوکارشان را تعطیل کنند. عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی گفت: «اتفاقاتی که طی دو ماه اخیر در کشور و در دنیا با شیوع ویروس کرونا شاهد آن بودیم، تلنگری برای مردم و مسوولان بود که نگاهی به اقتصاد دیجیتالی داشته باشند.» به گزارش فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، رضا الفتنسب اظهار کرد: « هرچند این تصور به وجود آمد که در این مدت فروشگاههای اینترنتی فروشهای نجومی داشتند؛ اما در عمل چنین اتفاقی هم رخ نداد. این اتفاق تنها برای اندکی از پلتفرمها و فروشگاههای اینترنتی رخ داد که کالاهای روز مردم را تامین میکردند و یا اینکه بسترهایی برای آموزش آنلاین و تولید محتوا داشتند. ولی صنوف دیگر در این حوزه وضعیت خوبی را تجربه نکردند. اینکه بعد از این بحران همهگیر چه اتفاقی رخ میدهد سوالی است که باید به آن پاسخ داد؛ قطعا سبک زندگی مردم تغییر خواهد کرد و احتمالا کسبوکارهای اینترنتی و فروشگاههای اینترنتی در اذهان مردم باقی میماند و نیمنگاهی به آن خواهند داشت. البته در سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با توجه به اظهارنظرهای متعددی که مسوولان دولتی در خصوص این کسبوکارها انجام میدهند، بخواهند با وضع قوانین جدید برای آنها محدودیت ایجاد کنند. امیدواریم که نگاه سرسختانهای به این موضوع نداشته باشند و در آینده شاهد دستورالعملها و موانع جدید نباشیم. به هر حال اینگونه که دولت تصور میکند که امروز یک جهش عظیمی در فروش اینترنتی رخ داده، واقعیت ندارد و اگر امروز کرونا را یک تلنگر حساب کنیم، با یک زنجیره از اقدامات این حجم از خردهفروشی که حدود 1.5 درصد از نیاز مردم را تامین میکند میتوانیم طی سه سال دو یا سه برابر کنیم. در شرایط کنونی مردم صرفا به سمت خرید کالاهای مصرفی و برخی از کسبوکارهای محتوامحور گرایش پیدا کردهاند. اما در بیشتر کسبوکارهای اینترنتی این اتفاق رخ نداده است. اکنون استفاده از تاکسیهای اینترنتی با یک افت بسیار شدید مواجه شده است. اینکه فکر کنیم کسبوکارهای اینترنتی که فروش کیف و کفش داشتهاند فروششان افزایش داشته، واقعیت ندارد و همه کسبوکارهای اینترنتی که به فروش کالا اختصاص داشتند نتوانستهاند در این فضا عملکرد خوبی داشته باشند. البته یک بعد دیگر این ماجرا را نیز نمیتوان نادیده گرفت. کسبوکارهایی که در شبکههای اجتماعی شکل گرفته و چندان رسمی هم نیست، وضعیت بهتری دارند.» عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی در خصوص آینده کسبوکارهای اینترنتی مبتنیبر خدمات حضوری نیز گفت: «نوع کسبوکارهای خدماتی اینگونه است که ارتباط مستقیمی با متقاضیان و محل کار آنها دارند و با اتفاقی که رخ داده مردم مراعات میکنند و در حال حاضر نیز کار خاصی نمیتوان انجام داد و باید منتظر بود تا از بحران خارج شویم. البته کسبوکارها میتوانند اقداماتی انجام دهند و پروتکلهای بهداشتی را افزایش دهند. اما با توجه به اینکه رسانهها بر مراقبت کردن و کاهش ارتباطات فیزیکی تاکید دارند، چارهای برای این نوع کسبوکارها وجود ندارد.»