اخبار
انتقال مالکیت گوشی دستدوم را فراموش نکنید
هنگام خرید دستگاه دستدوم، حتماً فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهید، در غیر این صورت، مالک اصلی دستگاه، مالک قبلی شناخته میشود و کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی در نظر گرفته خواهد شد. به گزارش ایسنا، اگر میخواهید دستگاه کارکرده (دستدوم) خریداری کنید حتماً باید از فروشنده انتقال مالکیت گرفته و در حضور ایشان، دستگاه را برای سیمکارت خود، با موفقیت فعالسازی کنید. در غیر این صورت، معامله بدون سند انجام شده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوءاستفاده از شناسه (IMEI) دستگاه، مالک اصلی دستگاه، مالک قبلی شناخته شده و کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای ایشان در نظر گرفته خواهد شد. در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفتهاید، متضرر اصلی خواهید بود. با وجود تاکیدها و توصیههای متعدد سامانه همتا در زمینه ضرورت انتقال مالکیت در زمان خرید و فروش دستگاه، شکایتهای زیادی در این زمینه به سامانه همتا، شده است. این شکایتها میتواند شامل این باشد که دستگاه را بدون انتقال مالکیت خریده باشید و به شماره همراه فروشنده دسترسی نداشته باشید که از ایشان درخواست انتقال مالکیت کنید. یا اینکه به شماره همراه فروشنده دسترسی داشته باشید اما این شماره خاموش باشد یا اینکه از شناسه (IMEI) دستگاه توسط فروشنده، سوءاستفاده شده و دستگاهتان قطع شده باشد. اما در صورتی که دستگاه دارای مالک باشد و از شناسه دستگاه سوءاستفاده نشده باشد، در پیام هشدار انتقال مالکیت ارسالی از همتا، شماره مالک با چند رقم پنهان نمایش داده میشود. در صورتی که دستگاه دارای مالک نباشد و در پیام هشدار انتقال مالکیت ارسالی از همتا، شماره مالک ذکر نشده باشد و از شناسه دستگاه نیز سوءاستفاده نشده باشد، میتوانید شمارهای که امکان دریافت مالکیت دارد را مشاهده کنید. اگر این شماره منقضی یا واگذار شده باشد، شماره با چند رقم پنهان نمایش داده میشود. در ابتدا باید از تمام اسلاتهای دستگاه، با شماره همراه خودتان استفاده کنید تا تاریخچه فعالیت این زوج در شبکه اپراتوری رویت شود. سپس با همان سیمکارت استفادهکننده از دستگاه، وارد کارتابل شماره همراه خود در سامانه همتا به نشانی www.hamta.ntsw.ir شوید. پس از وارد کردن شماره سیمکارت خودتان، رمز عبور موقت برای آن شماره ارسال میشود. با استفاده از رمز عبور ارسالشده و وارد کردن کد امنیتی، میتوان وارد سامانه شد. در ادامه وارد قسمت «وضعیت شناسه دستگاه (IMEI) » شوید. در مرحله بعد باید یکی از شناسههای دستگاه مربوطه را وارد کنید. دقت داشته باشید حتما باید از دستگاه با سیمکارت خود استفاده کنید تا موفق به مشاهده نتیجه شوید. درصورتیکه این شناسه (IMEI) تحت مالکیت قطعی هیچ سیمکارتی نباشد (یعنی قبلاً توسط هیچ فردی وارد کارتابل نشده باشد) و از آن، سوءاستفاده هم نشده باشد، پیغامی مبنی بر موفقیتآمیز بودن فرآیند نمایش داده میشود. با کلیک روی گزینه OK اطلاعات نمایش داده میشود. شما میتوانید با سیمکارت درجشده در نتیجه تماس گرفته و از ایشان درخواست کنید مالکیت دستگاه را به شما منتقل کند. همچنین در صورتی که شماره مالک را میشناسید ولی سیمکارت مالک منقضی و یا واگذار شده است، میتوانید اطلاعات سیمکارت را بازیابی کنید. اما اگر از شناسههای دستگاه سوءاستفاده شده باشد، شماره مالک در هیچکدام از حالتها نمایش داده نمیشود. به همین دلیل لازم است در زمان خرید و فروش و در حضور فروشنده، فرآیند انتقال مالکیت و فعالسازی دستگاه برای سیم کارت خریدار را انجام دهید.
لزوم ایجاد موتور جستوجوگر در حوزههای تخصصی
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای پاسخگویی به نیاز مردم باید از توان و دانش داخلی استفاده شود، گفت: «باید موتور جستوجوگر در حوزههای تخصصی در کشور ایجاد شود.» امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در گفتوگو با فارس با بیان اینکه باید موتور جستوجوگر در حوزههای تخصصی در کشور ایجاد شود، گفت: «به عنوان مثل اگر بنده به عنوان یک پژوهشگر در حوزه علمی و کتاب بخواهم فعالیت کنم قاعدتا اگر یک موتور جستوجوی بومی وجود داشته باشد این کار برای من راحتتر است و حتی مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.» وی افزود: «اگر بخش خصوصی در ایجاد موتورهای جویشگر وارد شده که با مدل کسبوکار همراه باشند بدون شک شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود. اگر به جای استفاده از مدلهای شکستخورده از مدلهای موفق حمایت کنیم در واقع بسیاری از نیازهای جامعه را برطرف کردهایم.» ناظمی تصریح کرد: «در حال حاضر تعداد زیادی اپلیکیشن و سایتهای مختلف خدماتی در کشور وجود دارند که تاکنون موفق بودهاند. بنابراین اگر قرار است سازمان فناوری اطلاعات به جویشگرها کمک کند از همین جستوجوگرهایی که در بخش غیردولتی به وجود آمدهاند حمایت میکند. متأسفانه برخی با فضاسازی و وارونه جلوه دادن این موضوع، موتور جستوجو را تبدیل به مسالهای میکنند که اقبال اجتماعی نسبت به آن وجود ندارد. یکی از برنامههای سازمان فناوری اطلاعات حمایت از موتورهای جستوجوگر فعال است که از لحاظ اقتصادی فعالیت خوبی دارند و توانستهاند در بین مردم موفقیت نسبی کسب کنند در واقع هدف از کمک به این اپلیکیشن یا سایتها افزایش کاربری آنها است.»